En polare till mig nämnde att han ville "ha bättre ljud" än det han har med sin stereo idag.
Idag har han någon hyfsad 2-kanals stärkare från början/mitten av 90-talet, har för mig att det är en pioneer och att den är specad till 2x80 watt eller så.. (hmmm...) Till detta en pioneer CD-spelare från samma period. Skulle uppskatta/gissa att stärkare ny gick på 2500-3000 och CD-spelare kanske 1500? Till detta har han ett par mindre pioneer stativare. Ett typiskt 5[s]0[/s]000 kr paket från början/mitten av 90-talet således.
Han nämnde till mig att han inte är helt nöjd med ljudet och funderade därför på att byta ut föstärkaren och/eller högtalarna mot något nytt.. budget typ 4000 kr.
Jag hävdade bestämt att det var feltänkt, att det han istället borde lägga pengarna på är ett par beggade högtalare. Anser utifrån min begräsade erfarenhet att med given budget skulle ge klart mest "bang for the buck" Håller ni med?
Han tyckte väl det lät OK och bad mig därför hålla lite koll på beg marknaden åt honom, 3000 är han villig att lägga.
Uppfattar att han är ute efter följande (med given budget i minnet)
Högtalare som går förhållandevis djupt med bra tryck, han är dock inte "basnarkoman" hellre snabb och snärtig bas och tappa några Hz än trött och sladdrig.
Han spelar förhållandevis högt ibland (inte "sjukt högt" men likväl rätt högt)
Golvare eller stativare spelar mindre roll, men det bör inte vara några gigantiska burkar (men jag misstänker att det kommer landa på golvare) och gärna talare som är djupare än vad dom är breda med "bra" finish.
Om så: vilka modeller ska man kolla efter? (förhållandevis vanliga är att föredra)
Dali antar jag (vilka modeller?)
Jamo är ju vanliga och billiga, några som ni tror skulle klara kraven?
Canton verkar ju poppis i den något lägre prisklassen, kanske något att kika efter?
Klipsch?
Alla tips är välkomna
EDIT: vart visst en nolla för mycket vad det gamla paketet kostade
//DC