Sladdförkortare till hörlurssladd?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Sladdförkortare till hörlurssladd?

Inläggav PerStromgren » 2008-05-05 17:45

Min tonåring bär omkring på ett par AKG-lurar (AKG K 518 DJ) för jämnan. De har för lång sladd, så jag gav honom tipset att rulla ihop sladden och binda ihop med något. Dessvärre tog han en sådan där påsförslutare av plastöverdragen metall. Inte bra; metallen tittade fram och slet hårt på sladden, så eltejp fick bli räddningen.

Vad borde han ha i stället för att korta av sladden med när han är på språng? Det borde väl finnas något lämpligt hos Claes eller Kjell, men jag hittar inget. Permanent förkortning duger inte, han vill kunna ha full längd hemma och ett extra kontaktpar verkar vara onödigt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-05 17:50

Har för mig att jag sett nån "gummifisk" (med tjocka revben eller vad man ska säga, silikongrej typ) som man ska linda sladden kring och sen klämmer man fast den på nåt sätt.

Fast jag tycker den ser ut om nån köksgrej, kanske inte så poppis :) Kolla kanske Pluto design eller nåt sånt, de kanske har nåt fiffigt/snyggt..?

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-05-05 19:21

Tror mig ha sett någonslags sladdvinda för detta ändamål på Designtorget.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-05-05 20:40

Jag skulle ändå rekommendera att köpa en extra hörlurssladd som kortas, får en ny miniplugg pålödd och används för portabelt bruk. Nog är det enklare att koppla i och ur en mini-XLR-kontakt än att trixa med en massa överflödig sladd?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-05-05 21:48

PekkaJohansson skrev:Jag skulle ändå rekommendera att köpa en extra hörlurssladd som kortas, får en ny miniplugg pålödd och används för portabelt bruk. Nog är det enklare att koppla i och ur en mini-XLR-kontakt än att trixa med en massa överflödig sladd?

Jo, kanske det. Det bär mig emot att klippa sladden, dock, den sitter fast monterad i hörluren. Men en vettig lösning är det, helt klart!
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-05-05 22:52

Aha, luren har alltså inte AKG:s lösning med löstagbar sladd? Då blir mitt förslag att korta sladden, löda på en hankontakt och sedan löda en honkontakt i den avklippta biten som på så vis blir förlängningssladd.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-05-06 09:03

PekkaJohansson skrev:Aha, luren har alltså inte AKG:s lösning med löstagbar sladd? Då blir mitt förslag att korta sladden, löda på en hankontakt och sedan löda en honkontakt i den avklippta biten som på så vis blir förlängningssladd.

Det var detta jag trodde du menade med ditt första inlägg! Vi pratade förbi varann, tydligen. AKG-lurar av bättre sort har alltså en mini-XLR i luren?
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-05-06 10:23

Den enda AKG-hörlur som jag har ägt, K271S, har i alla fall just den lösningen. Mycket praktiskt!

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-05-06 21:16

K271S har visst mini-XLR i lur-änden. Troligen för att den är tänkt till studio-bruk och där misshandlas sladdar en hel del.
Lurar för hemmabruk och Hifi från AKG har normalt alltid fast infäst sladd. Gäller även dyrare varianter som t.ex. K601 och K701.

Jag skulle rekommendera att korta kabeln till luren (dvs klippa till lämplig längd och löda på en ny hankontakt (mini-tele). För hemanvändning används förlängningssladd (mini-tele ha till mini-tele ho).

Du råkar inte ha något bra tips på hur man får bygeln över huvudet att kännas skönare på K518 DJ? Det är inte alls i samma klass som andra AKG-lurar i komfort.

Återgå till DIY-forum