En mycket intressant blindtest- Lowend versus Highend

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-05-05 20:56

Bill50x skrev:Ta nu inte detta resonemang på ett tekniskt bokstav-för-bokstav-sätt - för det är ju inte alls säkert (kanske tom mindre troligt) att ett frekvensomfång över hörbarhetsgränsen på något sätt bidrar positivt till ljudet. Detta är enbart ett sätt att försöka beskriva vad jag åsyftar när jag skriver om hur begränsningar i testsetupen kan påverka testresultatet.

/ B

... och varför jag tror att du fortfarande missuppfattar vad F/E-lyssningen egentligen är. Eller försöker hitta argument för att falsifiera F/E-lyssningen.

Det enda F/E-lyssning kan detektera är en skillnad. Om du hör skillnad före och efter en apparat så är det en förändring av signalen som skett oavsett om avlyssningsanläggningen är en gammal dialogtelefon med snurrskiva eller ej. Har du detekterat en skillnad så spelar kvaliteten på avlyssningsaläggningen ingen som helst roll.

Annars är det så att ju bättre avlyssningsanläggningen är desto subtilare färgningar kan man detektera men en apparat som detekterats med en usel avlyssningsanläggning blir aldrig transparent med en bättre. Snarare kommer fler apparater att förbli odetekterade ju sämre anläggningen är.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-05 21:16

Jax skrev:Det enda F/E-lyssning kan detektera är en skillnad. Om du hör skillnad före och efter en apparat så är det en förändring av signalen som skett oavsett om avlyssningsanläggningen är en gammal dialogtelefon med snurrskiva eller ej. Har du detekterat en skillnad så spelar kvaliteten på avlyssningsaläggningen ingen som helst roll.

Annars är det så att ju bättre avlyssningsanläggningen är desto subtilare färgningar kan man detektera men en apparat som detekterats med en usel avlyssningsanläggning blir aldrig transparent med en bättre. Snarare kommer fler apparater att förbli odetekterade ju sämre anläggningen är.

Visst är det så att f/e-lyssning detekterar en skillnad. I en gammal dialogtelefon kommer alla testade apparater av dagens kvalitet framstå som ofärgade. Skulle man mot förmodan höra en avvikelse kan man med andra ord fastslå att det testade objektet är sämre än denna dialogtelefon.

Fundera en stund på vad detta innebär på kraven på en testanläggning.

Varför måla saker i svart/vitt? Alternativet till att testa i en superb anläggning behöver inte vara att testa i en usel. Det kan lika gärna vara att testa i en setup med andra egenskaper. Eller rättare sagt, där man prioriterat andra egenskaper.

Det pratas ofta här om subjektivt och objektivt. Men faktum är att redan valet av testmetodik och -utrustning är ett subjektivt val.

Om det nu går att sätta ihop en perfekt anläggning, varför inte nöja sig med den istället för att använda den för att testa andra apparater?

/ B

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-05-05 21:21

Bill50x skrev:Alltså, i en anläggning som begränsar frekvensomfånget kan apparater med utsträckt omfång inte briljera, helt enkelt därför att det inte hörs. Vad man hör är om sagda apparat har något tillkortakommande inom något annat område.

/ B

Men det är ju inte detta F/E-lyssningen är till för, att leta upp apparater som "briljerar". Jag uppfattar det som att lyssningen är till för att just påvisa tillkortakommanden, d.v.s. visa att apparaten inte är transparent.

Nu jämför du ju faktiskt två apparater igen. Gör inte det.

Jag är helt på det klara med att man rent teoretiskt kan missa fel som inte kommer fram p.g.a att test-apparaturen är undermålig, men jag förstår inte hur du kan hävda att apparater skulle se sämre ut (i återgivnings-/transparens-hänseende) med anledning av uteblivna positiva egenskaper för att man har en dålig lyssnings-miljö. Det var just detta jag opponerade mig emot i min första post!

Jag ser F/E-lyssningen som ett väldigt bra verktyg just för att bra apparater (med få fel) aldrig kan framstå som dåliga, just för att man bara letar efter dåliga egenskaper och inte försöker sortera ut de apparater man (subjektivt) tycker har de bästa egenskaperna.

/TygelBy

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-05 21:26

Bill50x skrev: . . . . .Skulle man mot förmodan höra en avvikelse kan man med andra ord fastslå att det testade objektet är sämre än denna dialogtelefon. . . .
/ B

Nix, det enda man kan fastslå är att "det testade objektet" färgar
signalen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-05 21:44

TygelBy skrev:
Bill50x skrev:Alltså, i en anläggning som begränsar frekvensomfånget kan apparater med utsträckt omfång inte briljera, helt enkelt därför att det inte hörs. Vad man hör är om sagda apparat har något tillkortakommande inom något annat område.

/ B

Men det är ju inte detta F/E-lyssningen är till för, att leta upp apparater som "briljerar". Jag uppfattar det som att lyssningen är till för att just påvisa tillkortakommanden, d.v.s. visa att apparaten inte är transparent.

Nu jämför du ju faktiskt två apparater igen. Gör inte det.

Jag är helt på det klara med att man rent teoretiskt kan missa fel som inte kommer fram p.g.a att test-apparaturen är undermålig, men jag förstår inte hur du kan hävda att apparater skulle se sämre ut (i återgivnings-/transparens-hänseende) med anledning av uteblivna positiva egenskaper för att man har en dålig lyssnings-miljö. Det var just detta jag opponerade mig emot i min första post!

Jag ser F/E-lyssningen som ett väldigt bra verktyg just för att bra apparater (med få fel) aldrig kan framstå som dåliga, just för att man bara letar efter dåliga egenskaper och inte försöker sortera ut de apparater man (subjektivt) tycker har de bästa egenskaperna.

Sorry, du har inte förstått vad jag menar eller så läser du in fel saker i det jag skriver.

Jag jämför inte - INTE - två apparater med VARANDRA. FATTA!

Vad jag jämför är respektive apparats utfall i en f/e-lyssning - och det är en hm-hm skillnad! DET är väl inte så svårt att förstå?

F/e-lyssningen är till för att avslöja färgningar, ja. Men om testsetupen bara avslöjar vissa färgningar men inte andra, hur ska man då tolka resultaten?

1) Jag lyssnar på apparat A. Helt ofärgad i den befintliga setupen. Apparat B, som jag testar lite senare, brusar lite. VARFÖR skulle jag inte få jämföra testutfallen med varandra? I det ena fallet har jag en apparat som verkar vara transparent, i det andra fallet har jag en apparat som brusar. Om jag inte får jämföra dessa med varandra, varför ska jag då överhuvudtaget testa?

2) Annan setup som återger diskanten mer utsträckt än setupen i exempel 1. Men den brusar mer. I detta, mycket hypotetiska, fall kommer apparat A (som har fallande diskant, vilket inte detekterades i setupen med tillkortakommanden i just detta område) visa en fallande diskant.
När jag, vid ett senare tillfälle lyssnar på apparat B kommer jag höra att den återger diskanten utan begränsningar, det högre bruset som detekterades i 1:an märker jag inget av eftersom setupen (den använda testanläggningen) brusar mer.

OK, berätta nu för mig om apparat A eller B kommer tillfredställa mig bäst, jag som vill ha den mest ofärgade apparaten?

Berätta också för mig varför jag inte får göra jämförelsen mellan utfallet för apparat A eller B!

Berätta också för mig varför den använda testanläggningens kvalitet inte har någon betydelse.

Valet av apparat blir naturligtvis subjektivt eftersom jag här har två skilda tillkortakommanden att välja mellan. Men min poäng är att i den ena, eller den andra, testsetupen skulle jag inte haft möjlighet att välja på ett konstruktivt sätt eftersom jag inte skulle varit medveten om hela skillnaden mellan de två apparaterna.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-05 21:58

Bill50x skrev:OK, berätta nu för mig om apparat A eller B kommer tillfredställa mig bäst, jag som vill ha den mest ofärgade apparaten?
/ B

Om du är ute efter ett glas bra vatten men får välja mellan
ett glas pilsner o ett glas saft så är det väl bara du som kan
avgöra vilket du gillar bäst. Till exempel genom provsmakning ?

Fallande diskant + fallande diskant = mer fallande diskant
Brus + brus = mer brus

Varför skulle detta inte kunna detekteras i en f/e lyssning ?

Användarvisningsbild
vinkelslip

Inläggav vinkelslip » 2008-05-05 22:23

Bill50x skrev:Berätta också för mig varför den använda testanläggningens kvalitet inte har någon betydelse.

Det är ju det som är det pudelns själva kärna. Den anläggningen ska ju bara spela upp de två signalerna "före" och "efter" testobjektet så att man kan höra om det finns någon skillnad mellan dem som Nietsky mycket riktigt påpekade. Därför spelar den anläggningens kvalitet ingen som helst roll enligt Ingenjör Öhman eftersom man bara lyssnar efter skillnaden mellan signalerna. Alltså duger det med en kompaktanläggning från Siba för 800:- eller en HighEnd från Lidl för 399:-. Det är ju det geniala i hela idén med f/e-lyssning.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-05 22:32

Djupt rörande ! :D

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-05-05 22:42

Det var detta jag opponerade mig emot i min första post.
Bill50x skrev:Inte nödvändigtvis. Att man inte hör en apparats fulla potential därför att begränsningar ligger på annat håll i kedjan har inget med tolkningar att göra.

Bill50x skrev:
Vad jag jämför är respektive apparats utfall i en f/e-lyssning - och det är en hm-hm skillnad! DET är väl inte så svårt att förstå?

Det jag ogillar är när du jämför testresultatens utfall och använder det som argument för att påvisa att F/E-lyssning skulle dölja en apparats fulla potential. Din jämförelse apparaterna emellan har inget med F/E-lyssningens testförfarande att göra.

Bill50x skrev:F/e-lyssningen är till för att avslöja färgningar, ja. Men om testsetupen bara avslöjar vissa färgningar men inte andra, hur ska man då tolka resultaten?

1) Jag lyssnar på apparat A. Helt ofärgad i den befintliga setupen. Apparat B, som jag testar lite senare, brusar lite. VARFÖR skulle jag inte få jämföra testutfallen med varandra? I det ena fallet har jag en apparat som verkar vara transparent, i det andra fallet har jag en apparat som brusar. Om jag inte får jämföra dessa med varandra, varför ska jag då överhuvudtaget testa?

Det är klart att du får jämföra utfallen, men det är ett väldigt dåligt argument för att F/E-lyssningen skulle sortera bort bra apparater. Snarare att den skulle kunna släppa igenom dåliga apparater. (läs bra=transparenta, dåliga=färgande under dessa omständigheter)

Bill50x skrev:2) Annan setup som återger diskanten mer utsträckt än setupen i exempel 1. Men den brusar mer. I detta, mycket hypotetiska, fall kommer apparat A (som har fallande diskant, vilket inte detekterades i setupen med tillkortakommanden i just detta område) visa en fallande diskant.
När jag, vid ett senare tillfälle lyssnar på apparat B kommer jag höra att den återger diskanten utan begränsningar, det högre bruset som detekterades i 1:an märker jag inget av eftersom setupen (den använda testanläggningen) brusar mer.

Samma sak här. Inga maskiner 'sorteras bort' p.g.a. uteblivna bra egenskaper.

Bill50x skrev:OK, berätta nu för mig om apparat A eller B kommer tillfredställa mig bäst, jag som vill ha den mest ofärgade apparaten?

Detta får du ju subjektivt avgöra själv. Du väljer mellan två tillkortakommanden och F/E-lyssningen är inte till för att hjälpa dig välja mellan pest och kolera.

Bill50x skrev:Berätta också för mig varför jag inte får göra jämförelsen mellan utfallet för apparat A eller B!

Detta får du självklart också göra, men denna jämförelsen ligger utanför testförfarandet och kan inte användas som argument för att F/E-lyssningen skulle dölja positiva egenskaper hos maskiner.

Bill50x skrev:Berätta också för mig varför den använda testanläggningens kvalitet inte har någon betydelse.

Detta har jag aldrig argumenterat emot. Jag opponerade mig endast emot din åsikt om att F/E-lyssningen dolde positiva egenskaper.

Ponera (hypotetiskt) att du har en perfekt apparat. Helt transparent. Hur skulle test-apparaturen vara förskaffad för att denna apparat skulle kunna uppfattas som dålig (ha dåliga egenskaper vad gäller återgivning), d.v.s. att testen dolde apparatens positiva egenskaper.

Bill50x skrev:Valet av apparat blir naturligtvis subjektivt eftersom jag här har två skilda tillkortakommanden att välja mellan. Men min poäng är att i den ena, eller den andra, testsetupen skulle jag inte haft möjlighet att välja på ett konstruktivt sätt eftersom jag inte skulle varit medveten om hela skillnaden mellan de två apparaterna.

/ B

Återigen. När du jämför resultaten/utfallen med varandra så kan du inte längre klandra testen. Då jämför du inte före vs efter, utan två olika apparater. Själva testen/lyssningen döljer alltså inte några positiva egenskaper utan påvisar bara dåliga egenskaper.

/TygelBy

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-05 22:46

Tråden handlar alltså om dårars envishet . :)

HIFIMÖRDARE!!! ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-05 23:05

TygelBy skrev:Återigen. När du jämför resultaten/utfallen med varandra så kan du inte längre klandra testen. Då jämför du inte före vs efter, utan två olika apparater. Själva testen/lyssningen döljer alltså inte några positiva egenskaper utan påvisar bara dåliga egenskaper.

Vad jag i mitt teoretiska resonemang försökt påvisa är just att f/e-lyssningen kan dölja positiva egenskaper. HUR vet du om en apparat klarar av en 16 Hz signal om testsetupen inte klarar bättre än 48 Hz? Visst kan apparater sorteras bort därför att bra egenskaper inte framkommer i f/e-lyssningen.

Återigen, jag jämför INTE två apparater med varandra, bara vilka olika utfall dessa kommer få beroende på hur testet genomförs.

Jag jämför alltså hur före/efter kommer låta beroende på hur testanläggningen ser ut. Och i jämförelse med vilka tillkortakommande de testade apparaterna har.

Du skriver "Snarare att den skulle kunna släppa igenom dåliga apparater" - men, är det en bra testmetodik som släpper igenom dåliga apparater? En sådan testmetodik har jag redan, en godtyckligt vald apparat och en flaska vin.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-05-05 23:08

Nja,
jag kan delvis hålla med Bill.
En icke påvisat färgande apparat i en F/E-lyssning kan ju mycket väl bli upptäckt i nästa.
Jag skulle tro att Ino högtalarna som används i studion har väl kanske en känslighet på i runda tal 92-94dB/m/2.83v.
Vid de tester som man gjort på 208 med dom högtalarna så var den tydligen inte detekterbar upp till runda tal 280w eller vad det nu var.

Jag har 2 st 208 hemma som beter sig likadant så jag tror nog inte att det är fel på dom. Dom brusar hörbart med mina horn som har en verkningsgrad om 114dB/m/2.83v.
Så med mina högtalare så är 208 alltså hörbart färgande. Och få därför bara driva bakkanalerna.
Så även om mina högtalare är en ytterlighet på faktiskt så är dom i just detta avseende mer avslöjande än Ino högtalare. Och andra sidan så färgar dom säkert på något annat sätt som gör dom olämpliga som F/E-högtalare.

Har nu alla förstått skillnaden på hur Bill menar?
Testsetupen är alltså påverkande på resultatet.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-05 23:11

Pinnick skrev:Tråden handlar alltså om dårars envishet . :)

HIFIMÖRDARE!!! ;)

Hehe, tvärtom. Jag älskar HiFi. I betydelsen att återgivningen ger mig samma känsla som i verkligheten. Inte att diskanten har samma nivå hemma hos mig som den har i ljudstudion.

/ B

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-05 23:13

Hehe! jag menade tokstollen som skrev samma sak två gånger. Ditt resonemang är jag med på! :-)

Någon skrev sådär tidigare och då måste nån rackarns surfare missförstått vad det hela gick ut på och valde att registrera sig och vara med på ett hörn. :)

mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-05 23:17

Harryup skrev:Jag har 2 st 208 hemma som beter sig likadant så jag tror nog inte att det är fel på dom. Dom brusar hörbart med mina horn som har en verkningsgrad om 114dB/m/2.83v.
Så med mina högtalare så är 208 alltså hörbart färgande. Och få(r) därför bara driva bakkanalerna.
Så även om mina högtalare är en ytterlighet på faktiskt så är dom i just detta avseende mer avslöjande än Ino högtalare. Å (Och) andra sidan så färgar dom säkert på något annat sätt som gör dom olämpliga som F/E-högtalare.

Super! Nästa gång jag försöker förklara något skriver jag till dig och så får du förklara saken :D

Klart tungt att driva bakkanaler med 208:or, men dom kanske inte duger till annat? Men varför köra flerkanal överhuvudtaget, ger det något positivt bidrag?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-05 23:26

Harry-up!

Jag har ju varit hemma hos dig och nog är det så att de är lättdrivna de där hormen ;)

Så inte kan man ta en F/E-test för något annat än det är, ett resultat upptäckt vid de förutsättningar som existerade vid testtillfället. Bedömningen av de rekommendationer som ges är ju upp till var och en som är intresserade att verifiera själv.

Således är det ju ett korrekt val av dig att inte nyttja dem där du inte anser att de passar, även om det nästan är sjukligt att använda dem till bakkanaler :) Du tävlar med Nattlorden om världens mest överdimensionerade system ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-05 23:27

Bill50x skrev:Klart tungt att driva bakkanaler med 208:or, men dom kanske inte duger till annat? Men varför köra flerkanal överhuvudtaget, ger det något positivt bidrag?

/ B
Film ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-05 23:36

Bill50x skrev:
TygelBy skrev:Återigen. När du jämför resultaten/utfallen med varandra så kan du inte längre klandra testen. Då jämför du inte före vs efter, utan två olika apparater. Själva testen/lyssningen döljer alltså inte några positiva egenskaper utan påvisar bara dåliga egenskaper.

Vad jag i mitt teoretiska resonemang försökt påvisa är just att f/e-lyssningen kan dölja positiva egenskaper. HUR vet du om en apparat klarar av en 16 Hz signal om testsetupen inte klarar bättre än 48 Hz? Visst kan apparater sorteras bort därför att bra egenskaper inte framkommer i f/e-lyssningen.

Nej, du har fel.

INGEN apparat kommer att sorteras bort på grund av att den klarar att återge 16 Hz. :lol: Jag försäkrar!

Förvisso har många apparater testats som aldrig ens omskrivits, men då har de bedömts ointressenta redan i inledande tester. Syftet med det är att den person*tid som står till förfogande är begränsad, och då har det bedmts vara bättre att lägga kraften på så intressanta/goda apparater som möjligt. I själva verket kommer (och har) ingen apparat någonsin sorterats bort av LTS på grund av de fel som farmkommit i F/E-lyssning. Om ett fel detekteras i F/E-lyssning så resulterar det i att testpanelen försöker beskriva färgningen så tydligt och relevant som möjligt.

Det är ju för läsarna som testerna görs, och en läsare behöver information, inte färdigförpackade domar/värderingar. Värdera tror jag alla kan göra själva.

Bill50x skrev:Återigen, jag jämför INTE två apparater med varandra, bara vilka olika utfall dessa kommer få beroende på hur testet genomförs.

Jag jämför alltså hur före/efter kommer låta beroende på hur testanläggningen ser ut. Och i jämförelse med vilka tillkortakommande de testade apparaterna har.

Det du i själva verket gör är att komma med en massa spekulativa gissningar. Det är uppenbart att du aldrig gjort eller närvarat vid några F/E-lyssningar, och att du inte förstått hur de fungerar eller ens konsekvensen av det. Jag som varit med om hur många F/E-lyssningar som helst vet ju, och har berättat för dig åtskilliga gånger att det är precis tvärt emot vad du tror - det är häpnadsväckande hur lika apparater bedöms, oavsett programmaterial (givet rimlig variation), kringutrustning (givet rimlig bandbredd och renhet) och lyssnar (givet rimlig hörsel).

Tvärtom mot vad de antyder (om och om igen) så kan fel hos testobjektet som är digniteter mindre än programmaterialets och kringutrustningen detekteras med osviklig precision - just tack vara att man har en referens att jämföra med: Ljudsignalen för testobjektet, avlyssnad via samma kringutrustning.

Bill50x skrev:Du skriver "Snarare att den skulle kunna släppa igenom dåliga apparater" - men, är det en bra testmetodik som släpper igenom dåliga apparater?

Du läser ju inte det han skrev. :(

Känner du till vetenskapens första tes? Det är dess aspekter han åsyftar - att man aldrig kan bevisa frånvaron av fel. Men vad man kan testa är statistiska upplösningen på feldetektion med olika metoder, och då finner man att F/E-lyssningen detekterar och beskriver fel med en precision som är dekader bättre än vanlig öppen lyssning.

Fel av allehanda slag slipper helt genom fingarna eller beskrivs till och med som sin motsats (en färgning tolkas som en ofärgning, och en frihet från färgning som en färgning) i det gungfly som kombinationseffekter ställer till med vid vanlig lyssning (inklusive blind-lyssning i form av A/B-jämförelser!), men de detekteras med osviklig precision i F/E-lyssningar, i det närmaste opåverkat av programmaterial och kringutrustning.

Så vad är det du argumenterar egentligen? Vet du det själv?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-05-05 23:37

Bill50x skrev:

Självklart kan jag inte veta om apparaten i detta fall klarar 16Hz, men å andra sidan så kommer ju signalen före/efter låta lika, d.v.s. ingen anledning att 'sortera bort' denna apparaten.

Bill50x skrev:Återigen, jag jämför INTE två apparater med varandra, bara vilka olika utfall dessa kommer få beroende på hur testet genomförs.

Du jämför din tolkning av resultaten som är gjorda vid olika tillfällen med olika testutrustning, och klandrar testen för att sortera bort apparater som har goda egenskaper.

Bill50x skrev:Du skriver "Snarare att den skulle kunna släppa igenom dåliga apparater" - men, är det en bra testmetodik som släpper igenom dåliga apparater? En sådan testmetodik har jag redan, en godtyckligt vald apparat och en flaska vin.

Jag har inte i något inlägg värderat testmetodiken. Varken prisat eller risat den. Det enda jag har kritiserat är ditt uttalande att testen skulle dölja positiva egenskaper hos apparater, vilket jag fortfarande står fast vid att så inte är fallet.

Jag förstår alla dina olika 'scenarier' och på vilket sätt tolkningen av resultaten i dessa fall skulle kunna orsaka felaktiga uppfattningar och ev felaktiga beslut.
Jag har dock min egen uppfatning om F/E-lyssning, dess nytta och tillkortakommanden, när det är lämpligt att använda sig av metoden o.s.v. Denna uppfattning skulle grusats en del om det du påstod skulle vara sant. Det är därför jag reagerade som jag gjorde.

/TygelBy

edit: stavning

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-05-05 23:52

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:
johanu skrev:
Bill50x skrev:Citat johanu:
"Den enda fallgropen med ett F/E-test är att man övertolkar/feltolkar resultatet."

Mjae. Ytterligare en fallgrop är att man inte tar hänsyn till/inte förstår metodens begränsningar.
/ B

Hmm. Har man inte då tolkat resultatet fel? :?

Inte nödvändigtvis. Att man inte hör en apparats fulla potential därför att begränsningar ligger på annat håll i kedjan har inget med tolkningar att göra.

/ B

Berätta isåfall vad du menar med att övertolka ett resultat.

Vad skulle vara ett exempel på en övertolkning?

Vh, iö

Tänker mig en övertolkning är att man t ex tillskriver en apparat som ej lyckas detekteras, som helt transparent och därmed perfekt. Med annat programmaterial och så vidare hade man kanske kunnat detektera den.
Men det är nog egentligen bara en feltolkning.

Det verkar ju nästan bli sådana myter om apparaterna med tiden, som t ex 208:an och 1080/1090.

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-06 00:20

TygelBy skrev:Självklart kan jag inte veta om apparaten i detta fall klarar 16Hz, men å andra sidan så kommer ju signalen före/efter låta lika, d.v.s. ingen anledning att 'sortera bort' denna apparaten.

Du har så rätt så. Men tänk om apparaten som klarar 16 Hz (fast du inte vet om det) har någon annan färgning? Tex en vikande diskant. Och du är kyrkoorgelfantast och behöver verkligen den utsträckta återgivningen i basen.

Risken är då att du sorterar bort den baskapabla apparaten till förmån för en annan apparat som du INTE kan detektera i f/e-lyssningen. Dvs en apparat som har bra diskantåtergivning men som (kanske) inte klarar en 16 Hz-ton.

Jag säger inte att det ena eller det andra är det riktiga. Jag menar bara att det är svårt att utvärdera olika apparater om man bara får reda på vissa tillkortakommanden och inte andra. Som i alla andra sammanhang, man måste veta både de dåliga som de bra sidorna för att kunna göra ett bra val - utifrån de önskemål som man själv har. Du har säkert inte samma kriterier på bra återgivning som jag har. Beroende på musikaliska preferenser, krav på ljudtryck, ekonomi osv. Vi kommer acceptera helt olika degraderingar av ljudet när vi väljer tex förstärkare. Men, det viktiga är att vi har hela sanningen klar för oss, inte bara delar av den. Jag menar att f/e-lyssning är, kan vara, en bra grund att stå på. Men att den metoden, precis som alla andra metoder, har sina begränsningar.

För att ta det igen. Du vill testa två försteg.
A har en frekvensgång på 75 Hz till 20 kHz.
B klarar 10 Hz till 10 kHz.
Rent hypotetiskt alltså, förstärkare är inte så här dåliga.

Testa dessa två i en setup som i sig klarar samma som A klarar, dvs 75 - 20.000 Hz. Vilket försteg kommer du höra som färgande? B gissar jag, eftersom detta försteg kommer upplevas som diskantfattigt.

Testa dessa två i en setup som i sig klarar samma som B klarar, dvs 10 - 10.000 Hz. Vilket försteg kommer du höra som färgande? A gissar jag, eftersom detta försteg kommer upplevas som basfattigt.

OBS. Jag testar inte dessa försteg mot varandra, jag gör en f/e-lyssning på dem och jämför sedan resultaten med varandra! Men, beroende på vald testutrustning kommer jag få olika resultat.

Jag kommer alltså få olika resultat i detta hårdragna och konstruerade exempel, hårdraget för att exemplifiera vad jag menar.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-06 00:22

Jag tror du behöver gå tillbaka och läsa allt som skrivits om F/E-lyssningar flera gånger Bill50x...

Allt det där har avhandlats åtskilliga gånger, och det scenario du skissar kan inte inträffa i verkligheten. De problem du skissar med avspelningsutrustningen avslöjar sig ju automatiskt när 16Hz tonen inte hörs.

Det är ju standard procedure att alltid exponera testobjekten för hela det hörbara området, och att använda lyssningsanläggningar som kan återge det. Det vet du ju om du läst det som skrivits i de tidigare varianterna av den här (eviga) debatten som jag vet att du deltagit i.

Dock kan jag berätta att det är häpnadsväckande hur sådana där fel faktiskt yttrar sig även genom anläggningar med väsentligt mindre bandbredd, och därtill hög distorsion. Det kanske är otroligt för dig att så kan var fallet, men verkligheten talar sitt tydliga språk.

Kan tillägga att man i de lyssningsanläggningar som har använts för F/E-lyssningar som jag varit inblandad i (med undre gränsfrekvenser om mellan 10 och 18 Hz) allihopa brukar höra inverkan av en AC-koppling vid 1-5 Hz. Det du...

Bill50x skrev:För att ta det igen. Du vill testa två försteg.

Testa dessa två i en setup som i sig klarar samma som A klarar, dvs 75 - 20.000 Hz. Vilket försteg kommer du höra som färgande? B gissar jag, eftersom detta försteg kommer upplevas som diskantfattigt.

Testa dessa två i en setup som i sig klarar samma som B klarar, dvs 10 - 10.000 Hz. Vilket försteg kommer du höra som färgande? A gissar jag, eftersom detta försteg kommer upplevas som basfattigt.

Du gissar ju bara, och av något skäl vägrar du acceptera att du har fel, och du vill inte undersöka det så du lär sig heller...

Men för protokollet: Det du skriver är helt felaktigt.

I båda fallen kommer BÅDA förstegen att detekteras - med STOR lätthet dessutom, i F/E-lyssning. I båda fallen kommer man att kunna beskriva deras fel noggrant, precis som de förhåller sig. Lyssningsanläggningens tonkurvegenekskaper har ingen skillnadsborttagande effekt överhuvudtaget, om inte avrullningarna är i det närmaste oändligt branta. ;)

Tro mig!

Två avskärningar på varandra är en avskärning mera än bara en, och det låter därför som om apparaten intriducerar en avskärning, när den gör det. I båda fallen.

Hela iden att en fallande tonkurva skulle göra att det inte märks om den faller ännu mera är helt verklighetsfrånvänd. Har du inte lyssnat på några apparater i verkligheten Bill50x? Det där du tror på behöver man ju inte ha F/E-lyssnat en massa apparater för att veta att det inte stämmer. Det räcker ju med att ha kombinerat apparater lite slumpmässigt för att veta att det du skriver (gissar) inte äger någon giltighet alls.

Harryup skrev:Nja,
jag kan delvis hålla med Bill.
En icke påvisat färgande apparat i en F/E-lyssning kan ju mycket väl bli upptäckt i nästa.

Så är det förstås, men frågan är om det är Bill50x du håller med?

Eller om det är mig - som introducerat F/E-lyssning som metod och berättat dessa självklarheter om F/E-lyssningen (fast skall man vara noga är det ju inte något som har med F/E-lyssning att göra, utan det är en allmängiltig självklarhet för ALLA tester som görs på allt, oavsett metod, eftersom det är en oomkullrunkelig konsekvens av den första vetenskapliga tesen) inte bara under de ungefär 20 år som F/E-lyssning brukats inom LTS, utan under hela den tid som jag själv använd metoden, vilket är över ett decennium ytterligare - som du håller med?

Bill är ju inte bara själv en medhållare (han har partiellt förstått en av konsekvenserna av det som jag tjatat om i flera decennier, men inte att det är ett större problem med ALLA andra testmetoder) utan han låtsas ju att de som förstått samma sak som han fast de gjorde det mycket tidigare - inte förstått det. Det kan jag tycka är lite anmärkningsvärt. :?

Harryup skrev:Jag skulle tro att Ino högtalarna som används i studion har väl kanske en känslighet på i runda tal 92-94dB/m/2.83v.

Du tror rätt.

Harryup skrev:Vid de tester som man gjort på 208 med dom högtalarna så var den tydligen inte detekterbar upp till runda tal 280w eller vad det nu var.

Det stämmer, och jag kan lägga till att de i F/E-lyssning faktiskt kan testas så att det motsvarar användning med högtalare med vitt skild känslighet. Detta har nota bene - inte har något med lyssningsanläggningens högtalares känslighet att göra. Sakerna kan väljas helt fritt oberoende av varandra.

Vi brukar testa så att det motsvarar åtminstone två olika känslighetsnivåer, en låg och en hög. Men den höga ligger fortfarande under 100 dB, eftersom redan det är en EXTREMT hög känslighet. Saken är ju den att en brusuppgift ju går att läsa sig till i broschyren.
(Dessutom kan man ju verkligen fråga sig vad man skall ha en förstärkare på 600 W till om man bara kommer att ta ut enstaka watt ur den (vilket blir faller för HiFi-bruk med ultrakänsliga högtalare).)

Harryup skrev:Jag har 2 st 208 hemma som beter sig likadant så jag tror nog inte att det är fel på dom. Dom brusar hörbart med mina horn som har en verkningsgrad om 114dB/m/2.83v.
Så med mina högtalare så är 208 alltså hörbart färgande. Och få därför bara driva bakkanalerna.

Det du skriver nu visar med önskvärd tydlighet varför man aldrig skall söka tumregelsvar, utan alltid försöka förstå så att man kan dra egna slutsatser.

Harryup skrev:Så även om mina högtalare är en ytterlighet på faktiskt så är dom i just detta avseende mer avslöjande än Ino högtalare.

Ja, så är det sjävklart, vid användning av förstärkaren "live".

Men det har inget med testsituationen vid F/E-lyssningen att göra. Den medger definitivt att man kan undersöka hur brusnivån skulle yttra sig i högtalare med känsligheter på 120 dB om man vill! ;)

De i lyssningsanläggningen använda högtalarnas känslighet har inget med det hela att göra. Däremot har de val vi gjort med det hela att göra. Tänker då på att vi inte justerar in just den användningssituationen att högtalare med en känslighet om 114 dB inkluderas i vad vi undersökt. Men som sagt - brusuppgifter kan man ju ta reda på på andra sätt. :)

Harryup skrev:Och andra sidan så färgar dom säkert på något annat sätt som gör dom olämpliga som F/E-högtalare.

Har nu alla förstått skillnaden på hur Bill menar?
Testsetupen är alltså påverkande på resultatet.

Nej, att den är det är något som nog ALLA vet, eftersom det är en konsekvens av den första vetenskapliga tesen. Det Bill50x påstått är något helt annat - att lyssningsanläggningen kan göra att man missar "kvaliteter". (Vilket bara visar att han missförstått något grundläggande i metoden.)

Att man kan missa fel är ju en självklarhet som, såsom redan nämnts (inte bara i den här tråden utan genom åren) upprepade gånger, är en oundviklig konsekvens av den första vetenskapliga tesen. :8

Ett sätt att missa nästan alla tänkbara fel hos ett testobjekt är att göra F/E-lyssningen utan att spela någon musik alls. Man bara växlar mellan F och E och lyssnar på två olika tystnader... Slutsats: Att man kan göra på dumma sätt (utom om man vill lyssna efter just brusskillander ;)) är väl inte direkt någon nyhet.

Men så har vi ju aldrig gjort inom LTS. ;) Ambitionen är ju att hitta fel, inte motsatsen. Men - även om man gör motsatsen (lägger upp studien så att man missar alla fel - får nollresultat) så äger resultatet giltighet!

Och - den som förstår hur sakerna hänger samman kan därför undvika feltolkningar.

Den som inte hänger med så långt i resonemanget behöver nog backa tillbaka till första rutan och välja någon ny infallsvinkel, för när missförstånden väl börjat så brukar det vara svårt att få missförståndaren på rätt spår igen.

För att lära sig behöver han först olära sig.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-06 00:41, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-06 00:32

IngOehman skrev:Det Bill50x påstått är något helt annat - att lyssningsanläggningen kan göra att man missar "kvaliteter". (Vilket bara visar att han missförstått något grundläggande i metoden.)

IÖ. Detta är mitt enda svar till dig, i övrigt har jag ingen lust att diskutera vare sig detta eller annat med dig.

Visst kan f/e-lyssning "missa kvaliteter". Har du inte förstått detta har du inte förstått de begränsningar som finns i din testmetod. Eller menar du att oavsett lyssningsanläggningens kvalitet kan man detektera vilken färgning som helst i den testade apparaten? Detta skulle i så fall befinna sig på samma nivå som när Linnfolket testar tunedem mellan olika cd-spelare över mobiltelefon.... Välkommen :-)

/ B

PS Jag har inte värderat f/e-lyssning med andra typer av utvärdering. Det är en helt annan diskussion och där har f/e en stark position.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-06 00:46

Det du skrev i det ovanstående besvarar inte på något sätt kritiken
av ditt påstående att man kan "missa kvaliteter". Ditt svar är yxskaft.

Vill du inte svara, eller förstod du inte kritiken?

Bill50x skrev:Vad jag i mitt teoretiska resonemang försökt påvisa är just att f/e-lyssningen kan dölja positiva egenskaper. HUR vet du om en apparat klarar av en 16 Hz signal om testsetupen inte klarar bättre än 48 Hz?

Ha du alltså inte förstått den obevisbara nollhypotesen?

Utgångspunkten är ju att den eventuellt förmedlar signalen ofärgat, och ambitionen med lyssningen är att i möjligaste mån påvisa avvikelser från en denna hypotetiska perfekt återgivning - alltså att påvisa färgningar. Att påvisa "icke-avvikelser" är vetenskapligt omöjligt, liksom (per automatik) att missa sådana kvaliteter. Att INTE hitta något är ju ett tecken på att felfrihet kan föreligga. Inte att man missar felfriheten.

Vad är det i det resonemanget som du inte förstår?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-06 01:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-06 00:52

Kaffekoppen skrev:Jag vill ha lite råd. Jag tror jag skulle behöva ett billigt 6-kanalssteg, det behöver inte klara F/E då det skall användas till att driva 6 ambienshögtalare i en mycket anspråkslös hembioanläggning.

Är du säker på att du verkligen behöver 6 kanaler?

Hur många surroundkanaler skall högtalarna hantera?

Är det ansrpåkslöst kanske det kan vara poängfullt att hålla sig till 5.1 eller 5.0 eller 4.0, det vill säga du kanske klarar dig med ett tvåkanalssteg för de sex bakkanalshögtalarna? Det kan göra prislappen klart rimligare, och jakten på steget lättare att avsluta. :)

Eller är högtalarna väldigt lågohmiga, så att inkopplingen blir knepig utan att ha en förstärkare tillgänglig för varje högtalare? :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-05-06 00:58

KaffeK,
varför inte använda 8 bakhögtalare så blir det serie-parallell och en gynsamm last för ett 2-kanalsslutsteg.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-06 01:07

Ja, eller fyra. Eller seriekoppla tre per kanal.

Fast om det är en surroundförstärkare med tre signalvägar för
surroundinformationen finns även möjligheten att använda tre.

Då kan högtalarna antingen parallell- eller seriekopplas (främst
kanske om de är på 4 ohm).

Frågan är bara vad som är spindeln i nätet i denna påstått "an-
språkslösa anlägging"? I regel är det ju en hemmabioförstärkare,
och de är ju liksom försedda med förstärkare inombords, så jag
kan undra om behovet av slutsteg inte borde utebli?

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-06 06:57

IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag vill ha lite råd. Jag tror jag skulle behöva ett billigt 6-kanalssteg, det behöver inte klara F/E då det skall användas till att driva 6 ambienshögtalare i en mycket anspråkslös hembioanläggning.

Är du säker på att du verkligen behöver 6 kanaler?

Hur många surroundkanaler skall högtalarna hantera?

Är det ansrpåkslöst kanske det kan vara poängfullt att hålla sig till 5.1 eller 5.0 eller 4.0, det vill säga du kanske klarar dig med ett tvåkanalssteg för de sex bakkanalshögtalarna? Det kan göra prislappen klart rimligare, och jakten på steget lättare att avsluta. :)

Eller är högtalarna väldigt lågohmiga, så att inkopplingen blir knepig utan att ha en förstärkare tillgänglig för varje högtalare? :?

Vh, iö

Harryup skrev:KaffeK,
varför inte använda 8 bakhögtalare så blir det serie-parallell och en gynsamm last för ett 2-kanalsslutsteg.

mvh/Harry

Tjena!

Klart jag inte behöver 6-kanalssteg, jag bara vill ;)

Visst, de räknas nog till lågohmiga, iallafall klart lågohmigare än jag hade föredragit. 4 ohms element, så ren parallellkoppling är ju inte intressant utan ett kärnkraftverk ;)

Ett 6-kanalssteg kan ju användas till att simulera delningsfilter i flervägshögtalare också, det kan vara kul. Jag behöver ju inget jättestarkt, runt 30-60w/kanal och det borde kunna fås för en rimmlig peng. Man kan göra mycket kul med datorer :)

Hur som helst går ett beggat steg på 2-3 papp, vilket inte är någon jättemerkostnad mot ett 2-kanalssteg, men såklart avsevärt mer än att göra som Ingvar och Harry-up säger och serie-parallellkoppla för en acceptabel impedans och köra med receiverns inbyggda steg.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-05-06 08:34

Missade jag något ?
Men det står ju inte vilken musik de lyssnade till.
Spelar du Stenarna på en high end annläggning låter det det apa för att de ska låta apa. Spelar du det i en trasistor radio svänger det.
Eftersom de enkla anlägningen inte förmår att avslöja brister eller förskönar bristerna.
Musikval kan påverka slutresultatet.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-05-06 10:09

Bill50x skrev:För att ta det igen. Du vill testa två försteg.

Ja, i första fallet missar du felet att förstärkare A bara går ner till 75Hz, och i andra fallet missar du felet att förstärkare B bara går upp till 10kHz.

Var någonstans döljer du dom positiva egenskaperna???

Bill50x skrev:OBS. Jag testar inte dessa försteg mot varandra, jag gör en f/e-lyssning på dem och jämför sedan resultaten med varandra! Men, beroende på vald testutrustning kommer jag få olika resultat.

Nej, du testar två olika förstärkare vid två olika tillfällen med två olika test-utrustningar och tolkar sedan resultaten... vilka du jämför med varandra??? Skyll inte test-metodiken för dessa misstag!

Bill50x skrev:Jag kommer alltså få olika resultat i detta hårdragna och konstruerade exempel, hårdraget för att exemplifiera vad jag menar.

/ B

Jag har aldrig bestridit det faktum att man teoretiskt kan missa ett fel i en test-session och på så sätt få olika resultat.

Detta är inte samma sak som att påstå att test-metodiken skulle "dölja positiva egenskaper"!

/TygelBy

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi