Moment-23 skrev:Hej Ingvar. Det blir mycket att citera så jag tar bara det viktigaste (det viktigaste subjektivt för mig alltså

)
IngOehman skrev:Moment-23 skrev:Jag skrev ju i ett tidigare inlägg och frågade om du själv skulle sätta upp ett test på detta sätt. Skulle du det, eller skulle du göra något annorlunda? Om ja, varför?
Nu vet jag ju inte vad du menar att ja betyder. Du ställde ju två motstidiga frågor.

Jag har läst om min text här men förstår inte var jag var motstridig. Din näst sista mening ("Nu vet jag ju inte vad du menar att ja betyder.") förstår jag inte. Kan du förklara?
Ehhh...
Du skrev:
Skulle du det, eller skulle du göra något annorlunda? Om ja, varför? Det är två frågor som du avskiljt med ett kommatecken, vilket gör det omöjligt att veta vad svaret "ja" skulle betyda. Syftar det på första eller den senare halvan? Svarar jag på om jag skulle, eller på om jag
inte skulle (skulle göra annorlunda)?
Moment-23 skrev:IngOehman skrev:Moment-23 skrev:Tycker du att det är korrekt att använda just detta test som "bevis" eller ens som indicium i en beviskedja på att billigt låter bättre än dyrt när det testas blint?
Nej, det är inte okej att påstå att man bevisat något sådant. Det är vetenskapligt nonsens.
Har någon påstått något sådant?
Det är inte ens okej vetenskapligt att påstå att utfallet är ett indicium på att billigt är bättre än dyrt, eftersom det inte går att bevisa att apparatkonfigurationerna är representativa.
Har någon påstått något sådant?
Jag citerar Richards första inlägg i denna tråd:
Enligt min mening bevisar detta test inte alls det (av flera skäl) och det var det jag vände mig emot. Fel är fel även om uppsåtet är gott.
Då behöver du läsa det som Richard skrev igen.

Han skrev ju att testet bevisar att dyrt
inte alltid är bäst. Och det har han ju helt rätt i (enkel Poppersk logik). Det han skriver inte inte fel alls!
Och han skriver inte alls det du påstår att han skrivit, alltså att testet skulle bevisa att "...billigt låter bättre än dyrt när det testas blint".
Du förvränger det han skrivit innan du kritiserar det. Utgå ifrån det han skrivit istället. Han skrev bara att testet visar att billigt KAN vara bättre (inte alltid är sämre) än dyrt. Ifrågasätter du att så är fallet?
Moment-23 skrev:IngOehman skrev:Moment-23 skrev:I sakfrågan så är jag övertygad om att billigare apparater ofta kan och också verkligen låter bättre än många dyra apparater, det är inte det jag hänger upp mig på. Det jag har problem med är när någon anför ickebevis eller osanningar för sin sak.
Det är vi nog helt överens om.
Kan du ta fram något specifikt exempel på när så skett, och ur det skedde?
Jag hänvisar även här till Richard första inlägg.
Okej, och där säger han ju inte det du påstod. Så då finns det kanske inget fall där så skett?
Moment-23 skrev:IngOehman skrev:Moment-23 skrev:Dessa ickebevis eller rena osanningar måste sorteras bort och det på ett tydligt sätt för de förstör trovärdigheten i anförandet, även om det i sak kan vara korrekt.
Vilka osanningar är det du tänker på? (Ursäkta att jag är lat och inte letar själv, eller ens har orkat läsa allt som skrivits.

Men om du har några specifika exempel så tänkte jag slippa leta.

Saken går ju kanske snabbare att reda upp således.)
Jag får åter igen hänvisa till Richards första inl... jaja, det är tjatigt, men jag anser att han far med osanning när han påstår att detta test är ett bevis.
Okej, så då är det avklarat.
Det verkar alltså inte finnas något annat exempel än det du ändrat (tagit bort nyckelord från så innebörden ändrats) innan du kritiserat det.
Då tycker jag vi får betrakta det som ett avklarat kapitel - det tycks inte finnas exempel på att Richard förhävt sig, verkar det som!
Moment-23 skrev:IngOehman skrev:Allt som allt tror jag att jag håller med dig om principen att saker måste vara sakliga för att man skall kunna ta spjärn mot dem. Jag håller också med dig om att om någon dragit felaktiga/otillåtna slutsatser så kan man inte bry sig om dessa hellar. Men jag tror inte jag håller med dig om att felaktiga slutsatser hindrar någon utomstående att betrakta ett test och utgå ifrån fakta (det som är sakligt - utgående från beskrivningen av den) - och från dessa dra egna slutsatser.
Det kan man absolut göra, förutsatt att det finns så mycket fakta kvar att det är meningsfullt att dra några slutsatser av det...
Problemet är ju snarare att slutsater dras av både fakta och felaktigheter och detta i en rörig gröt som blir en sorts pseudosanning. Detta sprids sedan från forum till forum och plötsligt så är det många som verkligen tror att det
är sanning. Detta tycker jag inte om. Vill bara klargöra det ifall det undgått någon

Okej, så då får vi anse Richard friad. Han har inte framfarit med några osanningar/felaktigheter, och tillgänglig information tycks alltså vara oantastlig.

Moment-23 skrev:Fakta i detta test är i alla fall att golvet i rummet är klinkergolv, väggarna är sannolikt i betong (tror testet utfördes i grekland där man bygger i betong) och kala, dämpmateralet bakom högtalarna är överdraget med vad som verkar vara plast eller galon. Vad drar du för slutsats av detta? Hur mycket "förstör" det möjligheterna att få en rättvis lyssningssession?
Rättvis? Mot vilken av kedjorna menar du?
Varje sådant här test (vars meningsfullhet man kan ifrågasätta eftersom den bara kan bevisa det som väl är självklart för de flesta - att billigt
kan vara bättre än dyrt) erbjuder nya förutsättningar, och dessa sätter en gräns för vilka slutsatser man kan dra. De Richard dragit är inom ramen för gränserna.
Inget test kan ju bevisa något som sträcker sig utanför förutsättningarna och den statistiska signifikans som ges av samma förutsättningar. Det gäller alla vetenskapliga experiment. (Det betyder INTE att man inte kan dra slutsatser utanför förutsättningarna, det kan man ofta göra, men bara "i ena riktningen". Ett test kan bevisa generella sanningar om sakers möjligheter, men aldrig om omöjligheter.)
Men - den som tror att dyrt automatiskt är bättre än billigt får i varje fall veta att det inte är en naturlag, det vill säga att prislappen inte är en parameter som bör sorteras under "prestanda". Och det är ju bra. Kunskap är bra. Men resultatet från testen betyder VARKEN att billigast alltid är bäst, eller att det brukar vara det. Bara att det KAN vara bäst. Det betyder framförallt inte att det har med billigheten att göra. Man kan med rätt stor säkerhet påstå att det inte har något med prislappen att göra varken åt ena eller andra hållet. Hur man apparat låter har med dess prestanda att göra. Prisappen kan dock påverka förutsättningarna för prestanda, men kan aldrigt garantera dem.
Men, just jag hade kanske tyckt att det varit intressantare att utgå ifrån en "dyranläggning" som någon som tror att dyrt är bättre hade satt upp i ett rum de ansåg vara bra. Att de inte gjorde så gör inte testet ovetenskaligt, bara svagare som övertalningsmaterial. Men i praktiken är jag inte säker på att det spelar någon roll. De med en falsk förförståelse, nämligen att de tror att prislappen är ett garanterat kvalitetstecken, lär ju inte läta sig övertygas av något experiment som de inte deltagit i själva ändå.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).