Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Morgan skrev:Det finns de som gör precis allting rätt, men liksom inte berör det allra minsta - som Carola Häggkvist. Och så finns det de som får det mesta om bakfoten, men som man bara inte kan låta bli att älska - som Håkan Hellström.
Så dj-a rätt!
/ B
Alexi skrev:Jag skulle idag snarare jämföra honom med DiLeva. När man nichar sin image så hårt att kläder, känslor allt är inbakad i den. Då finns ingen äkthet kvar, då är man bara en kommersiell produkt. Jag föredrar artister/musik med själ.
Många artisters första skivor har själ, så även Håkan, men efter Anna Ternheim insidenten så vågar jag inte ta reda på för mycket om artisten, med risk för att samma sak ska hända även där. Vi har försökt att lyssna på Anna igen, men än så länge går det inte. Därför vet jag heller inte om jag vågar lista några artister här, med risk för bli motbevisad.TCM skrev:Alexi skrev:Jag skulle idag snarare jämföra honom med DiLeva. När man nichar sin image så hårt att kläder, känslor allt är inbakad i den. Då finns ingen äkthet kvar, då är man bara en kommersiell produkt. Jag föredrar artister/musik med själ.
Skulle du kunna ge några exempel på artister "med själ"? Som är äkta och inte fördärvade på något sätt.
Alexi skrev:Eftersom jag faktiskt äger alla Håkan-skivor (eller min sambo egentligen), testade jag att först sätta på hans nyaste och sedan byta till hans första och o jäklar vilken skillnad det är i känslan! Noterade också att dom senaste skivorna alla har DRM.
TCM skrev:Finns det något värre än när en del operasångare ska ge sig på popmusik? Där kan vi snacka om outhärdligt
mapem skrev:Ingen tvekan om att han sjunger falskt
subjektivisten skrev:Rätt ointressant om han sjunger falskt eller inte. Han har, till skillnad mot dom flesta andra, känslor i sången och bra melodier.
Det är som att säga att Malmsteen är den bästa gitarristen någonsin, om man bara går efter något subjektiv objektivitet vad som är tekniskt "korrekt".
DrMabuse skrev:Angående Hellströms ev. falsksång så är det inte mycket att reda ut...falskt så in i helvite.... och inte beror det på någon sorts känsla för musiken utan brist på förmåga.
phloam skrev:Jag tror denna utredning tarvar konkreta bevis.Kan någon länka (youtube förslagsvis) till den låt där HH sjunger som falskast och ange lite tider för toner som är direkt falska. Är lite för stressad för att leta fram men lyssnar gärna.
HÅKANS EGEN SÅNGRÖST har varit omdiskuterad. En del ängsliga musikpoliser avfärdar honom med att han sjunger falskt. Samtidigt är de skivor vi hör med ”bra” sångare falskare än någonsin. Varje musikstudio använder autotune, en programvara som justerar all sång så att den stämmer exakt. Det här har korrumperat musiklyssnandet så att folk knappt känner igen en äkta röst när de hör en.
På Håkans skivor är det däremot äkta hela vägen. Han tar i från tårna och lyckas med det svåraste: att få mig att tro på vartenda ord. Jag lyssnar en extra gång med proffsmusikeröronen och noterar att han faktiskt inte sjunger falskt någonstans.
Det är den jublande satsningen och totala avsaknaden av manér och traditionell sångteknik som folk misstar för falsksång. Det blir en reaktion av ”så där kan man väl inte sjunga heller”, som att det äkta uttrycket blir genant, att han kommer lite för nära.
HÅKANS EGEN SÅNGRÖST har varit omdiskuterad. En del ängsliga musikpoliser avfärdar honom med att han sjunger falskt. Samtidigt är de skivor vi hör med ”bra” sångare falskare än någonsin. Varje musikstudio använder autotune, en programvara som justerar all sång så att den stämmer exakt. Det här har korrumperat musiklyssnandet så att folk knappt känner igen en äkta röst när de hör en.
På Håkans skivor är det däremot äkta hela vägen. Han tar i från tårna och lyckas med det svåraste: att få mig att tro på vartenda ord. Jag lyssnar en extra gång med proffsmusikeröronen och noterar att han faktiskt inte sjunger falskt någonstans.
Det är den jublande satsningen och totala avsaknaden av manér och traditionell sångteknik som folk misstar för falsksång. Det blir en reaktion av ”så där kan man väl inte sjunga heller”, som att det äkta uttrycket blir genant, att han kommer lite för nära.
Magnuz skrev:mapem skrev:Ingen tvekan om att han sjunger falskt
Fast varför har folk fastnat så för just Håkans falsksång? Det finns ju hur många som helst som sjunger falskt men i de flesta fall talas det inte om det. Jag antar att det har mer att göra med att Håkan sjunger på ett avvikande sätt (inte som man "ska" sjunga) än att han sjunger falskt och att vanligt folk inte vet vad falsksång är och i de flesta fall heller inte har gehör nog att avgöra vad som är falskt och inte.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster