använda sub till oa50?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

använda sub till oa50?

Inläggav Ivil » 2008-05-04 20:13

Hej!
Nu har jag köpt mig en billig sub till mina oa50 (en audio pro basiq för 400:-) och vill nu koppla in den till min förstärkare. Hur gör jag? Jag ställer frontar (oa50) samt surrounder (oa14) som small och kör en cross over freq på 80hz?

Drömmen hade igentligen varit att använda de bakre högtalarna (oa14) som hjälp även vid musik men endast då som basstöd då jag antar att min subb inte är så vass vid musik, men detta vet jag inte om det är möjligt

Kan man stoppa en sub i ett hörn tätt mot en vägg (höger fram)? Kan man placera den i bakre högre hörnet (hur pass kan man höra riktning)?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-05-04 22:24

Man kan stoppa en sub i ett hörn...
Den blir "effektivare" men kan samtidigt öka sin benägenhet att slå an de rumsresonanser man kanske har i rummet...

OA 50 har ganska bra bas ner till där de "tar slut" och du skriver att det är en "billig sub".
Du kanske bör testa med att dela lågt (40-60Hz) om din förstärkare medger detta.
Detta p g a att OA50 säkert ger en bättre kvalité på basljudet ner till 40 Hz.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-05-06 21:00

Hej igen!
subben vara en aning för billig...när jag kör med en testskiva och kör tex 80hz så hur jag än vrider så kan jag inte justera så att jag inte hör frekvensen från subben...nåväl...för billigt

Däremot så verkar jag ha en ordentlig utsläckning vid 60hz som kanske gör att jag upplever mina högtalare som basfattiga!? Vad kan jag göra åt detta? Här kommer en bild på placeringen.

Bild

Som ni ser så är rummet högst märkligt då jag inte kan stänga för kök och vardagsrum. Jag har heller inte direkt nått annat sätt att möblera :(

Har ni några tips? Högtalarna är placerade så brett isär som jag i princip kan. Kan det vara bättre att flytta dem tätare? De står också så nära väggen möjligt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-06 21:25

Går det inte att byta plats på soffan och tv/högtaleri? Borde helt klart vara en bättre lösning.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-06 21:28

Ivil

Säger som shifts.

Exakt vilka mått har rummet längd, bredd, höjd?

Var har du placerat subben?

PS

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-05-06 21:44

tror också att det hade varit bättre ur ljudsynpunkt, men fönstret ställer till det för placering av tv:n så det skulle se för trist ut...

Däremot så måste jag erkänna en sak... :oops: Mina högtalare står på suddgummin, så någon annan vibrationsdämpning kanske minskar rumsfrekvenser...

Höjden är 2.5; Längd=5,8m ; Bredd 3,5m...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-06 23:25

Vid frekvenser under 50-60 Hz tror jag att man får se rummets totalstorlek inklusive köket. Om köket har en bredd på 2 m så blir bredden på rummet 5,5 meter och med nuvarande högtalarplacering blir det en stor utsläckning i basen någonstans i 35 - 55 Hz området.

Införande av basmodul hjälper föga om du har den mellan OA-50 högtalarna utan den bör i så fall placeras på ena kortväggen i stället för på högtalarväggen och 1-1,5 meter ut från hörn.

Försök att lyssna så och rapportera gärna :)

En annan sak som du kan lyssna på är hur basen är i köket då du står mot bakre köksvägg d v s mot långvägg och 1 meter från hörn och högtalarna skall då vara kvar på befintlig placering.

En sak till, då jag kollade hur det skulle kunna fungera med högtalarna mot fönstervägg så blev skillnaden minimal.

Väl mött
PS

Återgå till Carlsson Illuminati