Spridningslinser

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

Spridningslinser

Inläggav Style » 2004-09-01 23:10

Min fru har köpt ett par nya högtalare till vår TV!! Hon tyckte att de var exemplariskt små, diskreta och lät bra. Jag kan bara hålla med. Hon köpte B&O BL3 (så nu är mina Linn-prylar definitivt förpassade till "mitt rum" :lol: ).

Förutom att basen är helt osannolik med tanke på högtalarnas storlek så tycker jag att spridningslinserna verkar fungera bra. Nån som har nån koll på hur detta funkar? B&O har licensierat tekniken från SAW http://www.sawonline.com/index_flash.html
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-09-02 01:03

8O Dom är inte gratis direkt... ICE Power förstärkare också.

Finns det ingångsväljare på dom så att man slipper köra dvdljudet via TVn?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-02 01:26

4 element, 1 aktiv, 2 passiva slavbas (4 tum), 1 diskant. 1.5 liters volym! 8O 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-02 14:21

Är bara en utveckling av kända kunskaper...

Mirage Omnisat:
Bild

Canon
Bild

DNA sequence
Bild

D v s principer som vår lokala förmåga Stig Carlsson patenterade för över 40 år sedan. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 14:52

och något som han succesivt rörde sig bort ifrån märk väl..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-02 19:12

Mja, jag har väl två synpunkter på tekniken:

1. Det är inte en lins, det är en reflektor.

2. Jag undrar hur man undviker interferens mellan direktljud från domen och det som reflekterats i reflektorn. Tittar man på tonkurvorna de presenterar så verkar de ju ha lyckats, men det var säkert inte trivialt.

Grattis till att det låter bra!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-02 21:48

"Min fru har köpt ett par nya högtalare till vår TV!!"

nähuru, skyll inte på frugan! :wink:

Canon

canon-svamparna fanns väl även med inbyggd lampa?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-02 22:24

Direktväljare finns inte. Däremot är det en vanlig line-in (fast DIN) så godtycklig förförstärkare kan användas (måste användas då det inte finns volymkontroll).

Det var faktiskt frun som handlade i syfte att slutgiltigen få bort mina "fula" grejer från vardagsrummet.

Mina intryck so far
- extremt liten och lättplacerad (pga storlek och reflektorerna)
- ser OK ut väggmonterad (direkt ful på golvstativ)
- rent och neutralt ljud. För sin storlek går den djupt men en sub måste nog till. Spricker upp på ett fult sätt när man spelar riktigt högt.
- inte direkt gratis men jag betalade ju inte :lol: man får en hel del för pengarna så hutlöst dyr är den inte

en rolig anekdot. DIN-kabeln var lite kort så jag var ner till B&O-handlarn för att köpa en lite längre. Han bad då om ursäkt för att de börjat med voodoo-kablar, dvs kabeln var numera semi-balanserad och hade en ferritring i änden. Den kostade hela hundra spänn för fem meter vilket han bad om ursäkt för och gav mig 20 spänn rabatt.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-02 22:36

är det verkligen ingen lite mer akustiskt bevandrad som kan förklara reflektorerna? Jag är helt clueless när det kommer till akustik.

Celef och Naqref, jag gjorde en sökning i några databaser och konstaterade att SAW hade en bunte patent så det är nog inte bara en liten vidareutveckling. Kan inte tänka mig att B&O heller skulle betala höga licensavgifter om det vore lätt att göra detta själva mha känd teknik. Tydligen har de samarbetat med SAW i nästan fem år innan de gick till marknaden med detta.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-06 23:20

Style skrev:är det verkligen ingen lite mer akustiskt bevandrad som kan förklara reflektorerna? Jag är helt clueless när det kommer till akustik.

Alltså, jag har ju inte sett högtalarna annat än på¨bild, men såvitt jag förstår rör det sig helt enkelt om reflexion i ytan ovanför högtalaren, och man måste ha stora möjligheter att påverka riktmönstret med reflektorns utformning, så länge den kan betraktas som akustiskt stor. Låter det bra, så har de nog helt enkelt lyckats få till ett bra riktmönster, över ett tillräckligt stort frekvensområde.
Högtalarelementet i sig bör förmodligen ha ett rätt smalt riktmönster, så att det bara "belyser" reflektorn, och så lite ljud som möjligt når lyssnaren direkt, utan reflexion.

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi