Laila skrev:Ok !
Allt som står i LTS:s stadgar är mig tyvärr främmande.
Jag vilar min gamla slitna väska.
Stadgarna går att läsa på hemsidan. Sedan är det ju kanske en tolkningsfråga. Jag tolkar det på mitt sätt
Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Ok !
Allt som står i LTS:s stadgar är mig tyvärr främmande.
Jag vilar min gamla slitna väska.
Moment-23 skrev:Det vet jag faktiskt inte, det kanske det gör. Men en mätning kombinerat med ett uppspelat ljud som gör att man hör vad mätningen visar är väl ännu bättre?
Moment-23 skrev:Kaffekoppen skrev:Moment-23 skrev:Laila skrev:Som jag har förstått det hela så tillför inte "skillnads-signal-lyssning"
något som inte F/E- lysning "fixar" ?
Det tycker jag nog att den gör. Den visar den verkliga skillnaden, som kanske är svår att kvantifiera när före jämförs mot efter. Sedan tycker jag att det är intressant att kunna göra jämförelsen med vad som finns i skillnadsljudet som inte hörs i jämförelsen mellan före och efter. Man kanske med tillräckligt stort underlag då kan dela in olika färgningar, hur de kan eller inte kan uppfattas via f/e samt att det ev. kan ge hintar om vad i konstruktionen som kan vara orsak till fenomenen.
Sånt tycker i alla fall jag är kul
Utveckla gärna din tankegång. Jag förstår inte riktigt...
Jag ska försöka. Det mesta är idéer som bara nyligen dykt upp i skallen![]()
Jag tror att det skillnadsljud som kan tas fram skulle kunna vara ett bra komplement till f/e då det är den faktiska verkliga skillnaden mellan signalerna och den kan innehålla mer info än det som kan uppfattas via f/e lyssningen om den lyssnas på separat. Tex så skulle det kunna vara så att viss färgning, tex en accentuerad bas till viss del "dränker" mellanregistret. Om du då kan synka ljudspåren och lyssna på före signalen och parallellt på skillnadsljudet (tex via en dator där de olika ljuden finns i olika fönster i ljudprogrammet så att du ser båda kurvorna) så ser du exakt var färgningen förstör och i vilken omfattning.
Det blir då lättare att karaktärisera och kvantifiera färgningen.
Har man sedan gjort ett stort antal f/e lyssninger med skillnadslyssning som komplement så kanske man kan skönja ett mönster, dvs hur färgnignarna ser ut hos olika apparater, olika märken och kanske man får en ledtråd till vad som kan vara orsaken. Jag tycker tex att det kan vara intressant att få bekräftat om en viss tillverkare vill "designa" ljudet på ett viss sätt eller om det färgar som det gör för att förstärkaren är dåligt/felaktigt konstruerad.
IngOehman skrev:Moment-23 skrev:Kaffekoppen skrev:Moment-23 skrev:Laila skrev:Som jag har förstått det hela så tillför inte "skillnads-signal-lyssning"
något som inte F/E- lysning "fixar" ?
Det tycker jag nog att den gör. Den visar den verkliga skillnaden, som kanske är svår att kvantifiera när före jämförs mot efter. Sedan tycker jag att det är intressant att kunna göra jämförelsen med vad som finns i skillnadsljudet som inte hörs i jämförelsen mellan före och efter. Man kanske med tillräckligt stort underlag då kan dela in olika färgningar, hur de kan eller inte kan uppfattas via f/e samt att det ev. kan ge hintar om vad i konstruktionen som kan vara orsak till fenomenen.
Sånt tycker i alla fall jag är kul
Utveckla gärna din tankegång. Jag förstår inte riktigt...
Jag ska försöka. Det mesta är idéer som bara nyligen dykt upp i skallen![]()
Jag tror att det skillnadsljud som kan tas fram skulle kunna vara ett bra komplement till f/e då det är den faktiska verkliga skillnaden mellan signalerna och den kan innehålla mer info än det som kan uppfattas via f/e lyssningen om den lyssnas på separat. Tex så skulle det kunna vara så att viss färgning, tex en accentuerad bas till viss del "dränker" mellanregistret. Om du då kan synka ljudspåren och lyssna på före signalen och parallellt på skillnadsljudet (tex via en dator där de olika ljuden finns i olika fönster i ljudprogrammet så att du ser båda kurvorna) så ser du exakt var färgningen förstör och i vilken omfattning.
Det blir då lättare att karaktärisera och kvantifiera färgningen.
Har man sedan gjort ett stort antal f/e lyssninger med skillnadslyssning som komplement så kanske man kan skönja ett mönster, dvs hur färgnignarna ser ut hos olika apparater, olika märken och kanske man får en ledtråd till vad som kan vara orsaken. Jag tycker tex att det kan vara intressant att få bekräftat om en viss tillverkare vill "designa" ljudet på ett viss sätt eller om det färgar som det gör för att förstärkaren är dåligt/felaktigt konstruerad.
Jag håller med dig fullständigt Moment-23!
IngOehman skrev:Som slutord skulle jag vilja säga att jag avråder alla från att låta höglösheten ta över och låta bli att undersöka saker baserat på en bedömning att det inte kommer att ge tillräckligt mycket.
Bara för att något är svårt att genomföra och det kanske finns skäl att misstänka att resultatet blir icke-konklusivt, behöver man inte avskriva experimentet. Den som avskriver allt får ju inte lära sig någonting överhuvudtaget.
Även tveksamma experiment renderar för det allra mesta möjlighet att lära sig något, och kom också ihåg: Det finns inga vetenskapligt felaktiga experiment! Man kan alltid applicera en vetenskaplig infallsvinkel på ett experimentutfall, bara man har all information från det. (Vilket man ju alltid har om man gjort det själv.)
Det värsta som kan hända är att man inte lär sig något alls av ett experimentutfall - annat än just att man inte gjorde det.![]()
Moment-23 skrev:
Ett annat fenomen, som jag inte vet om det har att göra med timingen, men som jag tror kan märkas med metoden är hur förstärkaren hanterar anslag och avklingning (eng. "attack" och "decay").
Är ovanstående fenomen något som har med slewrate att göra?
Lust skrev:Moment-23 skrev:
Ett annat fenomen, som jag inte vet om det har att göra med timingen, men som jag tror kan märkas med metoden är hur förstärkaren hanterar anslag och avklingning (eng. "attack" och "decay").
I min värld är det just det som är roten till förstärkare som beskrivs med ord som "dålig timing", "omusikaliska" etc..
nickede skrev:Lust skrev:Moment-23 skrev:
I min värld är det just det som är roten till förstärkare som beskrivs med ord som "dålig timing", "omusikaliska" etc..
Exakt. Och den typen av problem lyckas inte f/e-testet att detektera.
nickede skrev:Någon db upp eller ner i tonkurvan kan testet klara men inte slewrateorsakade problem som i sig är mycket värre.
nickede skrev:Någon dB:n upp eller ner i nivå stör mycket lite.
nickede skrev:Ni som höjer f/e-testet till skyarna utan att själva ha varit med vid en test gör det ju bara rent hypotetiskt. Ni hyllar bara en inbillad tankemodell. Alltså utsätter ni er bara för en placeboeffekt.
nickede skrev:Lust skrev:Moment-23 skrev:
Exakt. Och den typen av problem lyckas inte f/e-testet att detektera. Någon db upp eller ner i tonkurvan kan testet klara men inte slewrateorsakade problem som i sig är mycket värre. Någon dB:n upp eller ner i nivå stör mycket lite.
Ni som höjer f/e-testet till skyarna utan att själva ha varit med vid en test gör det ju bara rent hypotetiskt. Ni hyllar bara en inbillad tankemodell. Alltså utsätter ni er bara för en placeboeffekt.
meanmachine skrev:Slewrateproblem är väl snarast begräsningen av slewrate?
IngOehman skrev:Men en sak kan man vara tämligen säker på:
OM man gör en subtraktion (E minus F) och dessförinnan ställt volymen till vad man tycker är en bra lyssningsnivå - och
finner att det blir helt tyst, ja då kan man vara tämligen säker på apparaten är fri från hörbara fel, med STORA marginaler. .
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster