Många billiga eller färre dyrare element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-02 22:34

ja alltså nej.. :)

det är ju en väggnära konstruktion vilket ger att baselementet fungerar mer eller mindre som två basar om dom satt i en fritt stående högtalare. så just den biten är jag inte så bekymrad över. sen ska jag som sagt ha ett basstöd också.

men jag ska bygga lite testlådor och se.. men det lutar nog åt två vägs ändå..
men som sagt jag får se.. har också funderat på det där med att en 6.5 till trevägs är lite lite.. men jag har funderat på åtta också. men jag vill inte att lådan ska bli för stor heller samtidigt.

men till tvåvägs så väger jag mellan 5.25" eller 6.5-7" men det är ju en fråga om hur högt man vill spela. Linns Kaberbas ger dock en väldigt övertygande återgivning i en sluten låda. eftersom den sitter mot väggen motsvarar det ju en 7tum ungefär. Och man man sedan kan avlast den under 80 så går det spela rätt högt. Keltik använder ju den femman som mellanregister och det går att spela högre än vad som är nyttigt.
6.5-7tum är det ju spridningen som är bekymmret och en lite lägre delning än vad jag egentligen vill ha.. med en waveguide diskant verkar det dock gå att fixa rätt bra ändå.

problemet med 5.25 versionen är att det enda element jag hittat som verkar ha det jag vill ha är scan speak. det elementet (8530k00) låter helt sjukt bra och spelar en väldigt imponerande bas redan i en vanlig stativare. men med en känslighet på 86db (82 efter baffelkomp) har jag dock dragit mig för att se den som alternativ till en fristående högtalare. Mot väggen borde det dock bli riktigt bra. 4831 har ju högre känslighet men inte samma bas och inte coatad kon vilket kanske inte låter riktigt lika bra.
men i vilket fall är det ett väldigt dyrt element. för dyrt helt enkelt

ca15rly verkar ett ok element också i storleksklassen. Men fortfarande inte samma "slagskämpe" som SS så jag vet inte om det skulle räcka till. priset är ju dock helt rätt.

visatons 5tummare verkar också intressant den är dock lite dyrare och har kanske inte riktigt den spridning jag skulle vilja ha.

Samtidigt ser ca18rnx ut att vara ett riktigt fint element med "lagom" basutsträckning. dock är ju spridningen lite sådär när man går upp till 6.5-7 tum. men som sagt med lämplig waveguide kan det ju bli riktigt bra säkert.

Men så ja.. för att få basutsträckningen jag vill tillsammans med högfrekventa egenskaper ha blir det antingen dyrt eller trixigt eller trevägs som gäller..

men det är ett bra tag kvar inan nåt behöver vara bestämt så än är det ingen panik. kanske hinner det komma andra intresanta element under tiden..
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-02 22:47

Får man fråga var Kraniet huserar?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-05-02 22:50

Götet?
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Föregående

Återgå till DIY-forum