Jag måste klaga!!!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Jag måste klaga!!!

Inläggav LEXrasta » 2008-05-01 22:54

Mina OA-60 ær underbara att æga och lyssna på!!!

MEN

Nær jag satt och lyssnade idag så børjade det komma missljud ifrån den høgra høgtalaren och jag blev livrædd och trodde att jag spelad sønder dem.! (før jag spelade ganska høgt just vid detta tillfælle)

Efter en tids felsøkande kom jag fram till att det var delningsfiltret som skorrade.!!

Jag fixade detta genom att skruva bort delningsfiltret och tejpa en massa el tejp bakom filtret.!!

Givetvis så førsøkde jag att skruva fast skruvarna som håller fast filtert så hårt jag kunde,men detta funkade inte.

Det kænns lite amatørmæssigt att behøva anvænda eltejp på en Carlsson høgtalare..!!

Bild

Danne

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-02 00:03

Det låter verkligen rätt sunkigt!

Klaga därdu köpt dem, det är mitt tips.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 11:00

lite varmlim så är saken biff

att det skorrar efter ett tag är normalt, det händer t o m att man måste dra åt elementskruvarna emellanåt
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-02 13:54

Jag tycker inte alls att det är normalt.

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-05-02 15:45

Nä, jag håller med kaffekoppen. Att man får efterdra skruvarna till högtalarelementen då och då är väl normalt. Men att komponenterna i delningsfiltret har en massa egenljud för sig och sitter "sladdrigt" har jag inte varit med om.
OA58.2
OA5 II som ev ska uppgraderas till OA5.3

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 17:22

filtret sitter på en utsatt plats, kanske har den lossnat vid transport eller handhavande - hur motbevisar man det? varmlim brukar få saker att sitta ganska duktigt utan att bli helt permanent, det skulle jag använda
Bikinitider

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-05-02 17:55

Som den talträngde norrlänningen säger:
Jo!
OA58.2

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2008-05-02 21:00

celef skrev:lite varmlim så är saken biff

att det skorrar efter ett tag är normalt, det händer t o m att man måste dra åt elementskruvarna emellanåt

Jag ska testa det dær med lim.
Men att det skulle vara normalt håller jag inte med om.Om jag køper ett par høgtalare før 6000 kr(jag vet att 6000 inte ær mycket i hifi samanhang, men ændå!) så ræknar man inte med att en sådan banal sak som att delningsfilteret ska børja skorra.

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2008-05-02 21:02

celef skrev:filtret sitter på en utsatt plats, kanske har den lossnat vid transport eller handhavande - hur motbevisar man det? varmlim brukar få saker att sitta ganska duktigt utan att bli helt permanent, det skulle jag använda

Man tycker ju att tillverkaren borde ta detta i berækning och i så fall placera filtret någon annanstans æn rætt bakom basen.!!

/Danne

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 21:13

ja, filtret borde kunna placerats på annat sätt helt klart, men det är nog som vanligt att det är ekonomen som har tänkt till :) men till dess fördel måste jag påpeka att det sägs att det är bra för filtret och ljudet att placera filtret på lådans utsida sådär

jag glömde nämna att latexfog oxå är riktigt bra att fästa saker med, det finns svart latexfog som passar ypperligt. det finns oxå en lite dyrare och tyngre akustikvariant som är bra
Bikinitider

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-05-02 21:22

Att filtret sitter där det sitter tror jag beror på att det är en billig lösning. Dessutom ger det korta signalvägar (bättre ljud?). Problemet är väl snarare att att även terminalerna sitter där. När man har anslutit kablarna måste ju huven tillbaka på plats igen (inte lätt om man har tjocka kablar) och då är risken stor att man skadar filtret om man är oförsiktig.
Själv har jag skurit en slits i tyget mittför terminalerna och behöver inte lyfta huven för att ansluta/koppla loss kablarna.

Edit. Såg inte ditt inlägg celef. Sorry!
OA58.2

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-02 22:50

Det är väl inte så där hundraprocentigt okej att skruva fast ett filter i ett papprör?

Jag skulle nog ha limmat med en klick lim bakom varje spole, och skruva för att hålla filtret på plats under torktiden.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-05-02 23:08

Om jag inte minns fel...

Spolar och andra komponenter är limmade på kretskortet (från den danska tillverkaren av dessa) och kretskortet är skruvat i pappröret med mutter på insida av röret...

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2008-05-04 03:28

Hur bra er det egentlig at anvenda papprør som en del av høgtalarkabinettet? Hvilken tjocklek er det på pappen? Jag tycker iallafall det ser lite billigt ut, (toapappersrulltyp) men det er møjligen et ok sett att få till den der kluriga konstruksjonen.. Men varfør inte bara låta kabinettet fortsetta uppøver bak den snedstellte baffeln åt bas/mellanton elementet, kanskje enda tills et utfresad spor åt diskantmagneten?
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-05-04 06:28

Tycker det är rätt genialt att använda papprör. Det är ju liknande som vanligt gjutrör, så det är ju stadigt så det räcker och det är ju billigt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Densen

Inläggav Densen » 2008-05-04 07:34

Håller med V8, att pappersrör inte är att förakta. Tänk på att gjutet och pressat papper idag används som packmaterial till t.ex. vitvaror, så nog kan det vara starkt alltid. Dessutom är röret en del av konstruktionen i detta fall. Skruvarna är av trä/plåtskruvtyp så mutter finns inte på insidan. Kanske blev dessa för hårt dragna så det blev lite löst? Hur många har råkat ut för detta? Mina OA-58 har det då aldrig varit något problem med i varje fall. Själv har jag full respekt för Johns lösningar, som även i detta fallet.
Korta signalvägar.
Placering utanför kabinettet.
Denna lösning är ju mer kostnadseffektiv än standardlösningen att montera på trditionellt vis.
Och så skall vi inte heller glömma att John antagligen har tagit till sig av kritiken och placerat anslutningen på Larsen modellerna på annat sätt, men det är ju en annan historia.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-04 08:41

avr7000 skrev:Om jag inte minns fel...

Spolar och andra komponenter är limmade på kretskortet (från den danska tillverkaren av dessa) och kretskortet är skruvat i pappröret med mutter på insida av röret...

Mvh

Stefan

Kretskortet fungerar som en fjäder med den tunga spolen längst ut i änden. Fjäder och massa har en resonansfrekvens. Det blir två fjädrar här med två olika resonansfrekvenser.

Man kan säkert höra resonanserna när kortets båda ändar smattrar mot rörets vägg. Jag skulle gissa på frekvenser på kanske >500Hz nånstans, vet inte hur styvt kortet är.
Hur vet jag det här .... :)

Vill man skruva fast filtret i pappröret på det här sättet så bör man nog sätta skruvarna närmare spolarna, under beaktande av att induktansen inte ändras förstås. Em remsa dämpmaterial mellan kortet och röret är nog också bra att ha, det kan ju svänga på mitten också. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2008-05-04 12:55

Man kan jo titta på hur den sista ekte originala Carlsson i produksjon blev monterad. Endast misshandel i transporten hem till mej i Norge från Skillingaryd fick alla spolerna att lossna, det blev frem med varmelimet! PS. Dom er desverre sålda førra året. (Faktisk till en norrman som heter Carlsson! Ja det er sant!) Har inte plats for dem i nuvarande legenhet. Blir nog ett par L4 / L6 / OA-60 ner barnsjukdomerna tar slut. Skulle det inte komma en test på L4 i Dansk High Fidelity?

Bild

Bild

Bild

Bild
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-05-04 15:01

ArneL, vad är det för högtalarkabel du använder på bilderna?
Verkar ju vara smidig att använda ihop med exempelvis OA58, med dess filterplacering/huv.
OA58.2

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-04 18:10

kablarna liknar Nordost i alla fall

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-05-04 18:14

Ja, jag gissar att det är Nordost 2 Flat men är inte säker.
OA58.2

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-05-04 18:16

ArneL skrev:Skulle det inte komma en test på L4 i Dansk High Fidelity?

Jorå.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-04 20:06

Jaså, :)

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2008-05-04 22:45

bobo skrev:Ja, jag gissar att det är Nordost 2 Flat men är inte säker.

Bingo! Och den er mycket bra!
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Återgå till Carlsson Illuminati