Jag har ju funderat en del jag också på det där med vad det kostar och hur mycket det är värt, egentligen. Det kan man räkna ut på många olika sätt.
Dessa är några:
1. Man "känner efter".
2. Man fördelar härdvarans kostnad på all mjukvara, och frågar som om den för bli t ex dubbelt så dyr (om härd och mjuk kostat lika) som det kostade att köpa mjukvaran, gram för gram.
3. Man frågar sig hur mycket det blir per brukstimma.
4. Man jämför med vad andra använder sina pengar till.
5. Man jämför med alternativa "njuta musik och film lösningar".
Det finns säkert flera sätt.
Analys: (Min hårdvara har kostat ungefär 150 000:-, mjukvaran ungefär det dubbla)
1. Det
känns bra, det vill säga är värt pengarna!
2. Att en DVD för 100 kronor (ja, det går ofta att köpa rätt billigt) alltså hamnar på 150:- med härdvara inräknadkänns helt ok. CD känns ännu mera okej, för dom spelar man ju många flera gånger än jag tittar på de flesta filmer.
Hemmasysslandet är alltså billigt även i det perspektivet
3. Jag tittar och lyssnar kanske i snitt 8 timmer per dag, året runt. Mera musik på dagarna, mera film på kvällarna. Det blir ungefär 15 koronor per timme utslaget under en tioårsperiod (trots att prylarna ju räcker mycket längre än så i snitt). 15 kronor i timmen än
så lite att det känns som om det nästan sparar pengar! När man sitter där så slösar man ju inga pengar alls på shopping, t ex.
4. Vad kostar en... Segelbåt t ex, som man kanske använder några veckor om sommaren? Rätt mycket tror jag. Har en kompis som köpt segelbåt för flera miljoner.
Musik och Film därhemma är fortfarande billigt per hur kul det är!
5. Alternativa sätt att lyssna på musik är t ex "live" och det kostar ju mycket mera, men det ger ju något annat också. Är det bättre? Ja, på många sätt är det förstås det! Men på många sätt är det (tycker jag) sämre också. Jag skulle inte vilja vara utan någon av dem, så konserverad musik ersätter inte Live-musiken, och vice versa. Jag beöver båda! Detsamma gäller att lyssna på radio och att mucisera själv. Jag gillar alltsammans, men gör tyvärr det sistnämnda alltför sällan.
Men om man skall jämföra är
Live mycket dyrare än musiklyssning därhemma. Radio är det ju inte, men jag vill kunna välja, och speciellt vill jag kunna vänja bort den bedrövliga ljudkvalitet som de flesta radiostationer erbjuder. Det enda jag lyssnar på är P1 och P2.
Film då? Ja, där är ju kanske likheten större mellan bio och hemmabio, och jag har förstått att många överger det förstämnda till det sistnämndas fördel. Så icke jag! Det finns flera skäl till det. Dessa är två av dem:
A. Jag tycker om att "gå på bio". Gillar hela konceptet, inklusive att man förstås äter middag före och har det trevligt!
B. Jag vill i stort sett inte äga en massa filmer som jag inte vill se flera gånger än bara den första. För att jag skall veta om en film uppfyller det kriteriet behöver man ju se den en gång, så det gör jag helst på bio. (Sen är det klart att jag köper videogram i form av filmer jag missat och filmer som inte gått upp överhuvudtaget också, men helst ser jag film ute den första gången.) Man kan ju hyra film också, men då uppstår det inverterade dilemman om man gillar filmen och vill behålla den. Då måste man ju köpa den och har slösat bort hyran, på en upplevelser som hade varit gratis om man köpt direkt.
Nä det skall vara BÅDE utebio och hemmabio, tycker jag, som går på bio sysådär två gånger i veckan, vilket ju inte är jättemycket, men vad jag märkt är detta:
Bo ute är dyrare än man tror...
Det brukar bli 200 kronor för bilkostnader och parkering (som man förstås delar = 100:-), samt kanske 200:- för middagen på en trevlig restaurang. Sen tillkommer biobiljetten för under en hundring (man har ju rabatt!) och biogodis. Det sistnämnda kan lätt komma upp i både 50 och 100 kronor, och då har jag ändå inte räknat Kaffet. Om vi summerar hamnar det på kanske 500:-.
Nu behöve man ju äta när man tittar på film därhemma också, men nog går det att göra det billigare, t ex om man drar igång grillen och brassar själv. Biogodiset kan även det bli billigare därhemma, speciellt om man poppar popkorn, men den gör sällan jag. Skillnaden kanske inte blir så stor totalt sett. Men det blir nog billigare hemma trots allt. Speciellt om alla filmgäster bidragit och delat kostnaden för filmen, men det har jag nog aldrig bett något göra.
Kort sagt: Även i biofallet tjänar man pengar på det hela, och får på köpet behålla filmen så man kan se den flera gånger!
Så - Jag rekommenderar härmed alla som har ont om pengar att brassa av en halv förmögenhet på en just anläggning därhemma - det kommer ni att tjäna ni massor på!

Det ni kommer att tjäna mest är dock glädje per krona, för ju flera filmer man ser, desto billigare blir det per film!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).