Men det är klart, att vissa svar är inte alltid så kul att få. Man kan ju hoppas på något som inte är så bra..
Moderator: Redaktörer
Falken skrev:soundbrigade skrev:Jag tror kanske att vi här i Vänersburg skulle kunna titta på det här tillsammans - jag är klart intresserad och säkert kan vi få med både Karneolen och Hummer-mannen (båda från Vargön dock)
Ja precis vi från VBG måste hålla ihop i vått och torrtnej skämt åsido,
men det e kul att många här har barnasinnet kvar![]()
men de verkar väldigt svårt att få seriösa svar från detta forumet,
får väl kanske testa andra forum , det e lite syndför jag vet att det finns mycket kunskap och erfarenhet här,
men det finns det iof på andra ställen oxå.
VI HÖRS OCH SYNS
Falken![]()
Kaffekoppen skrev:Svante skrev:Den formen blir jättedålig. Diskantelementet sitter i stort sett mitt på en nära cirkular skiva. Simulera det först, tex med Edge i min signatur så får du se på läskig tonkurvepåvekan...Tyvärr är det en riktigt dålig idé att försöka kompensera dålig geometrisk lösning i filter.Falken skrev:JAG TYCKER DET BLEV LITE RAKARE KURVA OM MAN PLACERADE DEN I MITTEN !!??
GÅR DESSA TOPPAR OCH DALAR ATT FIXA I FILTERNA??
HUR MÅNGA TOPPAR OCH DALAR ÄR NOLMALT OCH I VILKEN FREKVENS
ÄR DETTA OFTA FÖREKOMMANDE PÅ VANLIGA REKTANGULÄRA BAFFEL?
LÄRJUNGEN
FALKEN
Varför inte göra ett heltäckande fronttyg till högtalaren och placera elementen så bra det går med hänsyn till formen?
petersteindl skrev:Hej Falken,![]()
Jag använde stora bokstäver i början eftersom jag inte visste att det betyder att man skriker.Stora bokstäver = att skrika.
Om du tittar på de där superdyra aluminiumhögtalarna från KEF så ser du att dessa aluminiummonster är extremt avrundade mot sidorna.
Dessutom ser man att diskanten sitter där högtalaren är som smalast.
Min frågeställning är: Kan du runda av sidorna på högtalarna?
Om så är fallet så kanske du kan överväga att byta plats på mellanregistret och diskanten så att diskanten hamnar på den smalaste delen.
Jag vet inte om det blir bättre men det är så jag själv skulle prova om jag byggde dessa högtalare. Dessutom skulle jag definitivt överväga att montera högtalarelementen osymmetriskt på lådan så att avståndet från mittpunkten på högtalarmembranet till baffelns slut (sidor) blev olika. Jag skulle göra denna förändring så att höger och vänster högtalare blev spegelsymmetriska i förhållande till varandra.
Väl mött![]()
Peter Steindl
petersteindl skrev:Falken, kan du runda kanterna lite till, speciellt i området där diskanterna sitter?
PS
Falken skrev:Det blev varianten med 2 st separata kammare
Övre: 22-24 L portad låda för mellan/diskant.
Undre : 33-35 L portad låda för basreflex.
Vad är maxstorlek på element i 33-35L?
Vad rekommenderas?
petersteindl skrev:Falken skrev:Det blev varianten med 2 st separata kammare
Övre: 22-24 L portad låda för mellan/diskant.
Undre : 33-35 L portad låda för basreflex.
Vad är maxstorlek på element i 33-35L?
Vad rekommenderas?
8 tummare kanske? Möjligtvis 7 tummare.
Kul högtalare blir detDu har fått jobba en del med denna.
MvH
Peter
Kaffekoppen skrev:Vad är det för elementbudget?
Kaffekoppen skrev:Absolut!!
Anledningen till frågan är ju att man vill kunna rekommendera lite element!
Finns du i Stockholm kan du faktiskt få låna lite element av mig. Skicka ett PM bara![]()
Gör bara en baffel som du lätt kan byta ut om du vill ha andra element, men en sån här sak vill man ju gärna se bli klar
Det går nog att ordna transport till Göteborg med, eller på vägen där emellan...
Kaffekoppen skrev:Hej!
Jag menar 7"-diskant-7"
Det blir alltså en delningsfrekvens, nånstans mellan 2-2,5KHz kanske.
Lådvolymen känns för liten för dubbla 8:or. Helst skulle jag föreslå dubbla 6,5"or, tex SEAS CA18RLY i kvinnokroppen och en rejäl subb per kanal...
Hur hög är kvinnokroppen?
Skall du köra med fullrange borde SS 8546 vara ett shysst val, en 7" med rätt låg fs. Vet dock inte riktigt hur stor lådvolym den kräverNåja, det kan man ju räkna på.
petersteindl skrev:Falken, fortsätt bara, du behöver inte se bakåt. Det skänker dig glädje det du håller på med och den glädjen smittar av sig![]()
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster