Världsklass, Marten!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Världsklass, Marten!

Inläggav Trams » 2008-04-30 20:49

Var förbi Mårten Design idag och kollade in nya lokalerna samt bjöds på en improviserad lyssningsstund i det nya - akustikreglerade - rummet. Högtalarna var förstås Coltrane och elektroniken från Bladelius. Mitt totala intryck är enkelt att beskriva: MAKALÖST!

Inte nog med att rummet är väldigt snyggt, det lät i mina öron fullkomligt fantastiskt om bl.a. Cardigans! Bland det absolut bästa jag någonsin hört, definitivt. Vad jag förstår så finns det blandade meningar om ljudet i detta demo-rum men i mina öron finns det absolut ingenting att invända emot, ingenting...

Jag satt där och tänkte på första gången jag var hemma hos Leif och recenserade (nåja!) Mingus II, det var nio år sedan. Vilken resa Leif & Co har gjort sen dess! Jag är knappast den förste- men ber ändå att få gratulera dessa synnerligen sympatiska bröder till att nu ha nått så gott som ända fram.

Snyggt jobbat, gubbar! :-)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-30 20:53

Skall dit på fredag, tänkte jag. Ngn som vill dit också?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-30 20:56

Vee-Eight skrev:Skall dit på fredag, tänkte jag. Ngn som vill dit också?

Japp! Givet hämtar du upp mig. 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-04-30 21:00

Attans att det är i Götet. Ingen som vet om de ska öppna något i Sthlm? Eller det kanske finns, jag som inte har koll...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-30 21:04

Har dom fått ordning på rummet nu? Tänkte försöka ner och lyssna framöver, är det tidsbokning eller bara att droppa in?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-30 21:11

Jag var där i gamla lokalen och lyssnade med LTS för några år sedan och jag tror vi alla tyckte att det lät riktigt bra om Coltrane, så länge man inte ansträngde dom överdrivet hårt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-04-30 21:19

Kan du slå en signal när du går dit?
0705 642401

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2008-04-30 21:48

Hade jag inte varit varit tvungen att jobba så skulle jag varit med direkt. Har märkt efter Diy mässan att jag har väldigt svårt att lyssna för länge på något annat än Carlsson så det gör det ännu intressantare att kolla upp andra märken.
Mvh. Olle

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-30 23:12

dimitri skrev:

Kan du slå en signal när du går dit?
0705 642401

Visst kan jag det. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-01 00:28

Trams. Har dom fått ordning på basen? Testa du några låtar med riktigt djup bas?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Densen

Inläggav Densen » 2008-05-01 08:23

HaHa, så det kan bli.
Jag missförstod först den subjektives inlägg. Trams = Vilket trams! 8O Så det kan bli.
:)
Senast redigerad av Densen 2008-05-01 17:58, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-01 08:30

Trams=smart beroende på hur man normalt läser text, i gengäld blir det mesta obegripligt för någon som läser baklänges 8)

Densen

Inläggav Densen » 2008-05-01 09:18

Läser baklänges ja. Fråga araber som ju gör just detta, och resultatet... :wink:
Själv läste jag från början men noterade inte nick'et.
Ytterliggare OT. Vid läsande räcker det med att första och sista bokstaven har rätt placering i ett ord, medan övriga bokstäver kan stuvas om för att man ändå skall förstå och kunna läsa texten.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-01 09:33

borde lyssna på mårten design lite mer. de gånger jag hört coltrane har jag varit förbluffad över hur dåligt de låter..
kanske har det berott på rummet vad vet jag..
Mvh
Magnus

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-05-01 09:53

Kraniet skrev:borde lyssna på mårten design lite mer. de gånger jag hört coltrane har jag varit förbluffad över hur dåligt de låter..
kanske har det berott på rummet vad vet jag..

Det vore intressantare ifall du skrev "vad som är dåligt" istället för att bara generalisera och skriva att de "låter dåligt". Det är lättare att förstå orsaken till problemet om man vet vad som utmärkte sig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-01 12:42

jag upplever en "färgning" i mellanregistret. som en energiförtätning som gör rent ont i öronen. påminner en hel del om andra hårda membran jag hört i felaktig implementering (som tex 8545).
I coltrane undrar jag om det är en skarp förändring i strålningsegenskaperna som gör att jag upplever det dåligt.

För en så dyr högtalare skulle jag förvänta mig väldigt mycket mer helt enkelt. Har hört många mycket billigare högtalare låta bättre.

Men som sagt jag har inte gjort så väldigt mycket lyssning på dem. Har dock hört Monk också vid ett tillfälle, men de Amphion (Helion eller Amphion var det) jag lyssnade vid samma tillfälle lät bättre i mitt tycke.

Däremot är de ju väldigt snygga :)

edit: och ägaren av Mårten design verkar väldigt trevlig dessutom.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-05-01 12:46

Trams! 8)

Vilken Bladeliuselektronik spelades det på? om du kan komma ihåg det vill säga?

Jag har varit inne hos Marten en gång nu i våras när vi var nere i gbg och dom är verkligen trevliga. Det är dessutom rejäl klass på inredning mm.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-01 13:03

Kraniet skrev:jag upplever en "färgning" i mellanregistret. som en energiförtätning som gör rent ont i öronen. påminner en hel del om andra hårda membran jag hört i felaktig implementering (som tex 8545).
I coltrane undrar jag om det är en skarp förändring i strålningsegenskaperna som gör att jag upplever det dåligt.

Mätning från Stereophile;

http://www.stereophile.com/loudspeakerr ... ndex4.html

/Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-01 13:32

den här mätningen tycker jag stödjer min upplevelse av ljudet. vid 5khz har du ett "peakområde" där du har en energiförtätning. Förmodligen går detta motarbeta med kraftig dämpning i rummet.

Bild

men jag tycker det är svårt att kunna "visa" varför det låter illa. jag säger inte att alla har samma problem med ljudet som jag. däremot är det ett faktum för mig.
på samma sätt kan jag inte förklara eller visa varför jag hör skillnad på en Harman Kardon, Yamaha, Denon elelr Onkyo surroundreciever. HK upplever jag som om den hade en inbyggd loudness. Yamaha låter lite väl "torrt och sterilt" Denon är mera "neutralt" ljud medan Onkyo är väldigt likt Denon fast med mer "luft/skirhet" i diskanten. För mig är de väldigt påtagliga karaktärer medans jag förstått att andra inte hör dessa skillnader alls.

Jag är tex inte speciellt imponerad av Dynaudios toppmodeller (Confidence C2) heller då de har liknande "problem" i mellanregistret som Coltrane. Generalagenten för dynaudio blev dock nästan förbannad då jag påstod det för honom..

edit: det värsta jag hört är nog Egglestoneworks dock.. Det är ju helt befängda högtalare.. Ibland utan delningsfilter alls..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-01 13:52

Samtidigt dippar den ju lite on axis i samma område som den peaker off axis. Lyssnat från rätt vinkel och med lämplig mängd dämpning coh diffusion i rummet (på rätt platser) kanske bitarna faller på plats.

/Peter

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-05-01 17:50

Birger skrev:Vilken Bladeliuselektronik spelades det på? om du kan komma ihåg det vill säga?

Hoppla! Jag är väldigt dåligt insatt i Bladelius aktuella modeller men det bör ha varit Gondul tillsammans med Beowulf-blocken...

Någon frågade om de har fått ordning på basen, svaret och motfrågan blir: Ingen aning! Har det varit något fel på den?

Edit: Fann bilder på elektroniken:
Bild
Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-01 17:54

Jag har haft hemma diverse produkter designade av Bladelius..

Intryck? Nja inte speciellt impad. Överreklamerade och överprissatta...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-05-01 17:56

Dunderklumpen skrev:Överreklamerade och överprissatta...

Jag lyssnade tyvärr inte på prislappen...

PS: Vi spelade faktiskt.se vinyl oxå: Talking Heads live-klassiker "Stop Making Sense".

Densen

Inläggav Densen » 2008-05-01 18:08

Det låter som seriösa försäljare, som vill ge högtalarna bästa möjliga förutsättningar. Belackarna kanske inte känner igen sitt färgade ljud från sin egen hemmiljö. Kanske man som köpare kan uppleva ett sämre ljud hemma, om man inte sälv har de bästa akustiska förutsättningarna, så jag hoppas att de vid demonstrationer uppger detta förhållande?
Själv kom jag inte in på deras hemsida då jag vägrar använda Flash, för ett flimmerfritt nät.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-05-01 19:52

Kraniet skrev:
Jag är tex inte speciellt imponerad av Dynaudios toppmodeller (Confidence C2) heller då de har liknande "problem" i mellanregistret som Coltrane. Generalagenten för dynaudio blev dock nästan förbannad då jag påstod det för honom..

Du är inte ensam om att tycka att Dynaudio har problem med mellanregistret. För vissa modeller har det rapporterats problem med konstruktionen av elementet, eller om det var monteringen av det, och på mina 52:or lät det för jävligt. Jag har sagt det förr, men det gav saxofoner en kazookaraktär på ljudet som fick mig att vilja kräkas efter ett tag - och jag överdriver inte. Ljudet gav mig klaustrofobiska associationer... Det ville liksom inte komma ut. JAg tror faktiskt inte att det är någon högtalare som har påverkat mig så fysiskt som just Dynaudio - trist att det var i negativ riktning bara.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-02 01:03

Densen skrev:Det låter som seriösa försäljare, som vill ge högtalarna bästa möjliga förutsättningar. Belackarna kanske inte känner igen sitt färgade ljud från sin egen hemmiljö. Kanske man som köpare kan uppleva ett sämre ljud hemma, om man inte sälv har de bästa akustiska förutsättningarna, så jag hoppas att de vid demonstrationer uppger detta förhållande?

Vad jag läst av tidigare besök så var basen obefintligt vid låga register och dom lät väl visst sådär om man pressa dom. Frågan är hur mycket rummet spelar in.

Användarvisningsbild
Matrixen

Inläggav Matrixen » 2008-05-02 10:12

Jag tyckte det lät väldigt bra när jag lyssnade på smygpremiären, men hann inte köra alla skivor jag tänkt, plus att de fintrimmat rummet ytterligare efter detta, så ett återbesök är planerat men inte daterat.

Vilken tid drar ni dit idag, V8 med flera?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-05-02 17:11

Nu har jag och Tux spenderat lite tid hos Marten. Klart trevligt och förbannat bra hifi! Detta kan jag verkligen leva med. Skall man ha ngt att peka på som jag inte helt kom överens med så var det ngn liten puckel i mellanregister, som nämnt innan, samt lite väl slank djupbas på gränsen till avsaknad. Spelade Zbigniew Preisner - Requiem for my Friend och Yello - Flamboyant, och det spelade riktigt bra på Coltrane.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 04:25

Ligger affären rätt centralt? Ska till gbg en kortis på fredag och kanske har en 3 timmar över.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-19 07:43

Väl värt ett besök! Tag 3:an eller 4:an till Valand (eller promenera Avenyn upp), fortsätt Avenyn upp ca 100 m, tag höger Kristinelundsgatan upp, och sedan andra till höger (Chalmersgatan), så ligger det ca 50 m in på högersidan.

Jag delar nog mer Kraniets bedömning, och förutom ett hårt mellanregister (och svag djupbas) så tycker jag det ligger som ett dis över de höga registren (vilket möjligtvis beror mer på rummet och förstärkeri). För mig försvinner mystiken helt på många fina inspelningar.

Men det har jag ju skrivit förut om, och blivit idiotförklarad för. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi