Flint skrev:markih
Vi kanske ska prata utan ironi ett tag.
Hur vill du ha det?
Hur ska HiFi-marknaden se ut?
Hur ska reklamen fungera?
Hur ska medelSvensson se på HiFi-begreppet?
Bra frågor och jag ska försöka vara seriös (i alla fall lite) en kort stund och komma upp med lite försök till vettiga svar.
Hur vill du ha det?
Jag vill ha bra grejjor som spelar skivorna utan att lägga till, utan att dra ifrån. MEN! Jag vill ha möjlighet att själv kunna påverka ljudet (t.ex. vettiga tonkontroller, expander, setereoexpander etc) när jag vill. Inte behöva byta apparat utan bara trycka eller vrida på en knapp. Snabbt, enkelt och elegant.
Hur ska HiFi-marknaden se ut?
Marknade ska tillhandahålla det kunderna vill ha. Det gör den idag, utom för ett fåtal knäppgökar som jag då (se önskemål enligt ovan, har knappt träffat på en käft mer än jag själv som vill ha det så). Eftersom folk köper det som erbjuds så är det alltså OK. Jag skulle dock vilja köpa andra saker, men ingen säljer dom så jag får bygga själv (kommer under hösten, CADandet är nästan klart).
Hur ska reklamen fungera?
Reklamen ska vara saklig och ärlig! Det är den inte idag. Om tillverkaren inte på ett vettigt sätt (alltså ett som går att kontrollera mot tidigare kända fakta och observationer) ska detta framgå reklamen. Typ: Köp vår produkt, vi kan inte förklara på ett vettigt sätt hur den funkar, och ej heller bevisa att den gör det!
Konsumentprodukter säljs nästan utslutande på kundens känslor och "vill-ha"-begär. Det gäller inte bara HiFi. Mycket lite av det vi köper är sådan som vi faktiskt MÅSTE ha. Det är grejjor som gör livet bekvämare och/eller roligare. Därför inriktar sig reklamen på just det. Det får man gärna göra, men jag att påstå att en produkt har vissa egenskaper som inte alls kan styrkas, det anser jag vara fel. Men, tydligen är det helt i sin ordning, vad jag vet har ingen HiFi-produkttillverkare blivit fälld för vilseledande reklam.
Hur ska medelSvensson se på HiFi-begreppet?
MedelSvensson SKALL inte finna sig i att merparten av musiken som spelas i radio är samma skitlåtar som spelas 3 ggr om dagen eller mer, varje dag. MedelSvensson ska heller inte acceptera den usla kvalitet som är på många av dagens pop-skivor. Man ska samla ihop sig i stora gäng, tippa av 30 ton dynga på Dom Stora Skivbolagens entrétrappor och stå utanför veckovis och vråla hot och slagord. OK, jag kanske överdrev lite, men när man som jag igår köper en skiva med riktigt bra musik, men som helt förstörts i mastringen (ev tidigare) så den låter skit, då är det inte kul. Vad är det för vits med SACD och DVD-A när vi får ett frekvensomfårng på 100-10000Hz med en dynamik på 2dB och dist så det sprakar fullt hörbart (ett antal % alltså)? Vad sak vi ens med CDn till när man kan få mycket bättre ljud på kassetband, än den produkt jag köpte?
Tyvärr var det en beställningsskiva, så jag kan inte lämna tillbaka den. Skivan jag köpte kan kanske gå att göra åtminstone spelbar med EQ, men bra blir det aldrig hur mycket jobb jag än lägger ned.
Med sånt här jävla uslet ljud blir inte MedelSvensson intresserad av HiFi. Inte av att lyssna på musik heller, vilket HiFi egentligen handalar om.
Ja, det var mina små synpunkter dårå...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!