Reda ut: Sjunger Håkan Hellström falskt?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-25 11:37

Jag skulle idag snarare jämföra honom med DiLeva. När man nichar sin image så hårt att kläder, känslor allt är inbakad i den. Då finns ingen äkthet kvar, då är man bara en kommersiell produkt. Jag föredrar artister/musik med själ.

Som ett annat exempel kan jag nämna att efter att ha sätt en intervju med Anna Ternheim, där hon uttrycker att hon inte har något eget musikintresse, utan "folk som kan det där bättre" väljer musik åt henne. Har varken jag eller min sambo kunnat lyssna på henne mer. Det känns bara falskt och vi har alla hennes skivor och singlar och har gått på alla hennes konserter i Stockholm tidigare.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-25 11:42

Bill50x skrev:
Morgan skrev:Det finns de som gör precis allting rätt, men liksom inte berör det allra minsta - som Carola Häggkvist. Och så finns det de som får det mesta om bakfoten, men som man bara inte kan låta bli att älska - som Håkan Hellström.

Så dj-a rätt!

/ B

Håller också med fullständigt! Känslan är viktigare än hur väl en sångare/sångerska kan hålla en ton eller inte. Finns det något värre än när en del operasångare ska ge sig på popmusik? Där kan vi snacka om outhärdligt 8O
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-25 11:45

Alexi skrev:Jag skulle idag snarare jämföra honom med DiLeva. När man nichar sin image så hårt att kläder, känslor allt är inbakad i den. Då finns ingen äkthet kvar, då är man bara en kommersiell produkt. Jag föredrar artister/musik med själ.

Skulle du kunna ge några exempel på artister "med själ"? Som är äkta och inte fördärvade på något sätt.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-04-25 11:50

Hellström "själ" skulle i så fall var en dyngrak ylande tonåring klockan halv 4 på natten som fått för sig att han är kung på att sjunga men som alla andra tycker är pinsam ;)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-25 12:10

TCM skrev:
Alexi skrev:Jag skulle idag snarare jämföra honom med DiLeva. När man nichar sin image så hårt att kläder, känslor allt är inbakad i den. Då finns ingen äkthet kvar, då är man bara en kommersiell produkt. Jag föredrar artister/musik med själ.

Skulle du kunna ge några exempel på artister "med själ"? Som är äkta och inte fördärvade på något sätt.
Många artisters första skivor har själ, så även Håkan, men efter Anna Ternheim insidenten så vågar jag inte ta reda på för mycket om artisten, med risk för att samma sak ska hända även där. Vi har försökt att lyssna på Anna igen, men än så länge går det inte. Därför vet jag heller inte om jag vågar lista några artister här, med risk för bli motbevisad.
Om vi tar ett exempel istället på en artist jag själv inte lyssnar så mycket på, Morrissey. Han tackade för ett år sedan nej till £40 miljoner för att återförena The Smiths. Han får byta skivbolag rätt ofta, för han vägrar kompromissa, utan vill göra sin egen grej. Han tycker Tommy Körbergs - Judy, min vän, är världens bästa låt någonsin och står för det :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-25 12:56

andra exempel: Melvins och Shellac som gör precis vad dom själva vill

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-25 13:19

Eftersom jag faktiskt äger alla Håkan-skivor (eller min sambo egentligen), testade jag att först sätta på hans nyaste och sedan byta till hans första och o jäklar vilken skillnad det är i känslan! Noterade också att dom senaste skivorna alla har DRM.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2008-04-25 14:03

Alexi skrev:Eftersom jag faktiskt äger alla Håkan-skivor (eller min sambo egentligen), testade jag att först sätta på hans nyaste och sedan byta till hans första och o jäklar vilken skillnad det är i känslan! Noterade också att dom senaste skivorna alla har DRM.

Den nyaste, "För sent för Edelweiss" alltså? Låt nr 6 (titelspåret) är ju helt underbar egentligen :).

Visst kan det låta lite orent här och där men det tillför ju något, det skulle förmodligen inte alls vara lika bra om han sjöng helt rent och perfekt.

Tycker nog att "Ett kolikbarns bekännelser" är hans bästa hittills.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-25 14:18

Nej den hade jag missat, var något gammalt, något nytt jag jämförde med.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-25 14:28

TCM skrev:Finns det något värre än när en del operasångare ska ge sig på popmusik? Där kan vi snacka om outhärdligt 8O

:D hear hear! :D

Sen kan jag hålla med Alexi om att man gärna vill att artisten har nån slags trovärdighet. Påminner om när man insåg att vissa grupper bara är på skoj; att t.ex. 1000 homo DJ's som bara var samma gäng som hängde i studion (Ministry/pigface/puppy/whatever) och "fullast på trummorna" ungefär så blev det en låt, hmm, får hitta på nåt gruppnamn.. finns ingen direkt ansvarig serös artist bakom att få auotgrafer av typ, gör kanske inte så mycket :mrgreen: Men hellre det än att upptäcka att "seriösa" artister som man verkligen gillar egentligen får både låtar och texter skrivna åt sig. Trist, på nåt sätt.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-25 20:26

Ingen tvekan om att han sjunger falskt och han är en ganska tråkig artist i övrigt också tycker jag men verkar som person symatisk men otillräcklig. Att se honom på samma scen som Sven-Bertil Taube i TV var i alla fall plågsamt.

Men hans fans verkar älska honom.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-26 15:34

mapem skrev:Ingen tvekan om att han sjunger falskt

Fast varför har folk fastnat så för just Håkans falsksång? Det finns ju hur många som helst som sjunger falskt men i de flesta fall talas det inte om det. Jag antar att det har mer att göra med att Håkan sjunger på ett avvikande sätt (inte som man "ska" sjunga) än att han sjunger falskt och att vanligt folk inte vet vad falsksång är och i de flesta fall heller inte har gehör nog att avgöra vad som är falskt och inte.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-26 16:33

Rätt ointressant om han sjunger falskt eller inte. Han har, till skillnad mot dom flesta andra, känslor i sången och bra melodier.
Det är som att säga att Malmsteen är den bästa gitarristen någonsin, om man bara går efter något subjektiv objektivitet vad som är tekniskt "korrekt". :roll:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-26 17:48

subjektivisten skrev:Rätt ointressant om han sjunger falskt eller inte. Han har, till skillnad mot dom flesta andra, känslor i sången och bra melodier.
Det är som att säga att Malmsteen är den bästa gitarristen någonsin, om man bara går efter något subjektiv objektivitet vad som är tekniskt "korrekt". :roll:

Det finns artister som är tillräckligt tonsäkra för att sjunga falskt medvetet på ett intressant sätt, men HH träffar sällan en ton rätt så jag tror inte det stämmer i hans fall. Han är säkert musikalisk på andra sätt, en del av hans låtar är ju inte helt tokiga. Bättre om andra framför dem.

Det är f ö övrigt inte ovanligt bland operasångare att det tar någon tiondels sekund eller så innan de glider fram tonen. Tillfällig falsksång men kan vara nog så irriterande.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-26 17:51

Jag kan bara inte med skrikhalsen...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-26 17:58

Jag är inne på Magnuz linje där, man säger att han sjunger falskt i brist på ord. Jag skulle vilja höra vad en sångpedagog har att säga om HH's sångstil.

Om man autotunar bort eventuell falsksång i ordets egentliga betydelse, skulle det då låta som vem som helst? Knappast.

Operavibrato = falsksång i självsvängning? :P

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2008-04-26 19:26

Angående Hellströms ev. falsksång så är det inte mycket att reda ut...falskt så in i helvite.... och inte beror det på någon sorts känsla för musiken utan brist på förmåga.

De som avsiktligt sjunger litet falskt gör det bara på vissa toner och bara ibland.

Träffar HH rätt (någotsånär) på en endaste ton? Jag uppfattar honom som någon sorts clown.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-26 19:39

Jag tror denna utredning tarvar konkreta bevis. :) Kan någon länka (youtube förslagsvis) till den låt där HH sjunger som falskast och ange lite tider för toner som är direkt falska. Är lite för stressad för att leta fram men lyssnar gärna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-26 19:46

DrMabuse skrev:Angående Hellströms ev. falsksång så är det inte mycket att reda ut...falskt så in i helvite.... och inte beror det på någon sorts känsla för musiken utan brist på förmåga.

Din åsikt ja, dock helt fel.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-26 19:48

phloam skrev:Jag tror denna utredning tarvar konkreta bevis. :) Kan någon länka (youtube förslagsvis) till den låt där HH sjunger som falskast och ange lite tider för toner som är direkt falska. Är lite för stressad för att leta fram men lyssnar gärna.

Utmärkt idé. Jag har lyssnat igenom ett par låtar nu och visst är det halvsurt på ett par ställen men att påstå att han inte träffar en enda ton är helt enkelt fel. Däremot har han en väldigt ansträngd sångstil (som antagligen inte är särskilt bra för stämbanden) och hans röst spricker ganska ofta, men även då lyckas han faktiskt oftast hitta rätt ton. Jag tror som sagt att problemet är att folk inte riktigt förstår vad falsksång är.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-26 19:58

Så här skriver gitarristen Johan Norberg om det hela i en artikel i tidningen Vi

HÅKANS EGEN SÅNGRÖST har varit omdiskuterad. En del ängsliga musikpoliser avfärdar honom med att han sjunger falskt. Samtidigt är de skivor vi hör med ”bra” sångare falskare än någonsin. Varje musikstudio använder autotune, en programvara som justerar all sång så att den stämmer exakt. Det här har korrumperat musiklyssnandet så att folk knappt känner igen en äkta röst när de hör en.
På Håkans skivor är det däremot äkta hela vägen. Han tar i från tårna och lyckas med det svåraste: att få mig att tro på vartenda ord. Jag lyssnar en extra gång med proffsmusikeröronen och noterar att han faktiskt inte sjunger falskt någonstans.
Det är den jublande satsningen och totala avsaknaden av manér och traditionell sångteknik som folk misstar för falsksång. Det blir en reaktion av ”så där kan man väl inte sjunga heller”, som att det äkta uttrycket blir genant, att han kommer lite för nära.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2008-04-26 20:58

HÅKANS EGEN SÅNGRÖST har varit omdiskuterad. En del ängsliga musikpoliser avfärdar honom med att han sjunger falskt. Samtidigt är de skivor vi hör med ”bra” sångare falskare än någonsin. Varje musikstudio använder autotune, en programvara som justerar all sång så att den stämmer exakt. Det här har korrumperat musiklyssnandet så att folk knappt känner igen en äkta röst när de hör en.
På Håkans skivor är det däremot äkta hela vägen. Han tar i från tårna och lyckas med det svåraste: att få mig att tro på vartenda ord. Jag lyssnar en extra gång med proffsmusikeröronen och noterar att han faktiskt inte sjunger falskt någonstans.
Det är den jublande satsningen och totala avsaknaden av manér och traditionell sångteknik som folk misstar för falsksång. Det blir en reaktion av ”så där kan man väl inte sjunga heller”, som att det äkta uttrycket blir genant, att han kommer lite för nära.

Att han inte skulle sjunga falskt en enda gång är ett helt häpnadsväckande påstående och resonemanget om autotune är märkligt. Att det finns många usla sångare bevisar ingenting utan är snarast en sågning av branchen.

I fallet HH är det en solklar brist på förmåga som gör falsksången.

Problem blir det först med sångare som

Billie Holiday (Swing Brother Swing)http://www.jazz-on-line.com/a/ramc/VOCW24880-A.ram

eller Leadbelly (Roberta)http://www.jazz-on-line.com/a/ramc/BLU051506.ram

eller Louis Armstrong (Georgia On My Mind)http://www.jazz-on-line.com/a/ramc/OKe405063-C.ram

alla tre har gjort stora bidrag till 1900-talets musik, men de de rent? eller snarare....det gjorde de inte.

Finns gott om kända svenska falsksjungare: Lill-Babs, Monica Zetterlund, Lill Lindfors för att nämna några och ingen av dem är/var någon större musikalisk uttolkare.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-26 21:51

Nu har jag också lyssnat på några låtar på youtube inkl en livelåt. Jag håller inte med om att det är en solklar brist ;) eller att det är så falskt. Är det falskt alls? Han varierar tonen lite med en viss stil. Tycker jag. HH kanske inte tycker som jag iofs. ;)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-27 09:26

:lol: faktiskt måste bestå av ett gäng gråhåriga gubbar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Rikard

Inläggav Rikard » 2008-04-27 10:07

Magnuz skrev:
mapem skrev:Ingen tvekan om att han sjunger falskt

Fast varför har folk fastnat så för just Håkans falsksång? Det finns ju hur många som helst som sjunger falskt men i de flesta fall talas det inte om det. Jag antar att det har mer att göra med att Håkan sjunger på ett avvikande sätt (inte som man "ska" sjunga) än att han sjunger falskt och att vanligt folk inte vet vad falsksång är och i de flesta fall heller inte har gehör nog att avgöra vad som är falskt och inte.

Tror samma sak, det är den annorlunda rösten "folk" reagerar på, inte falsksången. Om jag med mitt (dock ganska taskiga) gehör ska uppskatta om det är falskt eller inte hamnar jag i slutsatsen: Oftast inte, men visst, någon gång här och där...

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-04-27 12:28

Alexi skrev:Jag har från säkra källor, att han kan sjunga bättre

Stämmer! Men när han sjunger "bättre" är han värdelös...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-27 13:15

celef Du hittade också hit med skägget :)

Jag tror inte det skulle låta direkt värdelöst, men lite tråkigt och inte nåt märkvärdigt ?

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-04-27 20:55

Jag har en platta med Uli John Roth vars sång påminner en hel del om Hellströms. Jag fick inledningsvis uppfattningen att han liksom letar sig fram till rätt ton men nu efter en hel del lyssnande gillar det jag hör.
Det är inte falskt, men mycket annorlunda.

MVH
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-27 21:19

Vore ju på sin plats att folk som påstår han sjunger falskt berättar vart och vilka låtar han gör det i.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-28 08:58

Jag grundar min bedömning på det program där jag hörde honom sjunga tillsammans med Sven-Bertil Taube. Mest Taube-låtar men även några andra. HH sjöng falskt, med mycket begränsat register tonhöjdsmässigt och även styrkemässigt, genom i stort sett hela programmet. S-B log milt överseende (så tolkade i alla fall jag hans leende). Jag tycker det är plågsamt, men jag kan förstå dem som gillar honom. Han är en intressant scenpersonlighet med ett starkt utspel.

En falsksånare som jag ändå gillar är Nicolai Dunger. Visserligen är jag gråhårig, men ändå.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan