Högtalarbygge för att motionera dom grå...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-09-02 14:57

Kraniet skrev:ett intressant bygge kunde vara Hiquphon OWII, en lämplig femma eller sexa och CSX-tian.
Mellanregister ja.. P13 ska ju tydligen vara jätteenkel att få att spela bra. Ta tex mina Kaber-basar(som är baserad på P13) som jag använder utan delningsfilter utan att det är jobbigt på nåt sätt.. Dock är det rätt gamla element och lite "tråkiga"..
Men SS-15w4531 tror jag funkar väldigt bra. De skapelser som använt 15w8530 har låtit ruskigt bra. Dock har ju den rätt dålig känslighet..
4531 finns ju, ett mellanregisterelement snarare än bas/mid men det har rätt mycket mindre slaglängd (även om +/- 6 mm inte är så dåligt..)
annars finns ju Seas Excel M15CH01 som intressant kandidat. lite annorlunda magnetsystem..
http://www.seas.no/excel_line/excel/E0016.PDF

Diskanten ja.. 9700 är ju en bra diskant men jag undrar om inte Hiquphon slår SS på fingrarna (har dock inte hört dom så det är en gissning)
hemsida till OWII
http://isa.dknet.dk/~hiquphon/page14.html

som synd e så är ju engelholm allergisk mot ss elementen ÄVEN fast det finns 4ohms element att tillgå 8O lr va säger du engelholm...fast samtidigt måste jag säga att bygget tappat sitt ursprung billigt var faktiskt ett nyckelord

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-02 14:57

Ska man göra ett sånt här projekt tycker jag man ska använda lite mer udda ellement som tex denna diskant som verkar väldigt lovande:
http://www.d-s-t.com/logic/pdf/BC25SG15 ... _sheet.pdf
ska inte Logic vara en billighets serie?

Sen så skulle jag vilja se Fane Studio M5 som mellanregister
Bild
Det är ett mycket intressant 5" ellement:
Frekvensomfång 90-8000Hz
Känslighet 100dB
Finns på Hifikit

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 15:04

vet inte om 9700 är ett element man relaterar till ordet billig..

Hiquphon kostar ca 600 kr för ett matchat par. det är inte speciellt dyrt.. Sen att man får matchade element är inte fy skam heller direkt..

Underlig diskant den där vifan.. 95 db känslighet.. Dock funderar jag om det är så lyckat med en fallande frekvensåtergivning mot de högre frekvenserna.. Diskantljud dämpas ju mest i rummet så om något borde man väl hellre ha en stigande frekvensåtergivning mot de högre frekvenserna..

men det kan ju vara bra om engelholm sätter upp riktlinjerna för projektet. pris etc.. hittills vet ju bara att det ska vara en trevägare..

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-02 15:12

Menar du att den faller 1dB mellan 10-20khz?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-02 15:17

Alexi skrev:Ett 3-vägs projekt som leds av dig och bedrivs på alla dom olika forumen... intressant ide.
Jag skulle vilja bedriva detta för mig själv (och nån till) och sen presentera resultatet. Det suger mycket energi att leda denna typ av projekt...

Kraniet:
Mmm...Hiquphon skulle säkert funka. Svårstavat namn bara. Helst vill jag nyttja mer lätttillgängliga element. Dessutom är det en NY version av 9700 som är släppt så hurvida den är sämre eller bättre än Hiq-nånting är det nog få som idag vet.

haakan skrev:som synd e så är ju engelholm allergisk mot ss elementen ÄVEN fast det finns 4ohms element att tillgå lr va säger du engelholm...fast samtidigt måste jag säga att bygget tappat sitt ursprung billigt var faktiskt ett nyckelord
Njäe. Inte allergisk. Däremot passar dom inte riktigt in i denna konstruktionen om jag skall kunna hålla en något sånär OK budget...

Alexi:
Vifadiskanten ser ju intressant ut! Däremot Fane säger jag personligen nej till - runga korgar är vägen att vandra (T&P och Eton är riktigt dumma som använder nått annat). Det är tillräckligt svårt att fräsa som det är...Plus att skumupphängning... Suck! :?

Trots att jag är ett "neggo" så är jag mycket uppskattande av era inlägg och kommentarer!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 15:22

ja skumma korgar e mindre kul.. i det fallet så faller ju HDS också bort?

Men om man ska välja nåt av det som sagts så skulle nog 9700, P13 och CSX basen vara det som är enklast och rimligast i pris.. Det går nog inte att komma fel med dom elementen heller så..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-09-02 15:52

Kraniet skrev:ja skumma korgar e mindre kul.. i det fallet så faller ju HDS också bort?

Men om man ska välja nåt av det som sagts så skulle nog 9700, P13 och CSX basen vara det som är enklast och rimligast i pris.. Det går nog inte att komma fel med dom elementen heller så..

måste nog hålla med dig, om inte pl14 är ett alternativ men då är vi nere på relativt låg känslighet igen 88db (4ohm) 86 (8ohm)

intressant läste just på d-s-t.com detta:

"Scan-speak drivers are run in before the parameters are measured. Vifa and Logic drivers are not."

vilket egentligen säger att deras mätningar e rent skit? eftersom det ändras rätt mycket...
Senast redigerad av Haakan_W 2004-09-02 15:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-02 15:55

Tror den kombon är rätt ok kraniet även om kanske den 6" som EA förslog i början verkar rätt ok den oxå.

Satt och slösimulerade på CSX257 och den kan funka om man delar den lite högre (hågra hundra Hz) och därmed kan få en rimligare dc-drivimpedans utan att behöva använda jättedyra spolar. Dock bör man nog köra med en rimligt stor låda som man dämpar en del (dels för att få upp den akustiska volymen lite extra och dels för att få ner Ql en aning).

Ett problem med att kör P13 är att dess verkningsgrad inte är den lämpligaste. Behövs nog någon dB till misstänker jag för att få ett optimalt resultat (naturligtvisberoende på hur man väljer de geometriska förhållandena för lådan och elementens placering). Tyvärr är inte Peerlessarna lämpligare då. :? Så då får man leta nytt mellanreg i a f. Ca 90 dB @ 1m @ 2.83Vrms är nog ett lämpligt riktmärke om man ska ha lite marginaler att justera den tonala balansen.
Senast redigerad av Naqref 2004-09-02 15:59, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-02 15:57

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-02 16:18

Kraniet skrev:ja skumma korgar e mindre kul.. i det fallet så faller ju HDS också bort?
Har HDS skummupphängning? Trodde jag inte...

Naqref skrev:Tror den kombon är rätt ok kraniet även om kanske den 6" som EA förslog i början verkar rätt ok den oxå.
Satt och slösimulerade på CSX257 och den kan funka om man delar den lite högre (hågra hundra Hz) och därmed kan få en rimligare dc-drivimpedans utan att behöva använda jättedyra spolar. Dock bör man nog köra med en rimligt stor låda som man dämpar en del (dels för att få upp den akustiska volymen lite extra och dels för att få ner Ql en aning).
Tack! Jag tror en del på det Peerless-elementet! Känns jämt och bra...
CSX257 skulle säker kunna funka. Du pratar om delning vid 250, 300 Hz eller rent av ännu högre?
Rimligt stor = vaddå liter?

P13 är ett bra element men för gammalt, vanligt och tråkigt för detta projekt. Ett "riktigt" argument är känsligheten som är för låg.

Mr Naqref skrev:Denna borde funka som mreg:
http://www.d-s-t.com/peerless/data/850518.htm

Hmmm...ser ju onekligt mycket fint ut, men visst är det lite orligt >1000hz? Tråkigheter mitt i och precis "innan" delningen... :cry:
Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2004-09-02 16:20, redigerad totalt 1 gång.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-02 16:19

Alexi skrev:Ska man göra ett sånt här projekt tycker jag man ska använda lite mer udda ellement som tex denna diskant som verkar väldigt lovande:
ska inte Logic vara en billighets serie?

Ser mycket bra ut! Och hög känslighet också. Perfa.

Att diskanten inte går spikrakt till 20kHz behöver inte vara en nackdel, tycker jag. Jag låter mina dämpas lite i högsta oktaven. Låter utmärkt. Många köpe-högtaklare har mer eller mindre kraftigt höjd diskant för att ge sken av "hög upplösning". Låter kanske ballt i butiken, men man tröttnar fort.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 16:33

EngelholmAudio skrev:Har HDS skummupphängning? Trodde jag inte...

nej jag tänkte snarare på formen på korgen. du ville ju ha runda korgar och det har inte HDS.. det är mao skumma korgar 8) :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-02 16:47

Hmm jo frekvensgången är inte helt snörrät på Peerless-m-regget men det är nog ett av de bättre som Peerless gör ändå verkar det som. Kanske inte deras starka sida? :wink:

Det enda jag hittar på DSTs hemsidor som inte är SS och som bör funka bra är detta: P13mh

Tyvärr lite tråkigt :wink: men verkningsgrad och frekvensgång som inte borde göra någon ledsen här :)

Ang CSX257 så gissar jag på en lämplig delning på kanske 300-400 beroende på baffelstorlek. Man lägger då delningen precis vid baffelstödets början/slut och placera basen så långt ner att det får motsvarande stöd från golvet istället för det avsaknade baffelstödet. Lådan kan nog behöva bli runt de 80 i innervolym.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-02 17:34

Kraniet skrev:
EngelholmAudio skrev:Har HDS skummupphängning? Trodde jag inte...

nej jag tänkte snarare på formen på korgen. du ville ju ha runda korgar och det har inte HDS.. det är mao skumma korgar 8) :wink:
:D :lol: Roligaste missförståndet idag!!!

Tack Anders!
CSX 165 C är ju ett mycket trevligt element! Hög känslighet, OK f-svar. Nackdel? Fult korg på framsidan. Får nog köra med tyg/läder på fronten...
80 liter är för mycket. Jag ser framför mig ca 40, 50 liter portat.

Nån (va det Kraniet) har varit inne på att jag specat för dåligt och det är bara till att hålla med! Skall se om jag kan speca bättre...men just nu känner jag att jag får vad jag vill med 9700, nått Peerless (t.ex. CSX 165 C) och sen gäller det bara att bestämma mig (/oss) för baselement. Senaste kravet kom ju ovan - under 50 liter portat! :P
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 17:41

en isobarikhistoria gör ju valet av element lättare.. dock stiger ju pricet och komplexiteten.. har tur dock så kanske basåtergivningen blir bättre!?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-02 17:50

Mmmm CSX 165 C har ju inte fulare frekvensgång än ex PL18 så det kan ju funka tycker jag :)

Om max är 40-50 liter och om den ska anpassa väl till mångas rum och vara en fullregistrig låda så kommer jag bara på två element som skulle kunna passa bra och det är SS21W8555-01 och Seas H1208 men det första gillade du inte och det andra kommer från fel ställe. Vem har sagt att det är lätt att bygga högtalare :)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-02 18:07

Naqref skrev:Mmmm CSX 165 C har ju inte fulare frekvensgång än ex PL18 så det kan ju funka tycker jag :)

Om max är 40-50 liter och om den ska anpassa väl till mångas rum och vara en fullregistrig låda så kommer jag bara på två element som skulle kunna passa bra och det är SS21W8555-01 och Seas H1208 men det första gillade du inte och det andra kommer från fel ställe. Vem har sagt att det är lätt att bygga högtalare :)
Menar du 20Hz så är det inget krav. 25 eller rent av 30 Hz är ok (såvida det inte rullar av hur brant som helst). Målet med att göra en 3-vägare är inte bara att nå djupt utan även att kunna få lite ljudtrycksprestanda.

Isobarik dömmer jag ut tills vidare. Eller har du något konkret exempel?
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 18:12

exempel på lyckade isobariklösningar? eller vad?

Linn Keltik är ju ett exempel. Deras stora sub Melodik är också isobarikkopplad..
Keltik är nog en av mina referenser då det gäller "tight" bas..
med isobarik kan ju tom 12tum vara aktuellt..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-02 18:14

12" borde ju vara aktuellt ändå. Ska man bygga en 3 vägare så är väl 10" bas det minsta som kan komma i fråga om man ine ska ha flera element för det registret. 2 8or kan ju funka bra också...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-02 18:15

Mmmm menar du frifältsavrullningen eller i rum? Jag har räknat på -3dB vid 30Hz och -10dB vid 20 Hz för de basarna jag har föreslagit. De klarar det med lätthet. Blir perfekt i rum på kanske 20kvm.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-02 18:24

Alexi skrev: tex denna diskant som verkar väldigt lovande:

Fane Studio M5 som mellanregister är ett mycket intressant 5" ellement:
http://www.hifikit.se/prod_bilder/studio5.jpg
Frekvensomfång 90-8000Hz, Känslighet 100dB. Finns på Hifikit

- HållA* med om :)! Logic-diskanten hade ju raaak frekkurva samt hööög känslighet!
Fane Studio M5 är positivt överraskande nykomling (på pappret, v.s.) o beträffande Fane´s
skumgummiupphängning behöva den ej vara dålig då dessa numera(?) (enligt internet) ska
vara väl så tåliga. FinnA* den dock ej kunde hos http://www.hifikit.se ?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-09-02 22:42

Kanske är lite sent ute? Men hursomhelst så har jag blivit tipsad om följande 6,5" element av en pålitlig källa och i mitt tycke ser det strålande ut. Nya Seas CA18RLY:

http://www.seas.no/seas_line/woofers/H1217.pdf

Spridningen är bra och distorsionen lär vara väldigt låg. Motorsystemet lär även vara väldigt linjärt. Men som sagt, har inte provat det själv ännu, men det kommer jag nog att göra. :wink:

Priset var heller inte så farligt. Tror det låg någonstans kring 500-600kr hos Hifikit men jag ska låta det vara osagt. Men nånstans i dom trakterna.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-09-02 23:59

Kraniet skrev:Diskanten ja.. 9700 är ju en bra diskant men jag undrar om inte Hiquphon slår SS på fingrarna (har dock inte hört dom så det är en gissning)
hemsida till OWII
http://isa.dknet.dk/~hiquphon/page14.html

Alltså, har vi lagt detta element på hyllan helt? Och när jag kikar på det av Erik (Hej Erik) reomenderade elementet så ser det inte alls vidare dumt ut....

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-03 00:03

Vad sägs om en MTM med Logic diskanten och denna nya TB:
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w4-654s.asp

Tänker mig en smal baffel med sidomonterad bas.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-03 00:20

Hej!

Varför inte :)! Papper o TB är helt klart 1st "GonnaBe"!

Mvh A*(nser TB´s frekkurvor vara lustigt överoptimistiska)

matson

Inläggav matson » 2004-09-03 08:23

Hiquphon hade ju Martin här på forumet provat och var inte helt nöjd. Av mätningarna på elementet så kan man se att delningen helst inte bör hamna under 4kHz av distskäl.

Seas C18 har jag för mig att dom testade i Klang & Ton och det är inget lågdistande element.

Det finns ett litet Monacor mellanregister som är på 4 ohm och har en tonkurva som får P13 att framstå som krokig......kostar ca 30 Euro i Tyskland, men jag vet ingen som säljer det(eller några andra Monacorelement) i Sverige. Tonkurvan är rak upp till minst 8kHz. Dock går det inte så lågt, så en delning till baselementet bör nog inte hamna under 300 Hz. Känsligheten är på ca 92dB/2,83 Volt.
Disten verkar hyfsat låg enl. Klang & Ton.

Kan vara ett alternativ om man vill köra med en liten diskant(kanske den som sitter i ProAc-klonen?)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-03 09:25

matson:
Jag lär nog kunna sälja Monacor elementen. Jag tror det iaf! :D

ALLA
STORT tack för input. Jag känner mig mycket nöjd med alla förslag jag erhållit.

Det blir 9700'an. Helt säkert.
Peerlessen blir det i mellan och som basar har jag några alternativ jag skall titta på...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-09-03 11:32

Här är ytterligare ett förslag på baselement...

Från Seas och heter H1209 eller L26RFX/P och är ett 10" alu-element. 8O
http://www.seas.no/seas_line/H1209.pdf

Bild

Rätt skaplig peak att bli av med dock...
Men det ska enligt info vara ett rätt vasst element... :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-09-03 14:14

matson skrev:Seas C18 har jag för mig att dom testade i Klang & Ton och det är inget lågdistande element.

Var det just denna version av CA18, CA18RLY? Finns flera (fanns ännu fler till nyligen när några, även en av de helt nya, försvann) och de andra är tydligen inte alls lika bra.

/Erik

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-03 14:23

Jag tycker att Seas 1208 el 1209, ihop med Seas Ca18RLY eller PX-17LTS och någon lämplig diskant verkar vara det mest intressana hittills! :)

Peerless-förslagen är väl också intressanta, samt Matson's Monacor förslag. Annars har jag hört att Monacor generellt mäter ganska ojämnt 'i verkligheten'.

Mvh Mårten

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum