Om du var tvungen att "plocka bort" ett frekvensre

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-01 22:18

Audiomanikern skrev:
Svante skrev:Och kvar sitter jag och lyssnar på 800-8000... Jag behöll den till sist för då går det åtminstone att höra vad de säger.

- Beror lite på huruvida Sv föredra manliga el kvinliga musikröster? Mkt manliga röster bliva väldigt tysta!

Mvh A*

Ja, men inte helt. De har ju begåvats med en och annan överton också som dessutom förstärks av munhålans resonanser. Skulle man gilla opera, så har de tom bakat ihop tre stycken vid 2,1-2,5 kHz som ger det typiska operasångarljudet.

Men visst finge jag gå ner till 300 Hz så skulle jag få telefonkvalitet, åtminstone.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-01 22:20

Audiomanikern skrev: - A* men det är den där videon med en brud o sen kommer det en till (brud) o så åker alla bil
genom öknen o A*lltså, den låten är det i.a.f!

:lol: :lol: :lol: DET exkluderade ju majoriteten av alla andra musikvideor... :lol: :lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-01 23:13

Svante skrev:
Skulle man gilla opera, så har de tom bakat ihop tre stycken vid 2,1-2,5 kHz som ger det typiska operasångarljudet.

Där har vår skapare lyckats fått till en riktig konstruktionsgroda. Om det är något jag inte klarar så är det opera. Och kulning och jojk. Då är det nästan bättre med dragspel. Heter det kulning? Fäbotanter som har kul och tjuter som flyglarm.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-01 23:23

Audiomanikern skrev:Hej!

Och skrev du so*m dig sjÄ*lv så skulle dina böcker passa utmärkt för barn med dyslexi :evil:!

Mvh Tord

de dubbla personligheterna börjar märkas på allvar?

Vanföreställningar om att världen omkring dig är nestad i parenteser är som alla vet första tecknet :lol:
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-02 00:13

Flint skrev:Svante skrev:
Skulle man gilla opera, så har de tom bakat ihop tre stycken vid 2,1-2,5 kHz som ger det typiska operasångarljudet.

Där har vår skapare lyckats fått till en riktig konstruktionsgroda. Om det är något jag inte klarar så är det opera. Och kulning och jojk. Då är det nästan bättre med dragspel. Heter det kulning? Fäbotanter som har kul och tjuter som flyglarm.

Nej, det är aldrig "nästan bättre med dragspel", inte ens nästan nästan..... Enda undantaget för mig är Argentinsk tango, Astor Piazolla typ.

Om man inte gillar opera, lyssna först på Schnittke, Es geschah... från Faust Cantata (Bis CD-437). Helt underbar och inte alls som "vanlig" opera, snarare med lite rock-drag... Gillar du inte denna, glöm opera :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-02 00:37

M* har sedan M*'s nya högtalare blev spelbara för cirka 10 dagar sedan lyssnat på minst 100 olika fonogram vid olika tider på dygnet. Vid ett tillfälle lyssnade M* och M*'s polare på det nyss nämda fonogrammet med Yello på en nivå av sådan dignitet att allt i M*s vardagsrum/lyssningssalong stod i gungning. Klockan var faktiskt inte mer än 04:00, men grannara gav sig a*ldrig tillkänna. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-09-02 01:48

Morello: Grannen din kanske är döv? :wink: eller möjligen bortrest.... :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-02 02:15

hifirocker skrev:Morello: Grannen din kanske är döv? :wink: eller möjligen bortrest.... :)

Sitter man i soffan ser det ut så här:

vänster: yttervägg
höger: vägg till annat rum i min lägenhet och bakom det trappuppgång
rakt fram: yttervägg
bakåt: vägg till annar rum i min lägenhet
nedåt: garage
uppåt: lägenhet där ägaren inte har flyttat in :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-02 08:36

Bill50x
Tack för uppslaget. Jag ska göra ett försök.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-02 15:24

hifirocker skrev:Morello: Grannen din kanske är döv? :wink: eller möjligen bortrest.... :)

- A*lt är de rädda för M* o hanses InfraLjudsVapen!

Mvh A*

Föregående

Återgå till Generellt om hifi