Original Recordings Group

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Original Recordings Group

Inläggav subjektivisten » 2008-04-27 14:07

Original Recordings Group är ett rätt så nytt reissue bolag som kommer släppa massa godis på vinyl och bäst av allt, masterade av Steve Hoffman och Kevin Gray! Det betyder att vi kan vänta oss grymt bra ljud och "bästa versionen" av dom flesta skivorna.

Enligt ett nyhetsbrev så är dessa på gång:

ANTONIO CARLOS JOBIM/WAVE 180g LP

RICKIE LEE JONES/POP POP 180g LP

DIANA KRALL/ALL FOR YOU 180g 2LP

DIANA KRALL/LIVE IN PARIS 180g 2LP

DIANA KRALL/LOVE SCENES 180g 2LP

DIANA KRALL/THE LOOK OF LOVE 180g 2LP

BECK/ODELAY (10TH ANNIVERSARY) 180g 4LP BOX

All of which are advertised as:

Features:
• Premium HQ-180 Gram Vinyl Pressing
• Mastered by Kevin Gray & Steve Hoffman
• Pressed at R.T.I.
• Deluxe Gatefold, Heavy Weight High Quality Jacket

Steve Hoffman sa detta:
Many, many more titles coming, some will astound and amaze you.

Helt underbar nyhet för vinylälskare världen över och för dom som inte har en skivspelare så är det faktiskt dax att köpa en nu, så man inte missar alla nysläpp som kommer. Och nej, inga CD versioner kommer masteras av Steve och Kevin.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-27 19:54

Härligt!

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-04-30 08:06

Stackars min plånbok...

JohanR

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-30 08:25

Tråkigt med att planera att släppa finkvalite, ändast på ett undermåligt format och kan man börja med något tråkigare än Diana Krall. Den inspelningen är ju inte söndermastrad och har släppts av MFSL också.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-30 09:00

De så kallade audiofilbolagens utgivningsstrategier verkar handla mer om gimmicks och nostalgitänkande än omsorg om det ljudande resultatet. Jag skulle aldrig som ljudåtergivningsvän gynna den här typen av utgivningar på ett tekniskt bristfälligt format.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-30 10:02

PekkaJohansson skrev:... den här typen av utgivningar på ett tekniskt bristfälligt format.

8O

Släng dig i väggen Pekka :-) Vinyl låter alldeles utmärkt och är dessutom mycket trevligare att hantera än CD eller fingra på en fjärris för att spela från dator.

Däremot tycker jag att de bolag som ger ut välljudande remasters på vinyl är alldeles för fega och bara väljer mainstreammusik. Diana Krall är väl inte det som jag direkt längtar efter och hennes skivor är redan rätt välljudande i original. Det finns ju faktiskt massor med skön musik som släppts söndermastrat och komprimerat som förhoppningsvis går att restaurera.

Rickie Lee Jones är ju en pärla förstås men man kunde ju valt något mer upphetsande än Pop Pop. Lyssnade igår kväll på hennes självbetitlade skiva återutgiven av tidningen Practical HIFI som Nimbus Records har pressat. Skitbra!

Alla seriösa försök att hålla liv i vinylen ska premieras tycker jag.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-30 13:17

PekkaJohansson skrev:Jag skulle aldrig som ljudåtergivningsvän gynna den här typen av utgivningar på ett tekniskt bristfälligt format.

Med vänlig hälsning

Pekka

Exakt konstigt uttalande. 8O
Man ska väl gynna alla bra initiativ för kvalitetssläpp, för det måste ju vara bättre än inte ha dom alls.
Med sådant tänkande så skulle man inte gynna CD släpp eftersom det är så uselt och bristfällig format jämfört mot DVD-A. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-30 14:39

He he, det där tog visst! :-)

Notera att det jag inte är ute på något korståg mot vinylen som sådan! Jag äger ett par tusen vinyler och köper begagnade plattor regelbundet. Men frågan kvarstår: varför i dag, år 2008, lägga ner arbete på högkvalitativa överföringar när de sedan lagras på ett medium som, även om det är trevligt att titta på och hålla i, är ett objektivt sämre sätt att lyssna på musiken via?

Att köpa den här typen av produkter sänder en signal till bolagen att de gör rätt, när de som jag ser det gör fel. När det i 25 års tid har funnits ett medium, cd, som utan kvalitetsförsämring eller slitage och för några ynka kronor i produktionskostnad per platta låter skivpubliken höra exakt det som skapades av artister och producenter, varför inte utnyttja det?

Det är dessa funderingar som får mig att tro att nostalgi och känsla spelar större roll för bolagens utgivningspolicy än omsorg om ljudkvaliteten. Det vill jag som skivköpare inte stödja. Andra är förstås fria att göra sina egna val.

Jag gynnar heller inte undermåliga cd-utgivningar i den mån jag kan undvika det. Däremot har subjektivisten förstås rätt i att man inte har något val i de fall då musiken inte kan hittas någon annanstans.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-30 15:02

Det sänder ju ut singaler att man vill ha bra ljudkvalite och även att vissa föredrar vinyl. Som jag sa innan, CD systemet är ju rätt uselt om vi jämför mot DVD-A (rent tekniskt sett), därför bör man alltså klaga på alla släpp på CD som kunde kommit på det bättre DVD-A?

Tror inte det är nostalgi som styr utgivningen eftersom det är fullt med folk som tror och anser vinyl är överlägset CD (jag är inte en av dom, men jag var).

Själv så kommer jag stödja det med min plånbok. Hellre en kanonbra överföring på DVD än skita i den bara för man anser den borde kommit på blu-ray, är min jämförelse.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-05-01 04:05

subjektivisten,

Både cd och DVD-Audio håller mer än tillräckligt god kvalitet för överföring av och lyssning till de allra flesta skivproduktionerna. Vinyl klarar inte motsvarande kvalitetskrav.

Det är intressant att notera att du varken tror eller anser att vinyl är överlägset cd, men ändå tänker stödja ett sämre format genom att köpa produkten. Hur tror du att bolagen kommer att tolka ett sådant beteende? Tror du att de kommer att producera fler vinyler eller tror du att de kommer att kamma till sig och göra snygga och fina cd-utgåvor?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-01 07:56

Vinyl, rätt gjord, är tillräckligt bra för mina behov och framförallt så är det köptvärt, vilket jag knappt anser CD skivor är i sina extremt trista askar. Men inga problem för mig, jag väljer bättre ljud, vissa skippar det och väljer sämre ljud, no problem.

CD formatet är stendött, den kommer falla mer och mer som en sten.

Återgå till Musikstugan