Några funderingar/tankar om RC-länkar/konjugatlänk

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
smile

Några funderingar/tankar om RC-länkar/konjugatlänk

Inläggav smile » 2008-05-06 19:05

Jag har funderingar på att kompletera mina fyrflätade högtalarkablar med sk. RC-länkar/Konjugatlänkar och har därför lite frågor ang. dessa.

(För det första, är RC-länk och konjugatlänk samma sak?)

Jag har snokat omkring lite på internet och fått lite olika svar ang. värdet på komponentern.

I de flesta fallen så verkar folk överens om att standardvärdet för motstånden ska vara på ca: 100ohm

Och det exakta värdet är att man tar ett motstånd som har samma värde som kabelns egen resistans. (?)

Däremot hittar jag inget om hur man kommer fram till kondensatorns värde, jag har läst på flera olika ställen att ett värde på 0,1uf fungerar som standard värde, men varför, och hur räknar man ut det?

Sen en sissta fråga, vad jag förstår så skall länken placeras i högtalar änden på kabeln, men jag har också läst att man kan sätta en länk i båda ändarna.
villket av alternativen är bäst, och om i så fall det är fel med en länk i förstärkaränden, varför?

Vad är era tankar om ovanstående?
Hoppas mina frågor inte är för röriga :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-06 19:35

vad är det du vill uppnå med denna rc-länk (konjugat är annat namn på samma sak har jag fått lära mig)?

om du vill räta ut högtalarens impedans så måste du utgå från den?
Bikinitider

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2008-05-06 20:28

mjo, man kan väl säga att jag vill räta ut högtalarens impedans.

Sen har jag läst att förstärkaren skickar ut signaler utanför det hörbara området med höga impedanser som kan påverka ljudet negativt, och dessa skall tydligen dämpas med ovanstående länk.

Eller har jag uppfattat det fel?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-06 20:31

Jag skrev en snutt om terminering för länge sedan:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 4319#44319
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2008-05-06 20:55

Tack så mycket för en bra länk till en bra tråd!

Den besvarde de flesta av mina funderingar.

Vad händer om man sätter en terminering på förstärkarsidan om förstärkaren redan är terminerad?
(Om man tex. skulle villja använda samma kabel till olika förstärkare)

Och varför finns det inga spolar med i de förslag som jag kikat på tidigare?

Som ett exempel så har LTS:s kabel ingen spole utan bara motstånd och kondensatorer.

Hoppas jag inte ställer för dumma frågor, ni får tänka på att jag bara är en okunnig nybörjare :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-06 22:05

smile skrev:Tack så mycket för en bra länk till en bra tråd!

Den besvarde de flesta av mina funderingar.

Vad händer om man sätter en terminering på förstärkarsidan om förstärkaren redan är terminerad?
(Om man tex. skulle villja använda samma kabel till olika förstärkare)

Och varför finns det inga spolar med i de förslag som jag kikat på tidigare?

Som ett exempel så har LTS:s kabel ingen spole utan bara motstånd och kondensatorer.

Hoppas jag inte ställer för dumma frågor, ni får tänka på att jag bara är en okunnig nybörjare :)

Med dubbla termineringar blir termineringen inte perfekt, utan man får en liten reflexion (om vardera motståndet motsvarar kabelns karaktäristiska impedans). Det gör inte så mycket, eftersom reflexen ändå är dämpad. Vid resonans ("stående vågor" så är det ju upprepade reflexioner som är problemet, och dämpas vågen vid varje studs så dör den ut rätt fort.

Spolar brukar sitta inuti förstärkaren om de sitter.

LTS kabel har termineringen i högtalaränden, då ska det vara en RC-länk. Man undviker serieresistansen som spolen bidrar med, vilket kan hjälpa dämpfaktorrabiata att må bättre. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum