Tänk dig att du är bilen

http://youtube.com/watch?v=nsbkcyt-tqM
http://www.youtube.com/watch?v=WdUVHaZGDcY&NR=1

Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:IngOehman skrev:
Peak-ljudtryck från ett par i56 som kan levereras är sisådär 147 dB (men man behöver ett rejält slutsteg då, mycket större än 2*600 W, närmare bestämt på 40 000 W per kanal). Det betyder över 130 dB på lyssningsplats 7 meter ifrån högtalarna.
Vh, iö
Vid det ljudtrycket lär ju trumhinnorna rulla ihop sig som bladen på en frusen rhododendron.
Ärligt talat, kan det vara rimligt?
Kan ett par koner i polypropylen föra ett lika stort rabalder som ett startande jetplan? Dessutom så förefaller det för mig som 40000 watt in i nämnda element skulle ge en väldigt spännande pyroteknisk effekt.
Upp till bevis! Jag ser fram mot youtube-filen.
ps. Finns det slutsteg på 40000watt? ds
KarlXII skrev:IngOehman skrev:
Peak-ljudtryck från ett par i56 som kan levereras är sisådär 147 dB (men man behöver ett rejält slutsteg då, mycket större än 2*600 W, närmare bestämt på 40 000 W per kanal). Det betyder över 130 dB på lyssningsplats 7 meter ifrån högtalarna.
Vid det ljudtrycket lär ju trumhinnorna rulla ihop sig som bladen på en frusen rhododendron.
Ärligt talat, kan det vara rimligt?
Kan ett par koner i polypropylen föra ett lika stort rabalder som ett startande jetplan?
Dessutom så förefaller det för mig som 40000 watt in i nämnda element skulle ge en väldigt spännande pyroteknisk effekt.
Upp till bevis! Jag ser fram mot youtube-filen.
ps. Finns det slutsteg på 40000watt? ds
IngOehman skrev:Det är därför som alla Ino Audios sidosystem/toppsystem (i14, i28, i56, i16s, 32s, i64s, i34es, i68es) använder en annan främre upphängning än den som baselementet i pi60s/pi60es använder, som jag ju helt optimerat för arbete i basreflexhögtalare (där de extrema ljudtrycken uppstår vid så låga frekvenser att bara statiska flexrörelser dominerar, de inte konkurrerar med några dynamiska vågor i samma gummidetaljer. Då kan behöver man optimera efter andra parametrar).
IngOehman skrev:Hur fungerar det där egentligen?
Du deltar i ett kollektivt trakasseri som pågått under en tid nu, där du tar varje chans att pika, döma och/eller förtala mig, för saker som är
spekulationer, påhitt och lögner, men ändå tycker du att det är rimligt att du frågar mig och saker som jag skall ställa upp och svara på?![]()
Är det det som är att du har förmågan att skilja mellan sak och person?
Fint...
Återkom när du börjat bete dig som en hygglig människa igen.
Vh, iö
Brunnsbo skrev:Blev tänd på ljudet från piP som jag skaffade för några veckor sedan så det kanske är på sin plats med förändring i huvudanläggningen. Med det jag läst och hört så är det nog dessa 2 variander som kan vara aktuella om jag får för mig att byta.
IngOehman skrev:En teknisk skillnad som finns mellan systemen är att i64s har laminerade väggar vilket förstås hörs när man knackar på dem, men jag har inte kunnat bevisa att det renderar några hörbara fördelar, annat än de som är psykologiska. Den kan alltså vara som så, att man "trivs bättre i soffan" av vetskapen om de laminerade väggarna, och därför njuter mera av musiken.
Vh, iö
OK. Jag tänkte att pi60/pi60s har ju hyfsad kapacitet och är ett ganska stort steg upp från piP.Brunnsbo skrev:Bara nyfiken: har du lyssnat på pi60?
Inte så mycket, tror nog att det var pi60s har även lyssnat på i28 men den anläggningen är inte helt klar.
IngOehman skrev:Det stämmer bra det, men en sak kan jag säga, och det är att det är mycket små ljudtryck vi talar om, om distorsionen skall vara så låg.
En kvalificerad gissning säger - effekten är i varje fall lägre än tio watt.
...
...
Vh, iö
crion skrev:Jag undrar därför jag är lite konfunderad över distorsion generellt i högtalare. Jag tror att högtalare "låter högt" när distorsionen bli märkbar från spelningskedjan Källa->försteg->förstärkare->delningsfilter->element.
Jag har för mig att du nämnde att högtalarelementet generellt har högst mätbar distorsion (t.ex. i bas), men att det kanske inte påverkar lika mycket. Det finns olika typer av distorsion och "distorsionsamplituden" behöver inte vara den enda faktorn utan snarare typen av distorsion och hur vi uppfattar ljudet som störande eller inte..
Jag gillar ju aktiva högtalare oftast (uppskattar mindre pryttlar) och sitter och läser en spec från en tillverkare:
Performance: Frequency response in-room within 3dB from 20Hz to over 20kHz. Maximum output mor than 118dB spl @ 1m on music material Noise less than 15dB spl. Overall distortion typically less than 0.02% at any frequency or level
Försökte komma underfund med hur hög output en väldesignad högtalare har när distorsionen ligger på "elektroniknivå".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster