Ok jag har bara 16mm MDF men det kaske inte gör något med 8 extra millimetrar. Ska verkligen elementet vara utanpåliggande?
Härlig noggranhet på ritningen (201,5385mm ) man måste nog ha en tysk såg till det.
/Marc
Senast redigerad av Stenberg 2008-05-05 23:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag har ganska bra stans att snickra. Kan inte massproducera lådor på kort tid då tvingar och knektar finns i begränsat antal. Justersåg och vanliga handverktyg finnes. Det som är möjligtvis knepigt är terminaler, element och basportar, som man ju hellst vill prova att de sitter lagom tajt. Finns sådant i stockholmstrakten borde det vara en bit kaka.
Materialet är ganska billigt <100 kr paret.
Det tar några timmar att göra mallar för hål och kolla att de är ok. När det är klart så tar det max en timme styck att göra en låda (enligt ritningen). Jag tycker att kanterna kanske borde rundas av en del, särskilt den spetsiga höger framkant.
Blir väl 300 kr /par plus terminaler, basport, frakt och initialkostnaderna (kanske 648 kr?) delat på antalen tillverkade.
Ska väl räkna mer noga vid intresse.
Jag står för element, port och terminal och betalar kostnaden för ett par. Då fås det något att visa upp och de som är intresserade får se vad resultatet blir.
Initialkostnaden splittras sedan upp som sagt på antalet beställningar, men blir det bra vill jag ha ett tiotal.
Det finns en alternativ ritning med som är lite knivigare...
Det går ut på att omfördela lådvolymen lite så att ena sidan blir djupare än den andra. När högtalaren trycks mot bakväggen blir den naturligt invinklad...
Dessutom kommer det helt saknas parallella väggar i lådan på det viset, förutom topp-botten då
Bilder är faktiskt tagna, och de läggs upp så fort jag får dem till mig.
Under dagen påbörjades produktionen av 4 basreflexlådor och 15 slutna lådor. Materialtjockleken är dock 16mm istället för 12mm vilket såklart leder till vissa justeringar. Man tager det man haver
Det Niklas gör här är att slipa till sidorna så de blir jämna och fina och i synk. Det visade sig finnas en perfekt slipgrad på en del av betonggolvet.
Han masserar dämpmaterialet ser jag, en nog så viktig uppgift!
Det är faktiskt en hon! En dräktig sådan dessutom. Ett par timmar efter denna bilden togs föddes den första kattungen. Senare kom tre till. Det kanske kan förklara hennes "lynniga" beteende under fotograferingen...
PS. Är det nån som är sugen på en kattunge om sisådär 8 veckor? D.S.