dist i konhögtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-09 08:58

Beror på lyssningsnivå och material men överlag skulle jag gissa på att 50dB är klart hörbart. Det motsvarar ju 0.3%.

0.3%? hm, oviktigt men steps visade på 0.1%

undertrycker inte örat dom lägre nivåerna om det finns en högre i dess närhet?

Prova att alstra sinusar i något program och kolla vad du kan höra vid olika frekvenser och nivåer. Inte att jämföra med musik såklart men ändå intressant.

just det, det är det jag tror är rub'n'buzz-test. man kan hitta mycket konstigt genom att svepa sinusar

Hur mäter man rub'n'buzz och transientegenskaper?

det är det som är problemet, jag vet inte hur jag ska mäta för att kolla transientegenskaperna, men det känns viktigare än att jaga dist som ligger under huvudnivåerna. linkwitz är en hejare på mätningar, han kanske har hittat på nån metod som är lämplig, frågan är om man måste ha kustomprogram då

Vad är "rub'n'buzz"

man lyssnar efter biljud i högtalaren, som vibrationer, skorr etc
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-10 00:03

celef skrev:
Beror på lyssningsnivå och material men överlag skulle jag gissa på att 50dB är klart hörbart. Det motsvarar ju 0.3%.

0.3%? hm, oviktigt men steps visade på 0.1%

Hmm, menar du att steps visade -50dB som 0.1%?

undertrycker inte örat dom lägre nivåerna om det finns en högre i dess närhet?

Närliggande toner (i synnerhet sådana som liggger strax över en grundton tror jag) maskeras i högre grad än sådana som ligger längre ifrån. Harmonisk dist som man vanligtvis pratar om är ju dock inte det enda som uppstår i distortionsväg då en komplex signal passerar genom den olinjära apparaten. Intermodulationsdistortion hamnar "all over the place" med en komplex multitonsignal.

just det, det är det jag tror är rub'n'buzz-test. man kan hitta mycket konstigt genom att svepa sinusar

Nja det kan man väl kolla så men jag tänkte snarare att du skulle testa din förmåga att höra en harmonisk överton till en grundton.. och hur lågt ner i amplitud som övertonen måste innan den blir ohörbar. Örat är (om jag minns rätt) känsligast för dist runt 80dB. Lägre än så så faller distortionskomponenten lätt under örats hörtröskel. Vid högre spl börjar örats egen olinjäritet öka.

/Peter

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-10 09:30

Fick höra att basarna ,P17WJ , är

1 lågdistorderande (fina distmätvärden kanske stämmer).

2.är utrustade med damkåpa som distar mycket, så närfältsmätningar
kanske inte är tillförlitliga.

/Marc

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-10 12:55

Hmm, menar du att steps visade -50dB som 0.1%?

du har nog rätt, jag var nog snäll när jag medelvärdesbildade disten, det vore bra om man kunde välja en nivålinjär presentation

Närliggande toner (i synnerhet sådana som liggger strax över en grundton tror jag) maskeras i högre grad än sådana som ligger längre ifrån. Harmonisk dist som man vanligtvis pratar om är ju dock inte det enda som uppstår i distortionsväg då en komplex signal passerar genom den olinjära apparaten. Intermodulationsdistortion hamnar "all over the place" med en komplex multitonsignal.

jag är inte bevandrad i disttermer, har ingen susning om linjär, olinjär, harmonisk eller oharmonisk dist är. en liten distskola vore bra om forumet fixade, naqref?

Nja det kan man väl kolla så men jag tänkte snarare att du skulle testa din förmåga att höra en harmonisk överton till en grundton.. och hur lågt ner i amplitud som övertonen måste innan den blir ohörbar. Örat är (om jag minns rätt) känsligast för dist runt 80dB. Lägre än så så faller distortionskomponenten lätt under örats hörtröskel. Vid högre spl börjar örats egen olinjäritet öka.

det vore ett kul experiment, hur genererar jag distkomponenter på ett kontrollerat sätt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-10 12:59

Fick höra att basarna ,P17WJ , är

1 lågdistorderande (fina distmätvärden kanske stämmer).

2.är utrustade med damkåpa som distar mycket, så närfältsmätningar
kanske inte är tillförlitliga.

hur kan dom vara lågdistande och samtidigt dista mycket? är det olika form av dist dom genererar?

vilka delar av elementet generarar disten? vilka typer av dist finns det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-10 13:13

Jag tolkar det som att om disten kommer från en liten yta ,dammkåpan, så blir en mätning nära den mer distad. Närfältsmätningen förskjuten i sidled mäter ju
nära konen men lite längre ifrån damkåpan.
Jag skulle inte kunna avgöra hur riktad distortionsutstrålningen är från sådana mätningar.

För P17WJ kan det ju bli så att den distar mer åt sidorna då damkåpan är mer punktformig än konen.

/Marc

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-10 13:38

prova och mät från en meter, ingen lyssnar ju ändå i det xtrema närfältet

om dammkåpan deformeras vid stora ljudtryck så borde det synas även på tonkurvan kan jag tycka, prova mät vid lågt och vid högt ljudtryck och jämför sedan skillnaderna, typ så här: skillnad mellan 70 0ch 95db

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-10 13:55

Ska absolut göra fler mätningar. Fast jag måste möblera om lite hemma varje gång något
ska mätas. Familjen gillar kanske inte heller mätningar vid höga ljudtryck.

/Marc

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-10 14:11

Verkar ju som om dammkåpan skulle behöva tweakas! :lol: Sånt gillar jag. Halvfabrikat!

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-10 14:44

Stenberg skrev:Ska absolut göra fler mätningar. Fast jag måste möblera om lite hemma varje gång något
ska mätas. Familjen gillar kanske inte heller mätningar vid höga ljudtryck.

/Marc

jag känner till det där, har samma problem hemma. och jag vill heller inte ta ut å köra på gräsmattan för då börjar väl grannarna å ifrågasätta ens mentala hälsa

det finns nog mer förståelse för maxvarvade motorer än brus och sinus från högtalare i grannskapen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-10 15:25

Haha, jag och Norman mätte lite olika element/högtalare utomhus på min veranda före ett par veckor sedan. Nån kväll efter kom grannen över å bjöd på cognac, han undrade då vad i hela skogen vi pysslade med.. om vi försökte kontakta utomjordingar eller någåt sånt! :D

celef skrev:du har nog rätt, jag var nog snäll när jag medelvärdesbildade disten, det vore bra om man kunde välja en nivålinjär presentation

I ARTA kan man välja på dB eller %.

jag är inte bevandrad i disttermer, har ingen susning om linjär, olinjär, harmonisk eller oharmonisk dist är. en liten distskola vore bra om forumet fixade, naqref?

Ja en egen tråd åtminstone.

det vore ett kul experiment, hur genererar jag distkomponenter på ett kontrollerat sätt?

Jag testade med hörlurar (HD600) och mitt ljudkort. Sedan är det bara till att generera valfria sinustoner från lämpligt program. Om du kör 1kHz vid -6dB och 2kHz vid -56dB så har du samma situation som om någon apparat skulle generera andratons distortion på grundtonen (1kHz) på -50dB.. vilket ju är ung. 0.3%.

Prova att ställa nivån på övertonen tills du hör den/inte hör den.

Prova sedan att addera 3kHz till 1kHz, det motsvarar tredjetonsdistortion från en apparat. Gå sedan upåt med 1kHz i taget (4kHz, 5kHz osv.) för att se vad som händer.

/Peter

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-10 17:29

Det vore onekligen najst att kunna koppla ljudkaraktär till distortionsfenomen.
Varför låter det hårt? eller varmt? etc.

/Marc

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-10 21:34

Haha, jag och Norman mätte lite olika element/högtalare utomhus på min veranda före ett par veckor sedan. Nån kväll efter kom grannen över å bjöd på cognac, han undrade då vad i hela skogen vi pysslade med.. om vi försökte kontakta utomjordingar eller någåt sånt!

ja, det är på sätt och vis en jävla skithobby man har fastnat för, man (jag) är hela tiden beroende av andra för att kunna utföra den. om jag kunde hade jag lagt allt på hyllan

I ARTA kan man välja på dB eller %.

just d, i %-grafen skulle jag vilja kunna välja linjär %-skala, nu är den logaritmisk eller nåt

Ja en egen tråd åtminstone.

du kanske kan börja skriva :)

Jag testade med hörlurar (HD600) och mitt ljudkort. Sedan är det bara till att generera valfria sinustoner från lämpligt program. Om du kör 1kHz vid -6dB och 2kHz vid -56dB så har du samma situation som om någon apparat skulle generera andratons distortion på grundtonen (1kHz) på -50dB.. vilket ju är ung. 0.3%.

Prova att ställa nivån på övertonen tills du hör den/inte hör den.

Prova sedan att addera 3kHz till 1kHz, det motsvarar tredjetonsdistortion från en apparat. Gå sedan upåt med 1kHz i taget (4kHz, 5kHz osv.) för att se vad som händer.

då behövs en tongenerator som man kan ställa utnivån på, känner du till nån bra gratis?

Det vore onekligen najst att kunna koppla ljudkaraktär till distortionsfenomen.
Varför låter det hårt? eller varmt? etc.

jag har svårt att se att något som ligger så lågt i nivå kan påverka, det måste finnas andra saker som påverkar mer hörbart, kanske en transientförändring? men jag måste prova piotrs metod
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-10 23:04

jag gjorde ett litet snabbtest vid 100 och 1000hz

andraton kunde jag höra ner till ca 25db under grundtonen
tredjeton till ca 40db under

det var rätt lurigt att lita på vad jag hörde, ibland lät det som om grundtonen skiftade i frekvens utan att jag egentligen hörde övertonen

jag vet inte vad jag ska dra för slutsats av detta annat än att jag inte behöver jaga låga distsiffror på mina högtalare :?

så här såg iaf tontestet ut

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-10 23:19

Var det någon skillnad på 100 Hz kontra 1 kHz i hörbarhet av 2:a resp 3:e tonsdist.

Prova gärna med 4e, 5e, 7e ton också.

PS

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-10 23:29

nä, jag tyckte de låg lika både vid 100 och 1000hz, 1000hz var dock väldigt mycket jobbigare att lyssna på

jag ska prova på nytt när det har blivit tyst i huset med högre ordningars dist
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-11 00:52

nu har jag provat lite till, det blev så här

Kod: Markera allt
ton   1        2         3        4         5         6         7
hz    500      1000      1500     2000      2500      3000      3500
db    0        -26       -35      -50       -56       -64       -72
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-11 02:31

Jocke skrev:Verkar ju som om dammkåpan skulle behöva tweakas! :lol: Sånt gillar jag. Halvfabrikat!

/Jocke
Den finns redan tweakad: INO B67 ;)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-11 08:47

Kaffekoppen skrev:
Jocke skrev:Verkar ju som om dammkåpan skulle behöva tweakas! :lol: Sånt gillar jag. Halvfabrikat!

/Jocke
Den finns redan tweakad: INO B67 ;)

Kul att fler gillar att meka med halvfabrikat! :)

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-11 08:57

Nu kan det ju finnas mer gjort, men mittpluppen är en klassiker till att byta ut... deformeras vid så lite som 11w in, men det är ju rätt starkt spelande det...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-11 09:24

Vilken utformning/material skulle vara att föredra?

/Jocke

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-11 09:25

....

då behövs en tongenerator som man kan ställa utnivån på, känner du till nån bra gratis?

....

Jag använde tone. Kan inte avgöra om den är bra, men den är gratis ( tror jag).

Musikinstrument har ju 2.a, 3.e osv övertoner till gruntonerna. Kan man tänka sig att fasläget på distortionen spelar in?
Alltså ungefär att disten förstärker eller minskar klangen hos olika instrument.

/Marc

ändrat: särskrivning
Senast redigerad av Stenberg 2008-05-11 20:36, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-11 09:31

Jocke skrev:Vilken utformning/material skulle vara att föredra?

/Jocke
Hård plast, samma form

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-11 12:52

celef skrev:nu har jag provat lite till, det blev så här

Kod: Markera allt
ton   1        2         3        4         5         6         7
hz    500      1000      1500     2000      2500      3000      3500
db    0        -26       -35      -50       -56       -64       -72

Jättebra Celef, det är något i den häraden som jag trodde att det var. Vad gäller distortionsökning med ökad inspänning i högtalarelement så är det så att ju högre deltonsdistortion desto snabbare ökar den med ökad inspänning. SC nämnde att det förhållandet var upphöjt med övertonens faktor d v s andraton ökade kvadratiskt med inspänningen, tredjeton ökade med upphöjt med tre och sjundeton med upphöjt med sju. Därav kan man ju förstå att de högre övertonerna skall man se upp med.

Då slutsteg går in i klass B området så ökar de högre övertonerna desto mer och även då slutsteget klipper förståss. Det finns sofistikerade motkopplingar för sådant och även dynamisk bias.

Celef, lyssna på 500 Hz och försök beskriva på vilket sätt du tycker att tonen förändras d v s färgas med de olika deltonerna. Blir det hårt? Vasst? Kallt? Varmt? Burkigt? Instängt? Nasalt? mjukt? bommulslikt d v s som vadderat? Anemiskt d v s saknar spänst?

Du kan även prova med 100 Hz och varför inte med 1000 Hz :( Om du vill vara petig så prova även med 2 kHz eller 3 kHz. Det som då är intressant är att 7e tonen ligger ovanför vad du egentligen kan höra men frågan är om den ohörbara övertonen trots allt påverkar den hörbara grundtonen. Att göra detta vid 40 Hz är även det intressant. 7e tonen blir då 280 Hz. Skriv ned resultatet för varje delton och grundton.

Lycka till :D

MvH
Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-11 14:15

Jag använde tone. Kan inte avgöra om den är bra, men den är gratis ( tror jag).

jag använde llab ihop med arta och det gäller att ha koll på nivåerna, det blev mycket kopplande fram och tillbaka, och det var rätt jobbigt för öronen

Celef, lyssna på 500 Hz och försök beskriva på vilket sätt du tycker att tonen förändras d v s färgas med de olika deltonerna. Blir det hårt? Vasst? Kallt? Varmt? Burkigt? Instängt? Nasalt? mjukt? bommulslikt d v s som vadderat? Anemiskt d v s saknar spänst?

det slog mig igår vid testandet varför andraton sägs ge ett skönt skimmer över ljudet, spontant tyckte jag inte att det var så, och tredjeton var heller inte mördande som jag trodde, konstigt. men jag ska göra nya försök men med klangsegenskaper i åtanke

Du kan även prova med 100 Hz och varför inte med 1000 Hz Om du vill vara petig så prova även med 2 kHz eller 3 kHz. Det som då är intressant är att 7e tonen ligger ovanför vad du egentligen kan höra men frågan är om den ohörbara övertonen trots allt påverkar den hörbara grundtonen. Att göra detta vid 40 Hz är även det intressant. 7e tonen blir då 280 Hz. Skriv ned resultatet för varje delton och grundton.

oj, nu har du satt mig i jobb :) men jag ska göra mitt allra bästa
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-11 14:18

I love work. I can watch it for hours :D Jag tror dock att du kommer att bli klokare efter din lyssning.

Du kan även kolla in Svantes fiffiga leksaksprogram i tråden under.

Som sagt, lycka till

Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-11 14:26

Peter pratar om den här :

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=23460

[Den lär ju inte ligga direkt under särskillt länge till]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-11 14:31

:mrgreen: Kunde inte låta bli, den ser ju så nördig ut. Smileysen alltså. :)

PS

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-11 15:24

Jag tror dock att du kommer att bli klokare efter din lyssning.

vid vilken nivå tycker du att övertonen ska analyseras, vid hörtröskeln eller vid "medeldistnivå", vad det nu kan vara eller lika som grundton?

Du kan även kolla in Svantes fiffiga leksaksprogram i tråden under.

jag såg, jag provade, den var kanon!

Peter pratar om den här :

tack för förtydligandet
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-11 16:18

celef skrev:
Jag tror dock att du kommer att bli klokare efter din lyssning.

vid vilken nivå tycker du att övertonen ska analyseras, vid hörtröskeln eller vid "medeldistnivå", vad det nu kan vara eller lika som grundton?

Jag skulle först dra upp signalen till övertonens hörseltröskel, sedan skulle jag öka övertonen 6dB, 10 dB, 20 dB och höra hur mycket som det försämras samt om hörselförändringsintrycket ändras om disten d v s övertonen ökar. Frågeställningen är, finns det knäpunkter där distorsionen d v s övertonen ändrar karaktär d v s t ex från burkigt till vasst eller från vasst till sprucket.

Ta t ex 7e överton, din hörseltröskel är -72 dB. Det skulle betyda att om Grundtonen är 85 dB så blir 7e övertonen först -72 dB d v s 13 dB, sedan -66 dB d v s 19 dB, resp -62 dB d v s 23 dB och resp -52 dB d v s 33 dB.

Du kan även relatera till musikinstruments övertoner. En klarinett t ex har väldigt mycket 7e ton och du kan ju lyssna om tonerna klarinettiseras med ökad eller med nån slags "klarinettoptimerad" 7e ton :D Jag vet inte om man kan detektera sådant på sinustoner, men vem vet? Jo Celef, snart :)

Det finns massor med små frågeställningar som man kan få svar på men jag tror inte att man får svar på allt direkt men man kan iterera sig fram genom lyssning - resultat - analys - ändra premisser - lyssning - nytt resultat osv.

Jag är också väldigt nyfiken :) :wink:

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum