Denons toppmodeller, varför inget intresse?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Supernollan

Denons toppmodeller, varför inget intresse?

Inläggav Supernollan » 2008-04-27 22:54

Har noterat att det bara är de mindre modellerna som diskuteras och rekommenderas i diverse trådar. Har några av de äldre toppmodellerna testats i Molt eller mätts på av LTS?

AVC-A1D
AVC-A1SE
AVC-A10SE (AVR-4800 i USA)
AVC-A1SR
AVC-A11SR
AVC-A1SRA
AVC-A11SRA

Frågar eftersom jag själv är lite svag för dessa modeller. Rejäla konstruktioner med ringkärnetrafo, identiska slutsteg för alla kanaler (med rejäla trissor), ingen A/D-omvandling på "analog ext in", bra D/A-omvandlare från Analog Devices osv.

Dessa kan numera hittas för en spottstyver jämfört med vad de kostade nya.

Några tester:
http://www.homecinemachoice.com/reviews ... C-A1SE.php
http://www.homecinemachoice.com/reviews ... C-A1SR.php
http://www.homecinemachoice.com/reviews ... -A10SE.php

A1SR:
Bild

A10SE:
Bild
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-27 23:03

problemet som jag ser med de "feta" biorecieverserna är att dom tillför inget utöver grundmodellerna. Förutom mer effekt och mer kontakter så är det i princip samma grejjor
Och då tycker jag att prisvärdheten för de stora dyra stärkarna helt enkelt är värdelöst.
Jag kan nog lova att du utan problem får bättre resultat och prisvärdhet med en billigare reciever och en bra 2kanals stärkare till frontarna ifall den inbyggda effekten är för liten.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-04-27 23:06

Har du testat någon utav dessa förstärkare?

/Ageve

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-27 23:08

De skulle ju faktiskt kunna låta riktigt bra? Precis lika bra som en billig reciever + ett dyrt slutsteg.
170W * 7 är väl ganska fint?

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-04-27 23:37

Pinnick skrev:De skulle ju faktiskt kunna låta riktigt bra? Precis lika bra som en billig reciever + ett dyrt slutsteg.
170W * 7 är väl ganska fint?

Har jämfört A10SE med mitt Rotelsteg (RB-1080) och Denonförstärkaren står sig förvånadsvärt bra i jämförelsen. Dynamiken är mycket bra och det går att spela högt utan minsta tendens till distortion.

Helt klart en mycket trevlig förstärkare.

Förstår inte hur "Kraniet" får ihop det till dålig prisvärdhet, när det enda sättet att få tag på dessa modeller är att köpa begagnat, vilket brukar betyda billigt.

/Ageve

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-27 23:49

Fast det var väl lite överspecat enligt en mätning? Roteln är väl å andra sidan underspecad vad jag förstått? :)
Men tja förmodligen låter de bra. Det som kan vara smidigt är väl iofs att det kommer nya kontakter och format som ska avkodas så att det kan vara ekonomiskt bra att ha separata grejor.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-04-28 00:08

Pinnick skrev:Fast det var väl lite överspecat enligt en mätning? Roteln är väl å andra sidan underspecad vad jag förstått? :)

Det beror iofs på mätmetoden. Denon 3801 klarade t ex bara 5x35W i en mätning. Anledningen var att de mätte vid kontinuerlig drift av alla kanaler samtidigt, något som definitivt aldrig kommer att ske i verkligheten ;)

Här är en mätning på A10an (kontinuerlig effekt med 2 kanaler drivna):

Bild

8 Ohm:
0.011% THD @ 153.5W
0.1% THD @ 173.3W
1% THD @ 194.3W

4 Ohm:
0.01% THD @ 187.9W
0.1% THD @ 240.1W
1% THD @ 307.5W

I Stereophiles dynamiska mätning fixade den:
254W i 8 ohm (462W i 4 ohm) med 1 kanal driven
250W i 2 kanaler
240W i 3 kanaler

Med samma mätmetod levererade RB-1080:
291W i 8 ohm
558W i 4 ohm

Det är först när impedansen sjunker till 2 ohm som RB-1080 får ett klart övertag eftersom skyddskretsarna i Denonförstärkaren dämpar effekten (392W i 2 ohm vs 800W med Roteln).

/Ageve

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-28 00:26

Ser väl hyfsat ut. Det är väl värre att de inte har HDMI dock som man börjar få behov av. :) Inte farligt dyra på ebay.de var de iofs inte.

mvh

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-28 09:50

Här slipper man ju ha ett externt steg vilket ju kan vara etstetiskt bra. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-04-28 12:13

Jag tycker dessa stora pjäser är helt befängda.
Man vill väl ha ett rimligt stort försteg med RIAA etc. och separata slutsteg som man kna ställa på golvet? Vem vill ha en 50 kg-pjäs på hyllan?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-28 12:21

Morello skrev:Jag tycker dessa stora pjäser är helt befängda.
Man vill väl ha ett rimligt stort försteg med RIAA etc. och separata slutsteg som man kna ställa på golvet? Vem vill ha en 50 kg-pjäs på hyllan?

Kraftig hylla. :lol: Det jag finner mest tråkigt är att de ofta är så djupa. Det går ju inte att placera så bra då.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-28 12:30

Rotel samt Sony har ju sepparata delat vilket är smart. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-28 12:32

Jag ser det mest som otympligt, oflexibelt och inte speciellt prisvärt. Man binder ju i flera fall upp sig för 5.1 (man kanske vill ha 7.1), samt avsaknad av HDMI.

Om man skall köpa begagnat så är en receiver med nyare mjukvara och 7 kanaler (ca 5000:-) + ett stereoslutsteg av högsta klass (ca 20 000:- (nåja, finns ännu billigare)) mycket mer prisvärt. Då är det enklare att bara byta ut receivern när det kommit nya format på marknaden.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-28 13:06

Det borde ju heller inte vara så svårt att sälja billiga bioförsteg tycker man. :? Plocka ur förstegsdelen samt processorn ut en revicer och vips har man en slimmad läcker enhet som kostar typ tja 2500-3000:-

Varför finns det inte sådana?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-28 13:18

Gemene man gillar nog mindre integrerade grejor. Sen så skulle väl samma tillverkare vara tvungen att sälja slutsteg också som prismässigt matchar försteget för att det skulle sälja någorlunda? Och de kanske anser att deras tyngsta integrerade skulle kunna matcha dessa pris och prestandamässigt.
Men vem vet. Det vore ju kul om det kom eftersom man brukar uppgradera pre/pro då och då. :)

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-04-28 15:05

Morello skrev:Jag tycker dessa stora pjäser är helt befängda.

Vem vill ha en hel hög med slutsteg i sin hembio?

Hela poängen med en integrerad förstärkare är att man slipper ha två eller flera lådor. Det är ingen ny
uppfinning direkt... Sen väger ingen av förstärkarna i närheten av 50kg heller.

Vill man så är det bara att koppla på ett separat steg till frontarna, och låta hembioförstärkaren driva
center, surround och surround back.

Till 2-kanal får man en "allt i ett" lösning med bra D/A-omvandlare, bra försteg och kraftfulla lågdistande
slutsteg. Du kallar det befängt, jag anser att de är mycket bra.

2105 är klen. En god vän hade en som brann upp trots att han spelade på låg volym med lättdrivna
högtalare. Förstärkare som 2105 är "befängda" om något. Vad ska man ha de inbyggda stegen till?

Visst kan man mäta rent resistivt i 8 ohm och få 2x100W. Men hur går det när impedansen sjunker till
4 ohm, och när lasten blir induktiv och/eller kapacitiv som med i stort sett alla högtalare?

Mätresultat från Stereophile. AVR-4800 överst (A10SE), NAD C372 under:

(10kHz)
Bild
Bild

Bild
Bild

Bild
Bild

NAD 218:
Bild

/Ageve

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2008-04-28 16:17

Supernollan skrev:... får man en "allt i ett" lösning med bra D/A-omvandlare, bra försteg och ...

Någon som vet några mätningar på DACarna för de vanligaste hemmabioförstärkarna?

Funderar på en Benchmark DAC1 men skulle hellre köpa en (ny som supportar HD-formaten) hemmabioförstärkare med mycket bra DAC.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-28 16:21

ingen ifrågasätter väl kvalitén hos en sån apparat. inte jag iaf. jag tror det är en helt ok produkt.
tycker bara att de stora recievrarna inte tillför nåt extra för de pengar de kostar. nu vet jag inte vad man får betala för en 4800 idag. Men personligen ser jag inte vitsen i att köpa nåt värre än 1508. Den har alla funktioner som de större modellerna har inklusive HDMI. Tillräcklig effekt för de flesta tillfällen och skulle det mot förmodan inte räcka till så köper man till ett lämplig slutsteg för några tusenlappar.

För mig så handlar allt om prisvärdhet. Det är det enda jag går efter vad helst jag ska köpa. Den mesta kvalitén och prestandan som går att få för pengarna. Detta för att jag är resultatorienterad. Jag är bara intresserad av slutresultatet. Om det sen skulle uppnås via en köksradio eller rådesignad super hajfai må så vara.
Problemet med dyra produkter (i nästan alla områden) är regeln om "diminishing returns". Dvs att du får mindre och mindre för pengarna ju dyrare det blir.
Så allt hänger ju på vad en 4800 kostar i förhållande till annat. Sen har den ju som sagt inte vissa funktioner som börjar bli standard (även om HDMI tex går att leva utan än så länge)

edit: även 1508 tycker jag har mer funktioner än jag har behov för, så jag har nog svårt att imponeras av de stora pjäserna..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-28 16:26

Audix, dito!

Kraniet, 1508 har inte pre-out förutom för subwoofer/.1. ;) Jag själv är inne på en 1908 kanske. Nackdelen är att den bara har "7*85W" för surroundkanalerna och frontkanalerna har 200W slutsteg. 1908 kanske inte riktigt hänger med i svängarna när man spelar dvd-a t.ex och behöver mycket effekt. Och hur bra är D/A-omvandlingen? Det verkar ju trots allt skilja en del i D/A-omvandlingen hos olika grunkor.

mvh

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-28 16:43

Pinnick skrev:Audix, dito!

Kraniet, 1508 har inte pre-out förutom för subwoofer/.1. ;) Jag själv är inne på en 1908 kanske. Nackdelen är att den bara har "7*85W" för surroundkanalerna och frontkanalerna har 200W slutsteg. 1908 kanske inte riktigt hänger med i svängarna när man spelar dvd-a t.ex och behöver mycket effekt. Och hur bra är D/A-omvandlingen? Det verkar ju trots allt skilja en del i D/A-omvandlingen hos olika grunkor.

mvh

ja en 1908 är väl ett minimumkrav isf.
nu vet jag ju inte säkert men jag skulle tro att alla modeller är i princip lika i grund. detta eftersom massproducering av flera olika modeller blir billigare ifall alla apparater bygger på samma princip.
inom datorvärlden tex så är alla processorer i en processorserie helt identiska. sen låses processorn bara till den frekvens som den ska säljas som.

men som sagt jag vet inte om det är skillnad mellan de olika recievermodellerna i den bemärkelsen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-04-28 16:45

Kraniet skrev:För mig så handlar allt om prisvärdhet. Det är det enda jag går efter vad helst jag ska köpa. Den mesta kvalitén och prestandan som går att få för pengarna. Detta för att jag är resultatorienterad. Jag är bara intresserad av slutresultatet.

Då tänker du ungefär som jag då?

Hellre en äldre, bättre förstärkare än en ny billig med 3000 funktioner för 100kr ;)

HD-ljudet kan man köra analogt från blurayspelaren. HDMI kör man från spelaren till TVn.

Så allt hänger ju på vad en 4800 kostar i förhållande till annat. Sen har den ju som sagt inte vissa funktioner som börjar bli standard (även om HDMI tex går att leva utan än så länge)

A10SE får man ge 5-7000kr beroende på skick och hur glad säljaren är ;)

A11SR runt 8?

När det gäller slutsteg till 1508 så kan det som sagt bli problem, eftersom den saknar preout.

inom datorvärlden tex så är alla processorer i en processorserie helt identiska. sen låses processorn bara till den frekvens som den ska säljas som.

De processorer som inte klarar maxhastigheten helt stabilt låses vid en lägre hastighet och säljs billigare.
Så mindre modeller är egentligen defekta exemplar ;) men det spelar ingen roll, bara de fungerar vid specad
hastighet.

nu vet jag ju inte säkert men jag skulle tro att alla modeller är i princip lika i grund. detta eftersom massproducering av flera olika modeller blir billigare ifall alla apparater bygger på samma princip.

Alla mindre modeller från Denon delar grundkonstruktion ja.

15xx upp till 38xx.

Det betyder dock inte att alla komponenter är de samma, bara att de är uppbyggda likadant.

/Ageve

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-28 17:00

Supernollan skrev:
Kraniet skrev:För mig så handlar allt om prisvärdhet. Det är det enda jag går efter vad helst jag ska köpa. Den mesta kvalitén och prestandan som går att få för pengarna. Detta för att jag är resultatorienterad. Jag är bara intresserad av slutresultatet.

Då tänker du ungefär som jag då?

Hellre en äldre, bättre förstärkare än en ny billig med 3000 funktioner för 100kr ;)

HD-ljudet kan man köra analogt från blurayspelaren. HDMI kör man från spelaren till TVn.

A10SE får man ge 5-7000kr beroende på skick och hur glad säljaren är ;)

A11SR runt 8?

När det gäller slutsteg till 1508 så kan det som sagt bli problem, eftersom den saknar preout.

De processorer som inte klarar maxhastigheten helt stabilt låses vid en lägre hastighet och säljs billigare.
Så mindre modeller är egentligen defekta exemplar ;) men det spelar ingen roll, bara de fungerar vid specad
hastighet.

Alla mindre modeller från Denon delar grundkonstruktion ja.

15xx upp till 38xx.

Det betyder dock inte att alla komponenter är de samma, bara att de är uppbyggda likadant.

ja de större modellerna verkar bygga vidare på grundmodellerna. typ mer vidoprocessning och ljudkonverteringsfunktioner osv.
Men grundläggande dac-ar och liknande verkar vara samma på 1508 och 2808.

Själv skulle jag vilja ha en reciever med enbart surroundkapaciteten, automatisk setup mha mikrofon och parametrisk eq. Har aldrig riktigt förstått vitsen med att skicka bilden via recievern. Möjligtvis om man måste synca ljudet med bilden men det upplever jag aldrig är ett problem annat än om filmen är dålikt inkodad från början (och därmed felaktig). Mer än 5.1 förstår jag heller inte varför man ska ha. Det är väl inte ens ett riktigt enkodningsformat.
Skule nog helst ha ett billigt försteg med de basala funktionerna så man sen kan använda de slutsteg man har behov av (vem har tex behov av 150W till bakkanalerna!?! helt befängt)

Ang processorerna så är de långsammare processorerna defekta exemplar tidigt i processen men efter ett tag är produktionen ofta så stabil att alla presterar lika bra. Men det är ju en sidparentes..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-28 17:04

1508 har inte samma DAC:ar som 2808. Sen hur de presterar är väl en annan sak. 2808 har väl uppskalning av olika format till 1080p också som kan vara trevligt. Sen vet jag inte hur bra uppskalningen är iofs. :)

mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-28 18:28

Nja,
det är ett hopp mellan 2308 och 2808. Den senare kan avkoda DTS-HD och Dolby TrueHD. Nu kan man ju tycka att så länge man har analoga ingångar så kan man alltid avkoda i spelaren.
Fast nu kommer Denon med 2 olika Bluray spelare varav den ena är en transport. Dvs den kan bara skicka ut digitala signaler och fungerar då ej ihop med en 2308. Om nu det kommer bli en trend eller inte är ju svårt att säga, men det går alltså inte att köpa den billigare spelaren ihop med en billigare reciever.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-28 18:56

Jo men att avkoda , dvs MLP->PCM och sen via HDMI går väl bra från en sådan spelare med HDMI-ut och receiver med HDMI-in? Eller? D/A sker i recievern. Vissa BD-filmer har ju multikanal PCM ljudspår. Dessa kör man ju bara in i receivern via HDMI väl?

Känns bra att diskutera samma sak i två trådar ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-28 21:41

Personligen känner jag att hembioapparater just nu är färskvara.
Om dom inte har HDMI 1.3 och dom nya codecarna så är dom redan gamla, väldigt gamla. Se bara alla annonser om Krellprocessorer etc. som annonseras för 20'-30' då nypriset har varit upp till 5 ggr det. SÅ stereogrejor kan man ha länge och dom har kvar ett hyfsat andrahandsvärde ofta, gamla biogrejor är bara gamla.
För mig då.

Dessutom tycker jag att skillnaden mellan 5.1 och 7.1 är ganska stor. Sen kan kanske den mildras rejält med 8 st surround i 5.1 men tycker det känns som än ännu mer jämn "dimma" ifrån bak och surround med 7.1.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-28 22:00

Det där är ju intressant att höra om. Undrar hur skillnaden mellan lossless och lossy är. Min tråd som handlade om det dog. Lite före sin tid kanske 8)

Fast jag håller inte med om att det är sån färskvara riktigt. Iden med HDMI är ju att det ska vara ganska framtidsäkert. Du kan ju avkoda nya format i en spelare till PCM oftast om de inte är baserade på DSD eller nåt annat. Gamla 3806 (HDMI 1.1) ska väl i princip klara att spela DTS-hd efter avkodning i spelare.
Senast redigerad av Pinnick 2008-04-28 22:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-28 22:09

meanmachine skrev:Det borde ju heller inte vara så svårt att sälja billiga bioförsteg tycker man. :? Plocka ur förstegsdelen samt processorn ut en revicer och vips har man en slimmad läcker enhet som kostar typ tja 2500-3000:-

Varför finns det inte sådana?

Håller helt med. Varför finns det inte sådana till bra priser?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-28 22:11

Supernollan skrev:2105 är klen. En god vän hade en som brann upp trots att han spelade på låg volym med lättdrivna
högtalare. Förstärkare som 2105 är "befängda" om något. Vad ska man ha de inbyggda stegen till?

Nej, tror väl inte att den brann upp på grund av att den inte klara av att driva högtalarna. Öhman använder ju en 2105 att driva sina pi60s i demorummet och det är det bästa ljudet jag hittills hört. Och vi spelade bra högt med. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-28 22:14

Brann inte hans upp tyckte jag att han skrev för några månader sen eller har jag drömt det? 8)

pi10 gillade de inte i alla fall på väldigt hög nivå och de har en impedans på 5 Ohm, 8). Min brann två gånger till och med. :lol:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi