Gasolin'

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Gasolin'

Inläggav Hetsporren » 2007-11-06 10:58

Såg filmen om Gasolin' igår (den kommer jag se om flera ggr!) och beställde just The Black Box, vilken bl.a. innehåller Gasolins samtliga studioalbum (se min blogg). Nu undrar jag vilket av dessa album som är er favorit och vad ni har för relation till detta - kanske skandinaviens allra största - rockband?
Senast redigerad av Hetsporren 2007-11-15 13:01, redigerad totalt 2 gånger.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-11-06 11:54

Jag har inte sett filmen än, men väl en trailer. Verkar lovande. Jag växte ju delvis upp på Dalboslätten och där var Gasolin' stora. Vi spisade samlingen "Supermix" och en soloplatta med Kim Larsen vid sidan av Kiss "Destroyer" och Sweets "Biggest Hits". Gasolin's hårdrocksversion av "Dejlig er jorden" med rolig fuzzgitarr och snubblande trumspel är väl det närmaste religiös musik jag klarar. Introt i "Strengelegen" har jag alltid tyckt låter lite fånigt. "Hvad gor vi nu lille du" är ju en fin ballad, framför allt den tvåstämmiga snutten i gitarrsolot. Jag har nog lite svårt för danska som rockspråk, men av nostalgiska skäl kan det vara kul att höra Gasolin ibland. Vid ett besök i Götet för ett par år sedan dracks det friskt med bira och lyssnades på "Kvinde min" med Kim Larsen - ytterligare ett trevligt minne!

Köpte en lågprissamling på Skivhugget för några år sedan som visade sig vara dubbad från en vinylplatta med rejält med lågfrekvent muller. En tidig samling visade sig (förstås) låta mycket bättre.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-11-06 12:16

PekkaJohansson skrev:Vid ett besök i Götet för ett par år sedan dracks det friskt med bira och lyssnades på "Kvinde min" med Kim Larsen - ytterligare ett trevligt minne!

Det lustiga är att danske 80-talsikonen Lars Hug (ex. Kliché) gör denna låt ännu bättre än originalet, på sin coversamling "Kopy"!

PekkaJohansson skrev:Köpte en lågprissamling på Skivhugget för några år sedan som visade sig vara dubbad från en vinylplatta med rejält med lågfrekvent muller. En tidig samling visade sig (förstås) låta mycket bättre.

Haha! Just den samlingen lyssnar jag på nu, låter för djävligt... :oops:

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2007-11-06 14:36

Bland studioalbumen är "gas 5", 2:an och "efter endnu en dag" mina personliga favoriter! "live sådan" är i mitt tycke en av de bästa liveskivorna någonsin, samt en av de första skivorna som gjorde mig (som 4 åring) intresserad av rockmusik ö.h.t! rätt mycket nostalgi med andra ord. Men den har kvaliteter som gör det mödan värt att återkomma till! Franz Beckerlee´s Hendrixinspirerade solon är ljuvliga. Fedt gitarrljud, anväde han "fuzzface" månne?
Filmen är trevlig. Jag såg den på bio när den kom, och köpte dvd´n -bra extramaterial. köpvärd!

glöm inte att kolla in:
http://www.dogday.se

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2007-11-07 08:38

Jag äger bara "Live I Skandinavien" och "Gasolin". Bägge är riktigt bra, och jag måste nog spela dem ikväll när jag kommer hem från jobbet. Det var alldeles för länge sen.
Jag kommer ihåg hur det började: En kompis hade Live i skandinavien på vinyl som han hittat i nån back hemma. Den spelade vi sönder i oförstånd när vi lyssnade på Strengelegen och försökte oss på att scratcha och greja. Vi såg det hela som fjantmusik (jag är född -80 och han -81 och detta var kanske 1990), men jag insåg att det nog faktiskt inte var löjligt utan riktigt bra. Därför beställde jag några år senare "Gasolin" från Ginza, detta var på den tiden när man fyllde i listan längst bak i tidningen och skickade in.
Kanske borde man lägga in en beställning på den där samlingen?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-05-07 22:23

Jag har på något mystiskt sätt lyckats missa Gasolin under alla dessa år. Men vad f-n de verkar ju vara hur bra som helst! 8O

Fedt var ordet. :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-08 09:21

Kim Larsen är ju en kul scenpersonlighet och en fin sångare och de har ofta bra texter som går direkt i danskarnas (och kanske svenskarnas) hjärta, men jag tycker inte bandet är så mycket mer än habilt rent musikaliskt; de spelar i en väldigt traditionell rockgenre som hundratals andra band. Men visst är det skoj att lyssna på "Hva gör vi nu, lille du" nån gång när man vill fräscha upp sin danska. Har den på original-LP.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-08 11:32

Fast när Kim Larsen gick vidare med sin solokarriär så blev han för smetig. Fortfarande bra röst, men musiken suger...

/ B

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-08 14:51

Håller med.

Själv gillar jag Röde Mor bättre, med sångaren Troels Trier, dansk progg när den var som bäst. "Grillebaren stenger nu...hun taeller kassan op - papir papir... drömmer at min lastbil ska ta hun vaek..." sublim vardagspoesi.

Återgå till Musikstugan