Reda ut: Sjunger Håkan Hellström falskt?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rikard

Reda ut: Sjunger Håkan Hellström falskt?

Inläggav Rikard » 2008-04-24 18:57

Den här frågan delar Sverige

:wink:

Vissa hävdar att Håkan Hellström sjunger falskt, andra att han sjunger bra, andra tycker bara att han har en speciell röst men faktiskt sjunger i ton.

Själv gillar jag Hellström, och tycker att han har en väldigt speciell röst, men inte att han sjunger falskt.

Vad tycker ni?
Senast redigerad av Rikard 2008-04-25 09:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-24 19:09

Ja du... den dagen han har sjungit något skall jag försöka besvara det.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-24 19:11

Man kan sjunga falskt och ändå sjunga "bra". Och man kan gilla folk som sjunger falskt och ändå inte gilla Håkan Hellströms sätt att sjunga ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Rikard

Inläggav Rikard » 2008-04-24 19:16

Ja, det är komplexa grejor...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-24 19:51

Han sjunger falskt med stor entusiasm!

/Jocke

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-24 19:55

Han slajdar lite på tonerna som man kan slajda på en hotdog i gamla stan.

edit: Jag tror han sjunger så med flit eftersom han tycker det var hans grej kanske. :) Fast i Stockholm bor det mycket tokstollar , det gör det.
Senast redigerad av Pinnick 2008-04-24 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-24 20:01

Håller med första, det pågår väl mer vad gäller intonation och artikulation och glissando och vadetnuheter, än vad gäller tonsäkerhet?

Egentligen är det nog rätt skickligt att lägga så mycket känsla i sången, det hela är ju helt "rätt" även om det inte låter "korrekt".

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-24 20:02

Pinnick skrev:Han slajdar lite på tonerna som man kan slajda på en hotdog i gamla stan.

:D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-24 20:07

Han är inte i närheten av att träffa ton. Stor enusiasm, men det hjälper inte. Det låter apa.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-04-24 20:13

Jag kan tyvärr inte uppskatta honom
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-04-24 20:22

Går det inte att avgöra?
Säger som skämtet om han som frågade om biffen på tallriken var kalv eller oxe - "känner du inte det på smaken så kvittar det väl vad det är!"

För mig som musiker är HH Helt Outhärdlig.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-24 20:31

jockewe skrev:För mig som musiker är HH Helt Outhärdlig.

Va menar du med detta? Att du som musiker är speciell eller har speciella krav?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-24 20:42

jockewe skrev:Går det inte att avgöra?

jo det tog mig ett par minuter på youtube att konstatera att det egentligen inte sjungs falskt utan att det (som sagt) handlar om andra saker.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-24 20:55

Försök ta en stämma? :)

/Jocke

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-24 22:20

Jodå, nog sjunger han lite falskt ibland men inte är det så farligt, det gör ju t.ex. Madonna, Whitney Houston och Elvis Presley också. Han verkar i alla fall väcka starka känslor hos folk, såväl positiva som negativa.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2008-04-24 23:30

Det finns ju en väldans massa olika sätt att sjunga falskt på, och i Hellströms fall måste jag tillstå att han gör det ganska njutbart. Monica Zetterlund gjorde det på ett annat sätt, som också var trevligt för det mesta.

Viktoria Tolstoy gör det på ett obehagligt sätt. Andrea Boccelli gör det på ett rent outhärdligt sätt.

En föreläsare i pedagogik sade, när han jämförde två typer av elever med varandra:

Det finns de som gör precis allting rätt, men liksom inte berör det allra minsta - som Carola Häggkvist. Och så finns det de som får det mesta om bakfoten, men som man bara inte kan låta bli att älska - som Håkan Hellström.

Jag tycker det är ganska träffande! "KääÄÄn IiiIIngen sorg föööÖÖr mig GötebooOrg"...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-24 23:45

Ja det är lite lustigt att folk har hakat upp sig så på just Håkan Hellström. Det finns ju de som verkligen sjunger falskt. Någon som minns Lutricia MacNeal? Eller Shakira. Eller varför inte den gamla 80-talsdängan "China in Your Hand" med T'pau. Den sistnämnda är lite lustig för hon som sjunger är inte osäker på tonerna utan sjunger konsekvent och med full kraft samma halvsura ton gång på gång, om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-25 00:08

Jag tycker det låter ganska så kontrollerat när han sjunger. Det kan ju vara ganska svårt att sitta och leka med rösten så det låter bara lite "fel" , så förmodligen kan han sjunga väldigt på tonen också. :) (och är musikalisk) . Gissar jag.

länk
Denna kille sjunger mycket hellre än bra. 8) Hyfsat drag ändå!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-25 06:39

Morgan skrev:Det finns de som gör precis allting rätt, men liksom inte berör det allra minsta - som Carola Häggkvist. Och så finns det de som får det mesta om bakfoten, men som man bara inte kan låta bli att älska - som Håkan Hellström.

Så dj-a rätt!

Precis som sk "perfekta" förstärkare som inte hörs i en f/e-lyssning ändå kan vara lika trista som Carola....

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-25 08:28

Morgan skrev:Det finns ju en väldans massa olika sätt att sjunga falskt på, och i Hellströms fall måste jag tillstå att han gör det ganska njutbart. Monica Zetterlund gjorde det på ett annat sätt, som också var trevligt för det mesta.

Viktoria Tolstoy gör det på ett obehagligt sätt. Andrea Boccelli gör det på ett rent outhärdligt sätt.

En föreläsare i pedagogik sade, när han jämförde två typer av elever med varandra:

Det finns de som gör precis allting rätt, men liksom inte berör det allra minsta - som Carola Häggkvist. Och så finns det de som får det mesta om bakfoten, men som man bara inte kan låta bli att älska - som Håkan Hellström.

Tycket du har helt fel.

Hellström och Zetterlund är obehagligt. Tolstoy & Bocelli mycket bra.

Carola har massor av fel på sitt sångsätt.

IHMO

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-25 08:57

Bill50x skrev:Precis som sk "perfekta" förstärkare som inte hörs i en f/e-lyssning ändå kan vara lika trista som Carola....

/ B

Det har ju ingen som helst koppling alls.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-25 09:22

Nattlorden skrev:Hellström och Zetterlund är obehagligt. Tolstoy & Bocelli mycket bra.

Carola har massor av fel på sitt sångsätt.

Det finns inget rätt eller fel, bara åsikter. Min åsikt är att jag ogillar Carola, jag struntar i om hon sjunger rätt eller fel. Hon har under hela sin karriär inte lyckats göra ett helt album med sjyst musik, hon har åsikter som får mig att storkna och hon är lika genuin som en bit plast.

Monica Zetterlund var en stor artist och när ett antal artister sjöng hennes låtar på Sergels Torg för ett par år sedan insåg man snabbt hennes storhet. Hon hade en förmåga att göra andras låtar till sina egna, precis som tex Eva Cassidy eller Freddy Wadling.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-25 09:33

Bill50x skrev:Monica Zetterlund var en stor artist och när ett antal artister sjöng hennes låtar på Sergels Torg för ett par år sedan insåg man snabbt hennes storhet. Hon hade en förmåga att göra andras låtar till sina egna, precis som tex Eva Cassidy eller Freddy Wadling.

Håller definitivt med om det stora artistskapet... att hon är obehagligt off key med (o)jämna mellanrum - framför allt på äldre dar förhindrade inte att jag gick och såg henne live.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-04-25 10:35

jockewe skrev:
För mig som musiker är HH Helt Outhärdlig.

För MIG som musiker (på hobbybasis men ändå mer än 12 år inklusive STOOOORA konserter) så är Håkan Hellström ett musikaliskt geni med en känsla i sin sång som mycket få kommer ens i närheten av, och dom som säger något annat förstår sig inte på känslor och musik. sådeså :P
Det behöver inte vara så jädra korrekt hela tiden.

PS: han kan även konsten att skriva låtar vilket få artister av idag kan.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-25 10:39

Intressant att läsa era inlägg i frågan.

Hans sångsätt ser han som sin image/varumärke. Precis som han säger sig bo i Göteborg, eller har han nu på senare år erkänt att han bor i Stockholm (Södermalm) officiellt?

Jag har från säkra källor, att han kan sjunga bättre, men inte vågar ändra sin stil, av rädsla för att förlora sina fans. Utan har har istället valt att gå åt andra hållet och sjunga mer utstuderat speciellt, nichat in sin röst medvetet. Själv tycker jag att det är outhärdligt att lyssna på av den enkla orsaken att det känns falskt och då menar jag inte ur ton. Utan oäkta, känslokallt, utstuderat, kalkylerat, för att tjäna pengar och då känns även hans entusiasm och överdrivna glada stil falsk. Ingen är alltid sprudlande glad och klämkäck. Men det är ju bara min åsikt, jag tycker att personer som inte är sig själva utan istället spelar en roll, är falska. Även om det i grunden såklart finns mycket av honom själv i denna falska bild han försöker spela upp.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-25 10:51

Jag anar den tämligen filosofiska frågan: Vad är Sång? :)

För att vara lite elak: Tolstoy har jag hört, men kommer knappt ihåg nånting. Hellström hör man en gång och glömmer aldrig. Vem sjunger "bäst"?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-25 10:57

Alexi skrev:Jag har från säkra källor, att han kan sjunga bättre, men inte vågar ändra sin stil, av rädsla för att förlora sina fans. Utan har har istället valt att gå åt andra hållet och sjunga mer utstuderat speciellt, nichat in sin röst medvetet.

Men det värsta är ändå den kassa ljudkvaliteten på hans skivor. speciellt hans röst låter väldigt trist.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-25 11:03

Alexi skrev:Utan oäkta, känslokallt, utstuderat, kalkylerat, för att tjäna pengar

Men - Hellström låter ju ändå som "Hellström", han försöker inte låta som nån annan. Eller ingen speciell.

Skulle inte Sven Bertil Taube, Pavarotti, Perelli, Carola, Freddie Wadling osv kunna anklagas för samma saker? Det är väl rätt ointressant att veta hur de egentligen låter, eller hur bra de egentligen kan sjunga - är det inte artistens särdrag publiken vill ha? Så länge illusionen funkar så är det väl ok?

Nu kan jag inte Hellström så bra, men allt är väl inte lika extremt? I En lång lång sång sjunger han ju nästan normalt :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-25 11:06

phloam skrev:
Alexi skrev:Utan oäkta, känslokallt, utstuderat, kalkylerat, för att tjäna pengar

Men - Hellström låter ju ändå som "Hellström", han försöker inte låta som nån annan. Eller ingen speciell.

Skulle inte Sven Bertil Taube, Pavarotti, Perelli, Carola, Freddie Wadling osv kunna anklagas för samma saker? Det är väl rätt ointressant att veta hur de egentligen låter, eller hur bra de egentligen kan sjunga - är det inte artistens särdrag publiken vill ha? Så länge illusionen funkar så är det väl ok?

Vem vill inte tjäna pengar? Och varenda operasångare faller ju för bilan med resonemanget att dom sjunger konstruerat och inte som sig själva. Det är (var) väl bara Birgit Nilsson som pratade som hon sjöng :-)

/ B

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-04-25 11:23

Om han sjunger falskt.. hmm.. låt mig formulera mig på detta viset:

Om jag skulle bli tvingad att välja mellan 2 skivor där den ena var hellstöm och den andra var "Absolut tavelkritor mot griffeltavla" så skulle inte håkan vinna.

Nästa

Återgå till Musikstugan