Kaffekoppen skrev:Handlar tråden om blindtester nu?
Uppenbarligen

Vh Christer
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Vad tror du själv det kan bero på att det finns lyssnare som bara kan berätta hur saker låter när de har facit tillgängligt medan de lyssnar (=öppna tester)?
paa skrev:celef skrev:Till OA12 och OA14 följde en manual med som innehöll ganska mycket om rumsanpassning. Finns att ladda ner i scannat format från CarlssonPlanet
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ssue_b.pdf
ja där är den, men den verkar inte längre vara gällande, men det är kul läsning iaf
Vad kommer följande rekommendation ifrån, Stig Carlsson eller reklambyrån, eller någon annan:"i samband med mycket stora sammanlagda kabellängder bör
man tänka på att inte låta det sammanlagda seriemotståndet
hos kabeln till en högtalare överstiga 1 ohm."
IngOehman skrev:Det är så vitt jag vet den uppfattning som Stig hade på 70-talet, och som han lät (i varje fall någon av) manualerna till 70-talshögtalarköparna berätta. Jag tror inte att några sådana uppfattningar framkommit i några broschyrer, men jag har sett det i manualer, jag tror en till OA-2212.
När jag frågat honom om det har jag fått veta att han inte tyckte att det var en så viktig fråga, men att han under 80-talet ökade kraven och menade att man inte bör seriekoppla högtalare med kablar som uppvisar en serieresistans högre än 0,5 ohm.
Även det kan ju betyda rätt långa och tunna kablar. Kan nämna att han i labbet (bredvid lyssningsrummet på nedervåningen) alltid mätte högtalarelement med en serieresistans om 0,5 ohm. Men den resistorn skulle förstås respresentera ALLA de serieresistanser som elementet skulle se i den färdiga konstruktionen - alltså förstärkarutimpedans, kabelresistans och de resistiva förlusterna i delningsfiltret. Därmed inte sagt att han menade att det behövde summera till just 0,5 ohm, bara att det var hans mätstandard.
Kan nämna att den uppfattning ha yttrade för mig var, att det trots allt var harmlösa fel som introducerades av kablar och att han inte tyckte det var speciellt vilktigt om det skiljde någon ohm mellan extremfallen. Han namnde specifikt att det ju måste gå att använda rörförstärkare.
Under en period (senare) var han klart mera intresserad av kablars dielektriska egenskaper än deras serieresistans. Det fick honom att göra ett rätt ovanligt val av högtalarkabel, nämligen sprängtråd!
Naqref™ skrev:Ska du renovera med orginalelementen?
Naqref™ skrev:Jag skulle köra med smidigare kablar än EKK och ta så korta längder som man behöver. De 0.5 ohmen är mer ett tak anser jag än ett exakt värde att eftersträva. Vidare är då interna förluster i filtret redan inräknade så man ska bara ta hänsyn till förstärkarens utimpedans och kabelresistansen.
tobm skrev:Passar på att lyfta denna tråd eftersom jag håller på att avsluta en renovering av ett par OA-2212 och det har blivit dags att fixa ett par högtalarkablar. Frågor kring detta kommer under citaten...paa skrev:celef skrev:Till OA12 och OA14 följde en manual med som innehöll ganska mycket om rumsanpassning. Finns att ladda ner i scannat format från CarlssonPlanet
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ssue_b.pdf
ja där är den, men den verkar inte längre vara gällande, men det är kul läsning iaf
Vad kommer följande rekommendation ifrån, Stig Carlsson eller reklambyrån, eller någon annan:"i samband med mycket stora sammanlagda kabellängder bör
man tänka på att inte låta det sammanlagda seriemotståndet
hos kabeln till en högtalare överstiga 1 ohm."IngOehman skrev:Det är så vitt jag vet den uppfattning som Stig hade på 70-talet, och som han lät (i varje fall någon av) manualerna till 70-talshögtalarköparna berätta. Jag tror inte att några sådana uppfattningar framkommit i några broschyrer, men jag har sett det i manualer, jag tror en till OA-2212.
När jag frågat honom om det har jag fått veta att han inte tyckte att det var en så viktig fråga, men att han under 80-talet ökade kraven och menade att man inte bör seriekoppla högtalare med kablar som uppvisar en serieresistans högre än 0,5 ohm.
Även det kan ju betyda rätt långa och tunna kablar. Kan nämna att han i labbet (bredvid lyssningsrummet på nedervåningen) alltid mätte högtalarelement med en serieresistans om 0,5 ohm. Men den resistorn skulle förstås respresentera ALLA de serieresistanser som elementet skulle se i den färdiga konstruktionen - alltså förstärkarutimpedans, kabelresistans och de resistiva förlusterna i delningsfiltret. Därmed inte sagt att han menade att det behövde summera till just 0,5 ohm, bara att det var hans mätstandard.
Kan nämna att den uppfattning ha yttrade för mig var, att det trots allt var harmlösa fel som introducerades av kablar och att han inte tyckte det var speciellt vilktigt om det skiljde någon ohm mellan extremfallen. Han namnde specifikt att det ju måste gå att använda rörförstärkare.
Under en period (senare) var han klart mera intresserad av kablars dielektriska egenskaper än deras serieresistans. Det fick honom att göra ett rätt ovanligt val av högtalarkabel, nämligen sprängtråd!
Ovan nämns att de 0,5 ohms serieresistans som Stig Carlsson använde sig av vid mätningar inkluderar förstärkarens utimpedans och de resistiva förlusterna i delningsfiltret. Hur stora kan förlusterna i filtret tänkas vara? Om man nu skulle vilja satsa på att hamna runt 0,5 ohm totalt på kabel + förstärkarens utimpedans + filterförluster vill man ju veta.
tobm skrev:Mitt Rotel RB-1090 har en dämpfaktor på 1000, dvs 0,008 ohm i utimpedans, så jag skulle bli tacksam om någon skulle kunna bidra även med en ungefärlig storlek på de resistiva förlusterna i filtret.
tobm skrev:Ser också ovan i Ingvar Öhmans text att Stig Carlsson senare verkar ha ansett att 0,5 ohm var ett slags tak. Borde jag satsa på en lägre resistans, och i så fall vilket värde? 0,3? 0,4? Finns det något negativt med en klart lägre serieresistans på, säg, 0,1-0,2 ohm?
tobm skrev:Eller ska jag sluta vara så anal och helt enkelt välja en kabellängd som ger någonstans runt 0,3-0,4 ohm (6,4-8,5 meter med EKK 4x1,5mm2)?
tobm skrev:Eller kanske den längd som faktiskt behövs för att kunna koppla ihop högtalarna med slutsteget (kanske 4-5 meter)? Jag lär väl ändå inte höra någon skillnad...
tobm skrev:(En anledning till att jag väljer 4x1,5mm2 är att jag kommer behålla de 4-poliga XLR-kontakterna och då verkar det klart enklast att använda denna kabel. Dessutom har jag blivit upplyst om att Stig Carlsson använde 4-polig XLR för att kunna separera basen från övriga register, och då verkar det ju dumt att ändra på detta.)
tobm skrev:Anledningen att jag tänkt använda EKK 4x1,5mm2 är alltså att jag har kvar de 4-poliga XLR-kontakterna. Men jag antar att man även skulle kunna köra t.ex. två kablar med vardera 2x0,75mm2 till vardera högtalare, en 2x0,75mm2 till + (pol 3 och 4 på XLR) och 2x0,75mm2 till - (pol 1 och 2 på XLR).
Bör man i så fall tänka på något särskilt, t.ex. vad gäller att tvinna/fläta kablarna?
IngOehman skrev:Men jag skulle överväga att bara använda en 0,75 mm^2 kabel, per högtalare.
IngOehman skrev:tobm skrev:Eller ska jag sluta vara så anal och helt enkelt välja en kabellängd som ger någonstans runt 0,3-0,4 ohm (6,4-8,5 meter med EKK 4x1,5mm2)?
En sådan kabel ger MYCKET lägre resistans i dom längderna, mindre än hälften faktiskt.
IngOehman skrev:Undrar också vad som fick dig att landa i just intervallet 0,3-0,4 ohm?
IngOehman skrev:tobm skrev:(En anledning till att jag väljer 4x1,5mm2 är att jag kommer behålla de 4-poliga XLR-kontakterna och då verkar det klart enklast att använda denna kabel. Dessutom har jag blivit upplyst om att Stig Carlsson använde 4-polig XLR för att kunna separera basen från övriga register, och då verkar det ju dumt att ändra på detta.)
Menar du alltså att du kör bi-wire? 2*1,5 mm^2 per register? (Det är inte alls samma sak som 4*1,5 mm^2, som ger betydligt lägre serieförluster.)
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Men jag skulle överväga att bara använda en 0,75 mm^2 kabel, per högtalare.
Medhåll.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster