Hur grund kan en baslåda eg vara?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
M_N

Hur grund kan en baslåda eg vara?

Inläggav M_N » 2008-05-06 15:40

Alltså, jag får inte acceptans på ett gäng basmoduler alá prof-X4 härhemma. Däremot godkänns en diskret ”pelare” fr golv till tak i hörnen bakom resp högtalare. Lådan skulle alltså i princip bli takhöjden hög, runt 25-30 bred och helst så grund som möjligt.

Elementen blir förmodligen Seas aluåtta, H1208, 4-6 st beroende på vilken nettovolym det till slut blir. Slutet system kompenserat i botten m EQ el LT.

Min fundering är hur grund man kan göra en baslåda egentligen? Är ett nettodjup om 11 cm el däromkring direkt dåligt av ngt skäl? Magneten hamnar då ca 4 cm fr motstående lådvägg.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-05-06 16:38

finns säkert nåt som talar för att dom inte ska vara superdupertunna, men personligen tror jag det funkar tillräckjligt bra ändå, du måste få plats med magneten! glöm inte det.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-06 16:46

Förutsatt att totala lådvolymen blir "rätt" så finns begränsningen att en grund låda ger en hög låda. Om den är 2 meter hög så blir det en präktig resonans inuti lådan vid f=340/(2*2)=85 Hz. Det är inte bra för en sub. Nu kan man motverka excitationen av den resonansen genom att sprida ut elementen jämnt i höjdled. Man kan även sätta in skiljeväggar mellan elementen, så att de får varsin kavitet.

Man kan iofs tänka sig att det blir höga luftflöden om det blir extremtrångt bakom elementet, men jag har svårt att tänka mig att det skulle bli så illa att det blir dåligt av den anledningen. Magneten måste ju ändå få plats. Om polstycket är ventilerat bör inte bakväggen sitta för nära den öppningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
M_N

Inläggav M_N » 2008-05-06 17:14

Ok,
Jag tänker mig att elementen får varsin kavitet. Lite beroende på hur brett jag kan bygga, samt om det blir 2 el 3 element per sida så blir varje kavitet max 80-85 cm höga. Då borde jag väl komma undan besvärliga resonanser?

Vidare tänker jag mig placering av två element vid golv resp tak och blir det nu plats för ett tredje placerar jag nog det i mitten (i brist på bättre vetande).

Magneten hamnar prel dryga 4 cm från motstående vägg. De kanske är för nära? Om begreppet "ventilerat polstycke" innebär öppning i magnetens mitt så har mitt tilltänkta element just detta.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-06 17:19

Skulle rekommendera att inte använda element med fasplugg till basmoduler, pga bruset från luften som strömmar genom spolgapet som är öppet utåt. Det är nog bättre att använda Seas H1381-08 som bl.a används i nya trevägaren från LTS och ino-basmoduler. De har normal dammkåpa i stället för faspluggen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-05-06 18:07

Hur djupa lådor behövs för Ino´s Custom Cinema basar?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
M_N

Inläggav M_N » 2008-05-07 20:20

paa skrev:Skulle rekommendera att inte använda element med fasplugg till basmoduler, pga bruset från luften som strömmar genom spolgapet som är öppet utåt. Det är nog bättre att använda Seas H1381-08 som bl.a används i nya trevägaren från LTS och ino-basmoduler. De har normal dammkåpa i stället för faspluggen.

Point taken!
Seas har ju H1192 (CD22RN4X) också med papperskon samt normal dammkåpa, http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf. Ngn som har erfarenhet eller kvalificerad åsikt om den vs H1208 el LTS-basen som nämndes tidigare?

Återgå till DIY-forum