Böjträ (?)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Böjträ (?)

Inläggav soundbrigade » 2008-04-26 09:49

Jag har fått tag i en kul ritning på ett kul horn (riktigt exponentiellt) men ett bar detaljer är svängda. Det är en större böj r=310mm, 190grader och en mindre r=63mm, 180 grader. Böjarna ska nog vara i 22mm "trämaterial".

Jag grubblar hur man gör det här bäst. Sett hur folk sågar spår i MDF och böjer försiktigt. I tyska Klang+Ton såg jag hur man gjort en rund baslåda för kofferten av en sorts kraftigare fanér, ungefär av sådan kvalisort som används i möbler av böjträ.

(?) Tips vad man kan tänkas använda?

Det är lite osäkert om/vad det ska bli, om det blir något. En tanke är att kränga elementen till den oortodoxa 2-väagren och satsa på det här:

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Rollo

Inläggav Rollo » 2008-04-26 10:39

Det finns spårad MDF att köpa på diverse ställen. Ganska dyrt, men väldigt lätt att använda. Det är lättare att böja än fanér, så pressformen för spårad MDF behöver inte vara lika komplex som för fanér/plywood.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-04-26 10:48

Spårad mdf verkar ju vara en vettig metod.

Själv har jag använt flera tunnare plywoodskivor som jag limmat ihop i en press/form, man kan fukta plywooden innan och sen låta torka lång tid.

Man skulle nog också kunna ta två tunna plywoodskivor och sen lägga en massa träribbor emellan och limma ihop i en formad press (på vilket håll träribborna skall ligga talar jag inte om... ;) )

(känns som om du skulle kunna nöja dig med tunnare material i böjen med liten radie än i den stora för att uppnå samma stabilitet)

edit: den lilla böjen kanske kan göras i massivt trä istället?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-26 10:53

Den stora böjen är säkert enklast att tillverka i spårad MDF, men lilla böjen blir svårare ett böja till. Man kan ju såga ut formen ur ett antal tjocka MDF-skivor och laminera ihop till rätt storlek, eller annars kanske gjuta böjen i t.ex betong.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2008-04-26 11:14

Du kan säkert "basa" (bra ord vid högtalarbygge) träet. Alltså flera lager trä som du ångar. Du bör kunna få till en tämligen snäv radie å starkt blir det också.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-26 12:54

Gjutning är uteslutet. Jag ser i era svar några bra varianter, som kan användas lite varstans.
Stora böjen: Den ska se snygg ut från utsidan, därför funkar det att slitsa MDF och böja försiktigt. Det skulle kunna bli bra om man körde med 2 skivor 3mm ply och lade trälameller emellan - som man hör med parkettgolv. En variant men betydligt svårare vore att göra böjen i sektioner av ett tjockare material på kanske 25-27mm vilket sedan hyvlas, raspas, slipas fint och runt (på utsidan). Det kanske gör mindre om böjen är kantig på insidan.
Lilla böjen syns inte alls, den är 63mm, och kan ju göras av några klotsar i MDF eller massivträ som sågas runda och putsas jämna.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-04-26 13:19

Nusses tips är väl det bästa. Lite svårt med en ångburk bara, när du bor i lägenhet ...

Masonite skrev på sin sida att masonite kan läggas i blöt över natten om den behöver böjas till. Borde fungera med ett gäng 3-4 mm plywoodskivor också. Har du badkar istf för duschkabin fixar det sig med blötläggningen. Glöm inte att ställa något tungt ovanpå skivorna så de hålls under vatten, några gamla rörförstärkare funkar utmärkt för det ändamålet. :wink:

Använd polyuretanlim för hoplimningen av skivorna, det behöver fukt för att härda.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-26 13:34

Så här ser färdigspårad MDF ut, ca 10 mm tjockt.

Bild
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-26 14:07

Jag gjorde ett lite test nyligen med slitsad MDF, men det sprack för mig. Kanske för tjock MDF (19mm), för glest mellan spåren och för snäv böj.

Men det blir ju säkert snyggast så.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-26 14:11

Masonite går bra att böja när den väts. Kommer ihåg att det gjordes i mitt barndomshem för många år sedan.

Var nyligen på en underlevrerantörsmässa där flera varianter av böjbart trä visades upp. Kommer dock inte ihåg några namn...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-26 14:11

Hur snävt kan man böja den slitsade MDF´n ?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-26 14:13

Men var får man tag i lite tjockare fanér man kan använda till böjträ då. Hade jag bott kvar i Nybro hade jag travat till Åry och bjussat på en vetekrans och släpat hem några snuttar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-26 14:38

basar du trät kan du böja rätt tjocka saker. tex 4 lager 5mm tjock skulle ge dig 20mm tjocklek. limmas med vattenfast polyuretanlim.
räkna dock med att du får lägga många timmar på att bygga formen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-04-26 14:58

Hur stor skiva är det du ska böja till?

Kollade just med en spillbit furuplywood i tjocklek 4 mm, 100x26 cm. Gick utmärkt att böja 180° till ett U med dia 31 cm där de där de raka delarna i U:et blev ca 2x25 cm.

Riktigt fanér kan man som privatperson beställa från Firma Slöjddetaljer (kanske även från Fanérkompaniet i Stockholm, nära Liiiidiiingöbron).

Bauhaus har tunnt äkta faner i ek, bok, körsbär etc, mått 30x200 cm har jag för mig. Har smältlim på baksidan och stryks fast med strykjärn. 200 pix ca för en rulle.

ps du behövde visst bara radie 31 cm => nemas problemas
Senast redigerad av Adhoc 2008-04-26 15:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-04-26 15:09

Löta!
Gammla sarger till ovala bord e dyl är ofta lötade. Blir superstarkt och är lätt mha bandsåg att forma. Basning och skicktlimmning av fannér går också fort men är inte billigt. Basning och böjning av tjockare massiv trä går också men är svårare.
Använd vitlim om man inte behöver lång öppettid, vitlim är mycket starkare och billigare

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-26 15:56

ja basning och böjning av riktigt trä är nog mycket jobb för ingenting. plywood eller masonit är nog väldigt mycket mer tidseffektivt.
vid basning måste du dock använda vattenbaserat lim för att kunna limma de blöta skivorna mot varandra.

föredrar personligen det vattenbaserade polyuretanlimmet eftersom det skummar och och säkerställer en riktig limyta.

ställer mig dock lite tveksam (och tråkig) till vitsen med en så avancerad låda för ett horn. mycket jobb för vad man får..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-26 16:09

Kraniet skrev:ställer mig dock lite tveksam (och tråkig) till vitsen med en så avancerad låda för ett horn. mycket jobb för vad man får..

Man får något djäkligt ra .. NU ska du inte vara sån, Kraniet-mannen!! :)

Jag tycker inte den är speciellt svår, även om Istvan och Zoltan på Sonido, hävdar att det bara är Ryssar och Ungrare som lyckats bygga det här hornet ....

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-04-26 16:18

soundbrigade skrev:Jag tycker inte den är speciellt svår, även om Istvan och Zoltan på Sonido, hävdar att det bara är Ryssar och Ungrare som lyckats bygga det här hornet ....

Som gammal modellflygare skulle jag nog ha dragit till med en "sandwich" bestående av två lager flygplywood med träribbor imillan. Flygplywood är inte billigt, förstås... Båtplywood eller "vanlig" duger nog.
--

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-26 16:19

Dunderklumpen skrev:Hur snävt kan man böja den slitsade MDF´n ?
Enligt uppgift ner till ca 15 cm radie.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-26 16:21

Nu när vi ändå är inne i svängen: Jag behöver böja furulister, 20x5mm. Hur göra? Lägga dom i blöt går bra för min del.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-26 16:22

Här är två lager masonit med ribbor emellan:
Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-04-26 16:32

Alltså den stora böjen är ju inte svår.
Masonite, 4mm MDF , plywood eller vad som hellst som är tunnt.
denn lilla kan man ju såga ut från en massiv* bit som är ungefär 350 x 650 mm och har rätt tjocklek.
* Fås genom att limma en drös bitar på varandra.
det blir mycet spill i % men de är ju bara 2 små bitar.

Eeeh har svårt att förklara i text och kan inte lägga in bilder.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-04-26 16:38

Max_Headroom skrev:Nu när vi ändå är inne i svängen: Jag behöver böja furulister, 20x5mm. Hur göra? Lägga dom i blöt går bra för min del.

Så hett vatten som möjligt under någon timma. Ha gärna en provbit att "känna" på. Böj långsamt och försiktigt.
--

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-26 16:50

Bra exempel Paa, men jag skulle i min Aion (om den blir av) sätta klotsarna mycket tätt.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-04-26 22:17

Alltså, diametern på den lilla böjen, var den 63 mm? Kan man inte ta en lagom lång rörbit och såga väck överflödet, så har man ju en färdig böj?
Borde inte vanligt avloppsrör kunna funka?

"Och sen blir det svart"
:)
Edit: Ser att r= 63mm. Men det finns väl rör med 120 mm inner dia, om man klyver ett sånt, kanske.... ?

Eller, ahh, jag vet inte... :):)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-26 23:05

paa skrev: Man kan ju såga ut formen ur ett antal tjocka MDF-skivor och laminera ihop till rätt storlek.

Ungefär så här menar jag, i princip:

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-26 23:11

Kan man merga ihop den här tråden med Falk-mannens KVINNOHÖGTALAR-tråd?

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-27 10:05

De blir tungt med flera lager,

med slitsad MDF-skiva 6mm i 2 till 3 lager måste funka.

Testa

Falken
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-27 10:40

För att lite återgå till min ursprungliga idé - själva trämaterialet, slänger jag upp en bild. I förgrunden ligger en sorts fanér, på tyska kallad Biegesperrholz. Den är 8mm. I bakgrunden syns den runda låda man fått genom att limma och häfta sperrholzen på rundsågade MDF-gavlar. Av övriga bilder framgår att man tydligen bara använt ett lager, men vad hindrar att man kör med 3 lager om man nu hittar detta material.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-27 11:22

Sperrholtz betyder plywood eller kryssfaner och biege betyder böja. På bilden ser det ut som plywooden är spårad för att underlätta böjningen.
Frågan är vad man ska med plywooden till när det finns färdigspårad MDF?
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till DIY-forum