Nytt leksaksprogram: HarmOsc

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Nytt leksaksprogram: HarmOsc

Inläggav Svante » 2008-05-11 10:36

Jo, jag har många gånger tänkt att det vore kul att ha en tongenerator som genererar en sinus med lite övertoner. Om man kunde ställa övertonernas amplitud och fasläge individuellt så kunde man använda programmet för att släcka ut de övertoner som alstras i högtalaren och skapa en akustisk sinus som är närapå fri från distorsion. Alltså 40 Hz med 0,01 % dist, typ. Det vore roligt att få höra hur det låter.

Så igår natt fick jag tummen ur. Programmet finna att ladda ner på:
http://user.faktiskt.io/svante/harmosc/harmosc.exe

Bild

Man ställer varje deltons amplitud och fas genom att flytta på markörerna i huvudfönstret med musen.

Jag provade på min datorhögtalare och då blev det så här efter lite pillande:

Bild
Bild

Röd är det som skickas ut från ljudkortet och blå är det som kommer ur högtalaren. När jag har hittat rätt ställe så försvinner nästan 2:a och 3:e delton i den akustiska signalen.

Sen kan man slå på och av dem och höra hur mycket de låter :D . Ganska kul.

Distborttagningen funkar förstås bara för den här sinusen, och dessutom bara för den frekvens och nivå som man har matchat utsignalen med. Det är alltså inget för distminskning med musik, men ändå rätt roligt tycker jag.

Men så är jag ju lite sån också :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-11 13:08

:D Jätteintressant Svante. Jag har ängnat mig åt sådant för länge sedan men har alltid velat återuppta just det där med att ändra fasläget, speciellt på udda övertonsdistortion, och därmed kunna minska distortionen. På den tiden var det distortionen från pickuper som man kunde minska genom att öka distortionen i RIAA steget. :) Man fick ju mäta en del naturligtvis men det var klart användbart. Det fanns ett försteg som hette KEM som var byggt av min gode vän Karl-Erik Moberg och i detta försteg kunde man ändra arbetspunkt på ett sådant sätt att trejetonen skiftade fasläge och amplitud d v s det blev antingen komprimerande eller expanderande överföringsfunktion.

Om man gör lyssningstest på flera seriekopplade apparater så skulle man ju i teorin kunna kombinera två distande apparater som distar lika mycket fast i motfas :) Hur blir det då i en F/E test eller i blindtest. Kan man lura sig på sådant i lyssningstester?

Jag skall ladda ner programet och leka litet :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-11 15:15

Ja, jo, kom nu bara ihåg att detta gäller just den här sinusen. Det är inte tal om linjärisering (vilket verkar vara det som du åstadkom), utan om att faktiskt addera deltoner med strategiska faslägen och amplituder.

Huvudsyftet med programmet är alltså att man ska få lyssna på en enda sinuston som akustiskt har väldigt svaga övertoner.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-11 15:17

wow vilket smidigt program, det tackar jag för :D

fick jag önska så skulle jag även vilja kunna muta enskilda övertoner och kanske grundton, det vore ju prima alltså :wink:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-11 15:33

celef skrev:wow vilket smidigt program, det tackar jag för :D

fick jag önska så skulle jag även vilja kunna muta enskilda övertoner och kanske grundton, det vore ju prima alltså :wink:

Hehe, du kan få muta mig... :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-11 16:49

celef skrev:fick jag önska så skulle jag även vilja kunna muta enskilda övertoner och kanske grundton, det vore ju prima alltså :wink:

Så då.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-11 17:24

:D
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-11 17:46

det funkar perfekt svante, och den nya finessen att kunna låsa tonerna i upp/ner eller sida är jättebra, för min del är programmet nu komplett :D
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-11 18:01

8O Va f-n, nu måste jag ladda ner det en gång till :D En tackar o bugar. Jätteroligt.

PS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-11 19:30

celef skrev:det funkar perfekt svante, och den nya finessen att kunna låsa tonerna i upp/ner eller sida är jättebra, för min del är programmet nu komplett :D

Hoho, mindre än 24 timmar från "File|new VCL froms Application" till en komplett produkt... :lol: :lol: :lol:

Återgå till Teknikforum