Det var en jättebra concert. Mrvodka och jag tog den där bentolådan nere på Berns franska veranda och den var extremt god.

Det var en fröjd att ha varit där.
Från franska verandan fick vi passage till balkongerna så vi gick dit med en flaska gott vitt vin och intog platser
Sedan kom dom och spelade. Jag hade varken någon CD eler sett dom tidigare. Nere hos OlA68 fick jag min introduktion till Einstürzende.
Fick sedan tag på Alexi som stod utanför i kö. Det var bara för mrvodka att bege sig ner för att smuggla in Alexi och hans flickvän upp på balkongen

. Det var knökfullt och varmt. Enligt vakten så släpptes det på den här konserten in exakt det antal människor som var tillåtet.
Vilket fantastiskt trumset

Har aldrig sett något dyligt.
Publiken var klart åt det kulturella och intellektuella hållet med en del extremt charmiga punkare, jätteroligt att se.
Musiken då? Einstürzende spelar en tät och långsam musik, stundtals nästan i slow motion. Dom lyckas hålla nerven och spänningen uppe. Hur funkar det? Jo, tänk er ett sund med massor med stora skepp som egentligen styr för nära varann. Tänk er dessutom en extremt förtätad dimma och nu måste båtarna sakta ner och signalera för att visa att man är där. Man ser inte de andra skeppen och måste hålla sinnena på helspänn. En sådan situation kräver professionalism, kreativitet och det hela förblir ett spännande äventyr från början till slut och med en kittlande nerv som finns med hela tiden. Således är det betydligt större spänning än om det vore klar sikt med normalt snabbkörande båtar vilket skulle rendera i meningslös musik. Einstürzende spelar en slags industrirock, punk med en mästerlig kreativitet som får en att tänka på David Bowie och Marianne Faithful och Laurie Anderson fast Einstürzende har en helt egen stil som i grund och botten förmedlar ett tyskt temperament. Konserten stannar kvar i minnet som en häftig helhetsupplevelse. Alla musiker var skickliga och det svängde hela tiden genom deras lite suggestiva rytm som låg som undertoner som stöd för sångaren. Ibland var det explosivt och ibland med både åttondels och sextondels takt d v s i rask takt. Hela spektrumet var där och stämningen var helt förtätad.
Det verkar som om Berns salonger i Stockholm är roligare än Trädgårn i Götet. För övrigt verkade sångaren verkligen gilla Berns salonger mer än någonstans han tidigare har spelat såsom han själv uttryckte det. Jag förstår honom, med en publik påminnandes om en sillburk

där många var i extas. Det måste ha varit väldigt roligt att ha spelat igår på Berns med en fullsatt salong och en publik helt med sig. Ibland var man rädd att balkongen skulle rasa ner på grund av publikens ovationer och fotstamp i takt med musiken. Det gungade rejält i balkongreglarna
Jag säger, heder åt Berns, det var en fantastisk afton.

Inredningen i Berns salonger är som klippt och skuret för Einstürzende och dess publik. Dom började spela klockan 22:00 och vi var väl ute igen kl 00:50. Jag köpte en tröja och en CDsom var inspelad under själva konserten på Berns

Basisten och ytterligare en ur bandet signerade den

. Dom var på topphumör, det framgick klart och tydligt.
Väl mött
PS