Multi-room anläggning

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CJNE

Multi-room anläggning

Inläggav CJNE » 2008-05-07 14:23

Min bror bygger nytt hus och vill bygga in högtalare i väggar/tak i några rum.
Jag har ingen koll alls men jag tänkte att kanske Faktiskt har det :).

Han har fastnat för Stealth Acoustisc's inbyggnadshögtalare som kan byggas in så att de inte syns.
Är det någon som har någon erfarenhet av dessa eller andra liknande högtalare? Hur brukar man göra i utrymmen som t ex kök, stereo eller mono? Om mono så behövs väl antagligen någon slags mixer, finns det speciella apparater sådana här applikationer?

Sen till frågan om källan, han vill kunna spela musik lagrad på hårddisk, så det lutar åt Squeezebox eller eventuellt Sonos. Men det måste ju till en förstärkare också, hur brukar man lösa det om det ska fungera med flera rum? Tips på apparater?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Multi-room anläggning

Inläggav PerStromgren » 2008-05-07 14:27

CJNE skrev:Min bror bygger nytt hus och vill bygga in högtalare i väggar/tak i några rum.
Jag har ingen koll alls men jag tänkte att kanske Faktiskt har det :).

Vad vill han uppnå, varuhuskänsla hemma i huset? 8O

Eller är det mera permanentad köksradio?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2008-05-07 14:47

perstromgren skrev:Vad vill han uppnå, varuhuskänsla hemma i huset? 8O

Bra fråga :).
Han ska bland annat göra ett spa där han vill kunna ha stämningsmusik. Sen var det visst i köket och i matrummet han ville kunna spela musik samt naturligtvis i vardagsrummet.
Kösradio vore kanske inte så tokigt ändå, KISS-regeln brukar visa sig vara bra :).
Men jag misstänker att det inte är tillräckligt glassigt...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-05-07 16:06

CJNE skrev:
perstromgren skrev:Vad vill han uppnå, varuhuskänsla hemma i huset? 8O

Bra fråga :).
Han ska bland annat göra ett spa där han vill kunna ha stämningsmusik. Sen var det visst i köket och i matrummet han ville kunna spela musik samt naturligtvis i vardagsrummet.

"Naturligtvis"? Tänker han spela musik för aktivt lyssnande i ett sådant arrangemang?

Jag tror att det finns billigare och enklare sätt att göra detta(*), men jag inser också att om han har fått idén så tänker han genomföra den och då hjälper inga motargument i världen.

*) T.ex. en ipod med en vagga i varje rum, eller en Tivoli Audio med CD på repeat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-05-07 16:30

Jag har funderat på något liknande själv och konstaterat att de flesta multianläggningar faller på att de kostar samma eller tom mera än flera separata anläggningar (en i varje rum).

Högtalare kan ju byggas in oavsett om källan är den samma eller en per rum. När jag kommer mig för att renovera badrummet blir det högtalare i taket kopplade till stereon i arbetsrummet som ligger vägg i vägg. En (multi)fjärrkontroll med inbygg radiosändare får sköta kontrollen av receiver och cd.

En del tillverkare har flerkanalsslutsteg, men samma där det verkar kosta som (eller mer än) summan av ett antal tvåkanalare.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2008-05-08 14:17

perstromgren skrev:"Naturligtvis"? Tänker han spela musik för aktivt lyssnande i ett sådant arrangemang?

Jag tror att det finns billigare och enklare sätt att göra detta(*), men jag inser också att om han har fått idén så tänker han genomföra den och då hjälper inga motargument i världen.

*) T.ex. en ipod med en vagga i varje rum, eller en Tivoli Audio med CD på repeat.

Jag tror inte det blir så mycket aktivt musiklyssnande där, det är nog främst filmljud det blir fråga om i vardagsrummet. Han har tänkt bygga in 5 högtalare där.

Squeezebox + Tivoli utplacerade på br ställen kanske kunde vara en lösning..

Det finns kanske företag som sysslar med konsultering kring det här?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-08 14:41

Om han nu ska bygga nytt så är det väl lika bra att placera en NAS eller dator centralt i någon garderob och sedan distribuera ut musiken via till exempel Squeezeboxar. Då har man individuell tillgång till sitt media-arkiv samt tillgång till en massa radiokanaler.

En variant är Linns Sneaky DS som har samma princip som Sqeezebox men också innehåller ett slutsteg. Ingen stor display dock så där bör man komplettera med en fjärris med display. HiFi-Klubben säljer Sonos system, finns i massor av varianter för att sprida musik till flera rum.

/ B

Återgå till Köpråd