Gyllene snittet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Gyllene snittet

Inläggav Svante » 2008-05-04 00:55

Ja, hur är det med det där. Man ser inte sällan när det pratas om låddimensioner att gyllene snittet är bra. Om gyllene snittet kan man läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet

Om jag inte missminner mig så ska det vara bra om djup/höjd/bredd förhåller sig som 0,618/1/1,618, påstås det. Jag har alltid varit skeptisk till sån där talmagi. Men om man ändå skulle ge påståendet en chans, vad skulle kunna vara bakgrunden till att just de siffrorna skulle vara bra?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-04 01:18

Jag tror på det :)

Jag tror tom på att placera diskanten så i förhållande till lådans tre begränsningsytor, sidoväggar och topp - utan att ha verifierat det i basta..

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-04 01:35

Att applicera det Gyllene snittet på högtalare
kan man ju göra. Att placera div. stenar på sin
elektronik o högtalare kan man ju också göra. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-04 02:01

Hmm, diskantplacering sa du...?

Det måste finnas tre sätt att få till det med gyllene snittet och de blir så här:

Bild

Och då blir baffelsteget så här med en 2 dm bred baffel:

Bild

Den svarta kurvan har jag pillat lite själv i Basta! för att försöka släta till kurvan. På sätt och vis tycker jag att jag lyckas få det slätare än med talmagin, men det var faktiskt ganska svårt. Det fanns gott om placeringar som var sämre, om man säger.

Så, varför blir ändå talmagin såpass bra?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-04 02:03

Laila skrev:Att applicera det Gyllene snittet på högtalare
kan man ju göra. Att placera div. stenar på sin
elektronik o högtalare kan man ju också göra. :wink:

Nja, det här med diskantplacering är lite av en annan kaliber än trollstenar. Det ger en tydligt mätbar och hörbar skillnad på tonkurvan. Det gör inte stenarna om de inte är rätt stora.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-05-04 03:20

//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-04 08:44

fibonaccis talserie är jättebra, den funkar jättebra i alla sammanhang, som placering av subbar jämte ett rumshörn
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-04 11:26

Mjahaja, men varför är det bra då? Visst är gyllene snittet fiffigt, men varför passar det in på högtalare?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-04 11:52

kanske för att det är ett gyllene snitt, ett gyllene snitt är ju applicerbart på allt, inklusiv ljud och högtalare, annars hade det ju inte varit ett gyllene snitt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-04 11:56

celef skrev:kanske för att det är ett gyllene snitt, ett gyllene snitt är ju applicerbart på allt, inklusiv ljud och högtalare, annars hade det ju inte varit ett gyllene snitt

Ah. Måste prova det på chokladpudding då. :roll: :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-04 12:09

ja det tycker jag du ska göra, smaken lär inte förändras men du kommer säkert tycka bättre om den för att den ser finare ut

vad finns det för andra snitt? chokladsnittar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-04 12:13

Chokladpudding?

Bild

Väl Mött :)
PS

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-04 12:14

Fråga Naqref. Vad sägs om Chokladbollar. :) Har dom gyllene snittet?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-04 12:50

Men kom igen nu, finns det bara folk här som har använt gyllene snittet på högtalare, fast ingen vet varför?

Det är ju skrämmande. 8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-04 13:14

Jag har inte använt gyllene snittet på äggen. De på No Picnic Industrial Designers som har gjort den yttre formgivningen av äggen är inte så förtjusta i gyllene snittet. Man kan utgå ifrån gyllene snittet men de har det bara som en fingervisning. I övrigt så har jag sett då de caddar och frångått det gyllene snittet. Det har i stort sätt alltid blivit till det bättre. Gyllene snittet blir liksom lite tråkigt och anonymt. Gyllene snittet är dock grundkurs ett på konstfack och sedan handlar det om hur man kan utveckla en design genom att frångå gyllene snittet. Så har det sagts till mig.

Svante, är baffeln 2 dm bred? Jag fårdet till att baffeln är 2.2 dm men jag kanske läst fel. Programmet verkar dessutom bra. :)

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-04 13:18

petersteindl skrev:Svante, är baffeln 2 dm bred? Jag fårdet till att baffeln är 2.2 dm men jag kanske läst fel. Programmet verkar dessutom bra. :)

#%¤&# Fasen, jag glömde visst att ställa in bredden rätt... :?
Det betyder ju att kurvorna är fel. 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-04 13:29

Såhär då:

Bild
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-04 13:44

Jag tycker iof att den gröna kurvan ser ok ut. Verkar lättare att fixa rakt med delningsfilter. Jag har lite svårt att följa kurvan på min bärbara. Vad är edge sources för nånting?

PS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-04 14:00

petersteindl skrev:Jag tycker iof att den gröna kurvan ser ok ut. Verkar lättare att fixa rakt med delningsfilter. Jag har lite svårt att följa kurvan på min bärbara. Vad är edge sources för nånting?

PS

Jo, kanske är det så att det blir bra med gyllene snittet. Det är ju sunt att det ska vara olika avstånd till kanterna och dessutom att avstånden inte är heltalsmultiplar av varandra. Så blir det ju med gyllene snittet. Men om man inte förstår varför, så vet man ju inte om det är bäst. Bra, kanske, men inte bäst.

Edge sources, då. I Basta! modelleras baffelsteget genom att man placerar ett antal diffraktionskällor längs kanten av baffeln. Om man sätter dit många källor blir simuleringen noggrannare. Edge sources talar om hur många källor som läggs till varje punktkälla på membranytan. Driver source density i sin tur bestämmer antalet källor på membranytan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-04 14:13

Tack Svante. Kan man simulera med fler diskanter spelandes samtidigt och med mätposition i olika vinklar t ex i 45 grader?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-04 14:29

1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 144 233 377 ...

är bra mått att följa till rumshörn när man placerar sina högtalare, exempelvis 34x55x89

34 cm till framvägg, 55cm till golv och 89cm till sidovägg

det blir jättefina kurvor i bestplace
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-04 15:42

petersteindl skrev:Tack Svante. Kan man simulera med fler diskanter spelandes samtidigt och med mätposition i olika vinklar t ex i 45 grader?

Jadå, det finns en "mikrofon" som man kan flytta runt. Precisionen i simuleringen blir sämre när man inte är rakt framför, dock. 45 grader funkar kanske, mycket mer skulle jag inte lita blint på. Flera diskanter går bra.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-04 15:44

celef skrev:1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 144 233 377 ...

är bra mått att följa till rumshörn när man placerar sina högtalare, exempelvis 34x55x89

34 cm till framvägg, 55cm till golv och 89cm till sidovägg

det blir jättefina kurvor i bestplace

ok... Varför inte 1 2 3, eller 3 5 8?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-04 15:47

I högtalarberäkningar har jag ofta stött på Roten ur 2 resp 1/roten ur 2 dvs 1,414 resp 0,707 - ligger inte så långt från det gyllene snittet skulle väl ge proportionerna 0,7 - 1 - 1,4 (ung). Kanske funkar?

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-04 16:02

Jocke skrev:I högtalarberäkningar har jag ofta stött på Roten ur 2 resp 1/roten ur 2 dvs 1,414 resp 0,707 - ligger inte så långt från det gyllene snittet skulle väl ge proportionerna 0,7 - 1 - 1,4 (ung). Kanske funkar?

/Jocke

Mm, jag funderade faktiskt på det nyss, men insåg att 1,414/0,707=2. Det betyder att "resonanserna" från 0,7 delvis kommer att sammanfalla med de från 1,4.

Alltså, jag tror det handlar om att sprida toppar/dalar så mycket som det går till olika frekvenser. Och även om gyllene snittet eller andra magiska tal lyckas ganska bra med det så är det inget magiskt med dem egentligen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-04 16:41

ok... Varför inte 1 2 3, eller 3 5 8?

säkert för att det praktiskt är omöjligt att realisera
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-04 17:58

Strålande Svante:
Jadå, det finns en "mikrofon" som man kan flytta runt. Precisionen i simuleringen blir sämre när man inte är rakt framför, dock. 45 grader funkar kanske, mycket mer skulle jag inte lita blint på. Flera diskanter går bra.

Jag ber om en liten simulering till om du har tid.

Tänk dig att det monteras en diskant rakt framåt som vanligt samt en diskant rakt uppåt monterad på ovansidan. Den ena sitter således på framsidan och den andra på ovansidan. Båda är monterade så nära varan som det går d v s mot den främre övre kanten på lådan. Nu gäller det att placera mätposition vertikalt i 45 grader och horisontellt on axis dvs i frifält resp 1 m fram och 1 m upp d v s ung roten ur 2 m från högtalarelementen. :) Under denna betingelse är diskanterna på samma avstånd från mätposition.

Du kan för tydlighets skull även ta en kurva rakt framifrån. :)

Ok, vad har det med gyllene snittet att göra. Så vitt jag vet ingenting men man kan ju kanske sedan jämföra med om de vore placerade på någon form av gyllene snittet på varsin sida av lådan. Vem vet, man kanske lär sig något?

Är programmet lättillgängligt?

MvH
PS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-04 18:08

petersteindl skrev:Strålande Svante:

Jag ber om en liten simulering till om du har tid.

Tänk dig att det monteras en diskant rakt framåt som vanligt samt en diskant rakt uppåt monterad på ovansidan. Den ena sitter således på framsidan och den andra på ovansidan. Båda är monterade så nära varan som det går d v s mot den främre övre kanten på lådan. Nu gäller det att placera mätposition vertikalt i 45 grader och horisontellt on axis dvs i frifält resp 1 m fram och 1 m upp d v s ung roten ur 2 m från högtalarelementen. :) Under denna betingelse är diskanterna på samma avstånd från mätposition.

Du kan för tydlighets skull även ta en kurva rakt framifrån. :)

Ok, vad har det med gyllene snittet att göra. Så vitt jag vet ingenting men man kan ju kanske sedan jämföra med om de vore placerade på någon form av gyllene snittet på varsin sida av lådan. Vem vet, man kanske lär sig något?

Är programmet lättillgängligt?

MvH
PS

Mja, se det var värre. Basta! simulerar bara plana bafflar. Möjligen kan man lura den genom att simulera två olika system i olika riktningar och lägga ihop dem. Jag måste fundera på det.

Programmet finns i min signatur. Varianten med baffelsimulering kostar några pesetas.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-04 19:30

Svante skrev:Alltså, jag tror det handlar om att sprida toppar/dalar så mycket som det går till olika frekvenser. Och även om gyllene snittet eller andra magiska tal lyckas ganska bra med det så är det inget magiskt med dem egentligen.
Det är precis det det handlar om för mig iallafall :)

Jag konstruerade ju högtalare ju långt innan jag tror Basta! fanns, åtminstonde långt innan jag visste att programmet fanns ;) Nu finns det ju ett superbt verktyg - Basta! - att kunna förfina ytterliggare med. Det försökte man ju inte ens med förut för det hade innebutit riktigt många provlådor 8O

Tycker inte heller att det är nått speciellt övernaturligt med det alls.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-04 20:09

hur viktig är elementlayouten?

om jag väljer en låda med baffelmåtten som stämmer med gyllene snittet

sedan delar jag in höjd och och bredd i tre delar, här monterar jag sedan elementen, en tredjedel in och en tredjedel ner, det ger tjusiga kurvor onaxis men inte offaxis

att optimera detta kan jag tycka är lite onödigt om jag inte kan få baffeln att glida med i mina rörelser/betraktningspunkter och det kan jag ju bara fixa med jättestora bafflar
Bikinitider

Nästa

Återgå till DIY-forum