Moderator: Redaktörer
kapetanski skrev:Det här svaret fick jag när jag frågade samsung för ett tag sedan (gällande en bärbar dator men borde vara lika samma, eller eventuellt om datorchassiet skärmar en smula ytterliggare):
It is not safe for the laptop hard drive to be anywhere close to any speaker. When you put a hdd near a speaker the magnets in the speaker(s) will scramble all your data in your hdd to where the hdd will not recognize that it suppose to be functioning as a hdd. So, to prevent any damage to your hhd please keep it away from any device that has any magnetic field.
kapetanski skrev:ok, vilka magnetfält kan man räkna med från en högtalare? Mina monitorer är skärmade men när jag tex. placerade en vanlig tv ovanpå en basmodul med två tiotumsbasar i så fick jag konstiga färger i den nedre kanten på bilden, jag antar att en bildskärm är känsligare än en hårddisk, men jag tycker det är lite intressant med just räckvidden och styrkan på magnetfälten.
paa skrev:Jag har en jobbarkompis som ställde sin bärbara dator ovanpå magneten i affärsdisken som dom raderar stöldmärkningar med, det hackade till lite, sen var den datorn död.
paa skrev:Jag har en jobbarkompis som ställde sin bärbara dator ovanpå magneten i affärsdisken som dom raderar stöldmärkningar med, det hackade till lite, sen var den datorn död.
Kaffekoppen skrev:Hårddisken är helt skärmad och borde inte påverkas.
Kaffekoppen skrev:Hårddisken är helt skärmad och borde inte påverkas.
Nu handlar det om en specifik situation, eller hur? En högtalare som skall stå lite nära en hårddisk. INTE en högtalarmagnet som man tänker ställa hårddisken på.Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Hårddisken är helt skärmad och borde inte påverkas.
Kretskortet som driver diskarna sitter oftast på utsidan av hårddisken, så störningar kan både skickas och ta emot. Å andra sidan ska dator- eller hårddisklådan uppfylla EMC-direktiven och alltså varken släppa ifrån sig strålning över en given nivå (vilken jag inte har tillgänglig just nu) eller påverkas av densamma.
/ B
Kaffekoppen skrev:Nu handlar det om en specifik situation, eller hur? En högtalare som skall stå lite nära en hårddisk. INTE en högtalarmagnet som man tänker ställa hårddisken på.Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Hårddisken är helt skärmad och borde inte påverkas.
Kretskortet som driver diskarna sitter oftast på utsidan av hårddisken, så störningar kan både skickas och ta emot. Å andra sidan ska dator- eller hårddisklådan uppfylla EMC-direktiven och alltså varken släppa ifrån sig strålning över en given nivå (vilken jag inte har tillgänglig just nu) eller påverkas av densamma.
/ B
Menar du på fulla allvar att du tror det skall påverka?![]()
Isåfall menar jag på fullt allvar att du har fel
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster