Blue Velvet rörförsteg (nästan klart)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Blue Velvet rörförsteg (nästan klart)

Inläggav soundbrigade » 2008-04-27 16:59

Eftersom min Blue Velvet spelade några glada toner idag kunde jag ju offra mig och dels vara lite draghjälp åte OlleBolle, dels få visa att jag emellanåt får nåt ur händerna.

Det här är Blue Velvet:

Bild

Det här är Blue Velvets nätdel:

Bild

Jag tycker mig ana att försteget är ganska trivialt med två katodkopplade triodsteg på varandra - en 6SN7 per kanal. Nätaggregatet är däremot alldeles för krångligt. Jag hade hellre sett en regulatorkrets byggd på en ECL85 eftersom jag har en hel dröse (ryska) sådana.

Detta skulle vara utgångsmaterial:

Bild

Lådan är fådd; Snubbern gav mig den långt innan någon hade ens tänkt "internet", trafon såldes till Boergar (HF), och de bitar som skulle utgöra motorpot såldes helt nyligen till någon i vårt av långa land (för att särskriva lite).

Nu måste jag passa maten och se vad hustrun har för sig. Hon river i sina lådor och garderober ... det bådar inte gott - förklarar sen. Kanske.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-04-27 17:02

Hmmm, blue velvet...

Passar ju dig som hand i handske, med tanke på din andra hobby..
Att sy korsetter o.d.

"She wore bluuueee velvet" :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-27 17:05

Kanske det kanske ....

Jag vet inte var sammeten kommer in, men jag tittade på retrolådan och grubblade på om jag skulle putsa locket med lite fins slippapper och dra över något lager blå sprayfärg. Blått och grått var en av två färgvarianter på RIFA. Den andra var gult och brunt - chokladpudding med vaniljsås.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-27 19:08

soundbrigade skrev:grubblade på om jag skulle putsa locket med lite fins slippapper och dra över något lager blå sprayfärg.

VA!!! Vad är det för fel på den sobert bengula färgen på locket? Slipa på den fina låden ... den har ju varit lackad o klar i minst 40 år ... :wink: :wink:
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-27 19:12

Hemma?!
Då kanske man ska ringa och tjôta lite ....

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-27 19:15

Gör så ...
Leif

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-27 19:19

snubber skrev:Gör så ...

Ska bara lyssna lite till på föreläsning om böjträ.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-04-27 22:19

Här byggs det klart! Jag borde också bygga klart! Men innan jag gör det ska jag börja bygga, så att jag har något som går att bygga klart :D

Rädda den fina retroradion från spraymålning!
Snyggare färg finns inte 8) :lol:
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-04-27 22:21

Det finns väl förresten någon sorts lock till va?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-27 22:49

ollebolle skrev:Det finns väl förresten någon sorts lock till va?

Lock ... vaddå lock?! Öppna byggen lär barn och husdjur att hålla sig borta! :P

Ska vi se om vi hittar kåpan på bild:

Bild

Jaha där var ett par kondingar:
Bild

Där har vi lite grovt hur det skulle bli:
Bild

Hittar nog sen ...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-28 08:19

Närbild på potarna:
Bild

Med yttersta uttagen blir det 13 steg, men jag skippade maxvolymen - kanske ett misstag.
Vitsen med induktiv pot är .... ingen skrapig kolbana :D . Jag fick potarna av en malayseier som lindat några transformatorer åt mig - en bonus.

Tror inte det är optimalt att sätta järnen på varandra så här men jag hade inte mer fantasi:
Bild

De fina RCA-kontakterna från VT4C. Monteras inifrån.
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-28 15:23

Här är de tre ingångarna anslutna till sin omkopplare (med ändstopp), och transformatorerna har börjat anslutas:
Bild

Rörigt värre, och då sitter rören ändå inte på plats:
Bild

Den här trafon hade passat perfekt men jag tror jag sålde av mig den. Jag hade som sagt en annan som passade precis lika bra:
Bild

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-28 17:04

Glädjande att det blå locket lyser med sin frånvaro ... :wink: :lol:
Leif

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-28 17:38

snubber skrev:Glädjande att det blå locket lyser med sin frånvaro ... :wink: :lol:

Jag hittade en burk svart färg, en burk röd och så grön hammarlack ... :P

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-30 10:33

Att koppla in 2 gånger 12 sladdar från transformatorerna jämte 2 gånger 3 sladdar från ingångskontakterna till ingångsväljarna är lite snårigt. Och det ser inte vackert ut.
Bild

Jag har säkert skickat upp bilder på de kanonfina kontakterna från VT4C. De här monteras från insidan, vilkte innebär att man kan löda ihop hela subenheter med kontakter och sedan montera in i sin låda.
Bild

Funderade på att använda mina roliga alurattar ...
Bild

... istället för originalets läckra retrorattar, men då hade väl Snubbern strupt mig med en laboratoriesladd.
Bild

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-04-30 11:38

Min flickvän säger att det du tror är en aluminiumratt, egentligen är en hatt, och att det är originalratten som gäller. För känslans skull :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-30 11:57

Aluminiumratten är egentligen en kopia på Han den där amerikanske presidents hatt, han som blev mördad på en operabal. Inte Anckarström utan han den där andra som inte var gift med Jackie Onassis. han som har namn efter en bil ... Mustang?? Uno??? Kan han ha hetat Uno??? - Abraham Fiat kanske. Han som vann inbördeskriget ....

Bild

Plastratten matchar (bilder senare) kåpan, och är liksom mer original vilket känns kul.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-30 11:59

Nu är senare ....
Bild

Notera den härliga texten nedtill i krom: STEREO.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-04-30 12:16

Den är cool! 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-30 12:25

Hatten eller förstärkaren? :roll:

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-30 12:53

soundbrigade skrev:Hatten eller förstärkaren? :roll:

Rattarna!! :wink:
Leif

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-30 21:33

Den övfre är volymratten, den undre ingångsväljare:
Bild

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-01 15:06

Jag stressade Snubbern lite med att hota lacka om kåpan blå. Nu blev det blått ändå ...
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2008-05-02 08:51

Snyggt jobbat, Magnus! Hur har du gjort med nätdelen...har du någon skiss på hur den ser ut? Eller, kanske är det så enkelt att du kör med original-schemat... 8O

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-02 09:38

Enklare än enkelt.
120V-trafo, spänningsdubblare med två 1N4007 och två 47u-kondingar. Ett stort R (1K, ska nog bli lite större) och en 47u-konding till.
Jag ska bättra på filtret med 100u-kondingar.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-05-02 13:12

AjAjAj ... att du inte förstår att man har inte blått ihop med rör ... blåljus och elektronrör är inte kul. :wink:

Sedan finns det dessa innovativa tweakare som använder blå dioder att döda störningar med, så nu kommer du att få alla störningar i lådan, och så strålar det ut genom ventilationshålen på fronten. Nä, byt till gula dioder så skall du höra skillnaden. :roll:

En viktig sak är bakstycket i klassisk perforerad masonite, skruvar du inte dit det så får du magnetisk påverkan av elektronmolnen kring katoderna. Det är noga i dessa klassiska byggen. 8O :wink:

Men annars ser det snyggt ut och låter säkert minst lika bra. Vad tycker du om lösningen av volymkontrollen? Jag tror jag har kvar styrsystemet till de fjärrstyrda omkopplarna på de ISO-mätare vi byggde, kanske något att testa?
Leif

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-02 13:44

Någon massiv masonite har jag inte. Ska vara lite 200V som man kan sätta fingrarna i på baksidan tycker jag.
Ska bara ha slänga i lite större kondingar, som sagt, i nätdelen.

På balkongen (fick fotografera tyst - grannen är lite tjaffsig :( ) sewr stärkarren ut så här:
Bild
Bild
Bild
Lablarna hänger från ett tidigare bygge (High Fidelitys superbuffer).

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2008-05-02 13:57

Retro var ju namnet :) . Hur låter den? Men du kanske inte vågar spela om grannen klagar...? Du får ju passa på att vräka på lite när grannen är ute och köper mjölk :wink: . Som du vet så tänker jag ju sätta ihop en Blue Velvet jag med... 8O

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-02 14:15

Hur låter den .... :roll: .... jag har gjort misstaget, om det är ett misstag, att förse alla mina slutsteg, vilka alla har hög ingångskänslighet, med ingångspot så jag behöver ju egentligen ett försteg men nu hade jag de där järnen liggande ...

Jag noterar att det durrar betydligt mindre än mycket jag byggt, varför vet jag inte - jag är liksom helelr inte färdig med den. Noterar vidare att med bara 12 steg har jag inte behov av högre upplösning.

Du bör veta att jag i likhet med n3mmr är lite avig och kanske inte bubblar ut i lovord över någon audiopryl. Jag ser som högsta mål att mina förstärkare ska väsnas så lite som möjligt (durr, brum, surr, skrap mm). Vidarae ska jag kunna lyssna flera timmar i sträck utan att bli trött i öronen. Jag har kört steget väldigt kort tid (en CD-skiva) men jag han inte notera något skrot och skroms.

PS Grannen är ganska sjysst. Tar hand om våra blommor nä'r vi är borta men gnäller över alldeles för mycket. Jag är ute 2 gånger om året och väsnas på balkongen. Det är ju inte bra för dels väsnas jag och dels dammar det. Självklart ska man inte väsnas och damma men om det sker så sällan kan man ju ha överseende speciellt som man själv (grannen) gladeligt kan smyga ut och röka en cigarett en sommarnatt och låtan röken sugas in i vår lägenhet ...

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2008-05-02 17:34

soundbrigade skrev:Hur låter den .... :roll: .... jag har gjort misstaget, om det är ett misstag, att förse alla mina slutsteg, vilka alla har hög ingångskänslighet, med ingångspot så jag behöver ju egentligen ett försteg men nu hade jag de där järnen liggande ...

Jag har inte en susning om hur en induktiv pot fungerar :roll: .
Magnus, har du lust att förklara?

soundbrigade skrev:PS Grannen är ganska sjysst. Tar hand om våra blommor nä'r vi är borta men gnäller över alldeles för mycket.

Då får man ta det onda med det goda :D .

Nästa

Återgå till DIY-forum