Moderator: Redaktörer
EngelholmAudio skrev: ALLT låter som att det är inspelat i en kyrka eller kört genom en hembio-förstärkare med HALL funktionen intryckt.
EngelholmAudio skrev:
Morello:
Nej, inte tiden, men fasen och också mängden (/energin).
Känns som att absorbera ett ljud på ett ställe där det knappt skall vara i första läget!Morello skrev:EngelholmAudio skrev:
Morello:
Nej, inte tiden, men fasen och också mängden (/energin).
okDet bästa är kanske att sätta en effektiv absorbent bakom högtalaren om det i förekommande fall inte går att stänga av den.(tex. Infinity IRS sigma)
Morello skrev:EngelholmAudio skrev: ALLT låter som att det är inspelat i en kyrka eller kört genom en hembio-förstärkare med HALL funktionen intryckt.
Skumt, eftersom en bakåtriktad diskant inte bidrar till att öka efterklangstiden.
celef skrev:"celef, du borde lyssna på ett par högtalare som verkligen har bra och väl definierad ljudbild. Det går att få riktigt bra och tydligt ljud som även är trevligt kanske tom trevligare när man hör saker bättre, som rumsinformation tex, på inspelningarna. Kan förstå att rundstrålande ljud är tilltalande på vissa sätt om man ser till de flesta högtalarnas tillkortakommanden när det gäller ljudbild och detaljer, då vinner nog ett mer "spektralt komplett" ljudfält från en runstrålande högtalare, fast jämförelsen är inte direkt rättvis."
du har nog rätt, vilka system borde man höra tycker du?
den ringa erfarenhet jag har så tycker jag nog att "energifältet" är högre prioriterat än direktdito - kanske beror det på rummet och/eller dåliga högtalare
resultaten från nrc's (?) forskning verkar vara något att ta efter
matson skrev:Men skall du lyssna på något riktigt bra så är det ju dumt att gå och lyssna på något som sprutar ut likadant ljud i en 30 graders kon......lyssna hellre på några högtalare där hänsyn är taget till stereosystemet och hur vi uppfattar ljud från vinklar skilda från noll.
Martin skrev:LarsR: Du är den första jag har hört som inte gillat IS-högtalarna, ärligt.
IS är svensk-norskt.Morello skrev:Martin skrev:LarsR: Du är den första jag har hört som inte gillat IS-högtalarna, ärligt.
Här har du en till som inte är impad av IS (eller för den delen andra asiatiska burkar jag hört).
Ah, juste. Tänkte inte på det.celef skrev:martin: du vet väl att du nu befinner dig i ino-land, å där får inget annat märke än ino ljuda väl
Användare som besöker denna kategori: gonkius och 31 gäster