Blue Velvet rörförsteg (nästan klart)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-02 17:43

Tänk dig en transformator med bara en lindning, alltså ingen primär OCH sekundär. På den lindningen har man gjort massa uttag på olika ställen så när man matar in en växelspänning på yttersta uttaget kan man få ut massa olika (men sjunkande) spänningar på de övriga uttaget. Med en omkopplare anslutar man sig till dessa uttag för att dämpa/höja ljudsignalen.

Här har du DIY-paradise variant (massa uttag):
http://www.diyparadise.com/maggie.html
Sowter: http://www.sowter.co.uk/attens.htm
Den här har både primär och sekundär, men du ser ganska bra hur det hänger ihop:
http://www.sowter.co.uk/specs/9985.pdf
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2008-05-02 17:53

Tackar, nu blev det klarare.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-02 18:18

Det är ungefär samma arrangemang som en stegad volympot men med en transformator.
Nu fick jag den här och ville göra bruk av den bara.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-02 19:36

Om ni som bygger med rör alltid har så här kul så får jag nog överväga att lägga ner alla mina andra projekt! :)

/Jocke

PS. Gänget som håller på med högtalare är ju så stolta och principfasta att de bli ovänner mest hela tiden! :(

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-02 19:40

Lägg inte ner nåt!

Det är kanske mest så att rörförstärkare är rätt tacksamma att presentera i bild. Sedan ger slika projekt lätt rysningskänslor hos folk som tycker det är SÅÅÅ vidrigt att slicka på ett 4,5V batteri, och i våra rörförstärkare har vi 100 gånger högre spänning.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-02 19:43

Den spänningen är olidliiiig! :?

/J

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2008-05-02 20:02

Jag var en sväng på ELFA idag och köpte lite prylar till mitt bygge. Så snart mitt slutsteg med EL84 är klart så kan man ju börja bygga sig en Blue Velvet. Men jag tänkte göra det lite enklare med en vanlig blå ALPS pot. Det blir väl nog knepigt :? .

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-05-02 20:46

Jocke skrev:Om ni som bygger med rör alltid har så här kul så får jag nog överväga att lägga ner alla mina andra projekt! :)

/Jocke

PS. Gänget som håller på med högtalare är ju så stolta och principfasta att de bli ovänner mest hela tiden! :(

Det är bara en illusion att vi aldrig bli ovänner, vi är väldigt pricipfasta och kan ofta bli osams om relativistiska betraktelser som t.ex om utgångstrafons lindning skall följa jordens rotation för att minska DIM. Men det syns inte i debatten för att vi är så väluppfostrade i den äldre tidens respekt för den fria tanken. 8O
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-05-11 14:44

Hur gick det med ditt bygge? Kommer du att byta alla andra kolbaneförsedda volympottar mot spartransformatorer?

Världen längtar efter svar ... ;-)
Leif

"man lär så länge man har elever"

Föregående

Återgå till DIY-forum