Luxman PL-290

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Luxman PL-290

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-11 10:27

Har införskaffat en sådan som behövs tvättas och fixas till lite, eftersom min kunskap om vinyl nästan är minus så har jag lite frågor.

Vad kan man skaffa och smörja med i vanlig butik, dvs inte specialbeställa på nätet?

Är det något man skall kontrollera, det är en direktdriven quartz lock spelare?

Inställningar och justeringar, hur görs det på bästa sätt?

Snygg är den i alla fall.

Mvh

Filip

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-11 10:31

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-11 10:44

Tack Falkis, den sidan täcker ju främst renovering för remdrivna spelare, undrar vad som skiljer sig med direktdrivna?

Jag har sökt och läst och det är en del som ställer sig negativt till direktdrivna spelare, varför? De klassiska Technics 1200:orna är ju direktdrivna?

Mvh

Filip

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-11 11:24

Det finns en liten del om direktdrivna spelare på den sidan. Det finns gummihjul som ibland behöver fräschas upp på direktdrivna.

Om gummi: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=23422

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-11 11:28

Fjonkalicious skrev:undrar vad som skiljer sig med direktdrivna?

Jag har sökt och läst och det är en del som ställer sig negativt till direktdrivna spelare, varför? De klassiska Technics 1200:orna är ju direktdrivna?

Mvh

Filip

Hej!
På direktdrivna spelare är motoraxeln lika med "centrumpinnen" på tallriken. På en del spelare, som t ex "1200" är tallriken även motorns rotor. På en del andra spelare ligger tallriken på en mindre tallrik, som är rotorn.
Direktdrivna spelare kännetecknas av att de i stort sett är underhållsfria. Jag ägde tidigare, innan jag sålde dem, några av de första direktdrivna spelarna från Technics. Det följde med en liten flaska olja, men i manualen stod det att smörjning bara skulle ske med försiktighet och med flera tusen speltimmars intervall.
Jag tror, att om din spelare är okej och fungerar som den ska, behöver du inte smörja något alls.
Däremot kanske tonarmen behöver kollas. Enklare undersökning av denna kan man göra själv. I ett par årgångar av HiFi-handboken från 70-talet, finns det beskrivet hur man gör.

Att hävda att remdrivna (eller mellanhjulsdrivna) spelare är bättre och spelar mera musikaliskt, är bara snobberi och ett uttryck för att den som hävdar denna åsikt vill verka lite "för mer" och "kunnig"; kort sagt vill bli betraktad som "ett guldöra".

Direktdrivna spelare, speciellt de kvartskristall-låsta, håller hastigheten exakt. Det gör inte en remdriven spelare. Framför allt inte när remmen börjar bli uttöjd. Direktdrivna spelare är praktiskt taget outslitliga, eftersom mekaniken är ett minimum jämfört med rem- och mellanhjulsdrivna. Ibland hävdas att remdrivna spelare skulle ha mindre rumble och vara mindre känsliga för akustisk återkoppling än direktdrivna. Det är också fel. T ex "1200" och dess "kusiner" har lägre rumble än remdrivna spelare och är helt okänsliga för akustisk återkoppling. Jag vet, jag har under många år använt "1200" under de år jag drev diskotek.
M v h

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-11 23:34

Tack för all info Kjell!

Är i fas ett i städningen av den nu. Råkade av misstag knäcka den översta delen till armhållaren, tråkigt :?

Nåväl, när jag städade så fann jag lite kul saker, när man lyfte tallriken så satt där säkert en 6-7 "ögon" och på undersidan av tallriken var ett typiskt interferensmönster i prickform. Jag antar att detta har något med Quartzinställningen att göra?

En fråga, på motvikten där bak, skall den ha ett speciellt värde, när man städar så rattar man ju ganska friskt och jag har fått för mig att detta är en rätt viktig inställning?

Jag har inte provkört den än, vet inte ens om den funkar. Men när jag väl gör det så kommer den i vilket fall se snygg och ren ut. Inför stundande provspelning undrar jag också vad för typiska tillbehör man skall ha? Själv kommer jag ihåg sammetskudden, den där man tar bort damm med. Finns det någon speciell sådan man bör ha, dels för funktionen och dels för den goda känslans skull när man på ett rituallikt sätt spisar vinyl?

Jag har ju en som jag fick med en spelare, en gammal sak, tidigare ägare sade att man skulle fylla vatten i den, stämmer detta?

Nåväl, den är inte färdig riktigt än, kom en del GRUS ur den när jag vände upp och ner på den... gaaaah.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-12 00:00

Kjell_Kranzberg skrev:Att hävda att remdrivna (eller mellanhjulsdrivna) spelare är bättre och spelar mera musikaliskt, är bara snobberi och ett uttryck för att den som hävdar denna åsikt vill verka lite "för mer" och "kunnig"; kort sagt vill bli betraktad som "ett guldöra".

Hur stor respekt jag än har för dina kunskaper så kan jag inte hålla med dig här! Kan ju vara kul att betraktas som snobb för en gång skull! :) Nu tror jag inte att man generellt kan säga att den ena eller andra tekniken är överlägsen i alla lägen men mina erfarenheter är andra dina.

Tillsammans med några goda vänner körde vi igenom ett gäng grammofoner i ren ovetenskaplig A/B test. Samma stärkare och högtalare. Några par pickuper så vi kunde köra 2 i heat mot varandra med samma skiva. Vill minnas att bla 1200 och 505 var med men TD160 var den som föredrogs.

/Jocke

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-05-12 00:21

Fjonkalicious skrev:
En fråga, på motvikten där bak, skall den ha ett speciellt värde, när man städar så rattar man ju ganska friskt och jag har fått för mig att detta är en rätt viktig inställning?

Jag har inte provkört den än, vet inte ens om den funkar. Men när jag väl gör det så kommer den i vilket fall se snygg och ren ut. Inför stundande provspelning undrar jag också vad för typiska tillbehör man skall ha? Själv kommer jag ihåg sammetskudden, den där man tar bort damm med. Finns det någon speciell sådan man bör ha, dels för funktionen och dels för den goda känslans skull när man på ett rituallikt sätt spisar vinyl?

Jag har ju en som jag fick med en spelare, en gammal sak, tidigare ägare sade att man skulle fylla vatten i den, stämmer detta?

Nåväl, den är inte färdig riktigt än, kom en del GRUS ur den när jag vände upp och ner på den... gaaaah.

Du har helt rätt - motvikten reglerar nåltrycket.

Nu vet jag inte hur just din motvikt ser ut, men det brukar vara vanligt med att själva skalan går att snurra utan att motvikten vrids bakåt eller framåt.

Det du ska göra är att sätta ner pickupen bredvid skivan och sedan vrida själva motvikten så att armen står i balans. Alltså varken vill uppåt eller nedåt. I det läget ska du vrida enbart skalan på motvikten till noll.

Nu har du alltså noll grams nåltryck. Glömde att säga att om du har en anti-skatingratt på spelaren ska den ha ställts på noll för att undvika att armen rör sig i sidled.

Fäst armen på armhållaren igen och fortsätt med följande:

Beroende på vilket nåltryck som rekommenderas till den PU som sitter på vrider du nu in själva motvikten. Då bör även skalan följa med och då är det bara att vrida till du kan läsa av rätt värde. Vet du inte vilket nåltryck som rekommenderas är 1,5 g ett bra utgångsvärde. (Med tiden får du prova dig fram till en bra balans mellan spårningsförmåga och nål/skivslitage).

Vrid sedan anti-skatingratten till samma värde som nåltrycket och du har gjort de två mest rundläggande inställningarna för att köra igång.

Angående rengöringsborstar så tycker inte jag att "sammetskudde" är särskilt effektivt. Jag föredrar kolberborste, typ DECCA.
Har även en sådan borste du nämner som man kan fylla med skivtvättsvätska, men det var kring 20 år sedan jag använde den senast. Och när jag gjorde det var det bara innan inspelning till band.

Grus bådar inte gott...

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-12 06:32

Jocke skrev:Hur stor respekt jag än har för dina kunskaper så kan jag inte hålla med dig här!/Jocke

Vad trevligt att någon reagerar.
Du har naturligtvis rätt. Du och dina kamrater föredrog den remdrivna spelaren - fint. Men att därmed säga (eller att utifrån hur många tester som helst säga) att remdrivna är bättre; det är snobberi. En "ljudupplevelse" är just en upplevelse och går ju aldrig att bevisa. Det jag vänder mig mot är de som försöker göra sina upplevelser till "norm". Sådana finns det många av i hifi-världen. De är inget annat än högfärdiga guldöresnobbar.

Fjonka! Besök bibilioteket! Be dem ta fram HiFi-handböckerna från 70-talet. Eller ännu bättre; be dem ta fram "Ljud och hur det ska låta" av Göran Mård. Den är utgiven på 70-talet och tar på ett enkelt sätt upp "allt" som har med hifi-teknik att göra.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-12 10:10

Lust skrev:.......

.....

Grus bådar inte gott...

Där hänger jag inte med riktigt, som jag förstod det så var armen på i inställning nr. 1, i vilket skede skall den av?

Nä, grus är aldrig kul. Den har nog fått sin beskärda del av taskig behandling. Tror att vatten också har smygit sig in då plattan hade oxid under mattan i pöl-liknande fält. Nåväl, jag blåser den och testar sen, tycker mest den är snygg att ha framme, har ju en annan spelare som skall fixas till sen. Tråkigt är att det är vinyl-jakaranda(dock bra sådan, lurar en på en bits avstånd) och inte riktigt fanér.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-12 10:27

Kjell_Kranzberg skrev:
Jocke skrev:Hur stor respekt jag än har för dina kunskaper så kan jag inte hålla med dig här!/Jocke

Vad trevligt att någon reagerar.
Du har naturligtvis rätt. Du och dina kamrater föredrog den remdrivna spelaren - fint. Men att därmed säga (eller att utifrån hur många tester som helst säga) att remdrivna är bättre; det är snobberi. En "ljudupplevelse" är just en upplevelse och går ju aldrig att bevisa. Det jag vänder mig mot är de som försöker göra sina upplevelser till "norm". Sådana finns det många av i hifi-världen. De är inget annat än högfärdiga guldöresnobbar.

Det är klart att det finns bra och dåliga verk av båda slagen men var och en blir ju salig på sin tro! :) Nu är ju inte denna "kamp" så angelägen idag. Inte ens CD-spelaren är modern längre. Idag är det mycket intressantare att LP:n har fått en sådan renässans att det finns firmor som lever på LP och att det går att "rädda" grammofoner från soptippen!

Låter det bra så är det bra!

/Jocke

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-05-12 13:17

Fjonkalicious skrev:
Lust skrev:.......

Där hänger jag inte med riktigt, som jag förstod det så var armen på i inställning nr. 1, i vilket skede skall den av?

Inte alltid så lätt att uttrycka sig förståeligt...

När du justerar in nåltrycket till noll så ska armen sväva i luften bredvid skivtallriken så att den även kan sjunka under skivtallriksnivå. Se bild:

Bild

Bilden tagen från den här sidan där nåltrycksinställning förklaras lite utförligare.

http://www.svalander.se/tips/naltryckstips.htm#skala

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-12 14:01

Kjell_Kranzberg skrev:Direktdrivna spelare, speciellt de kvartskristall-låsta, håller hastigheten exakt. Det gör inte en remdriven spelare. Framför allt inte när remmen börjar bli uttöjd.

Nja, det där tycker inte jag behöver stämma alla gånger. Reglersystemen reagerar först när hastighetsändringen redan är ett faktum och det kan bli lite godtyckligt om tallrikens moment är litet och/eller motorn är stark. Ett stort moment hos tallriken och svag motor som nästan behöver lite "starthjälp" kan hålla hastigheten minst lika bra. Kuggning har väl också varit ett problem hos en del direktdrivna spelare. De direktdrivna var/är förstås bättre anpassade för DJ:ande! För riktigt finlir tror jag nog att t.ex. en Forsell-spelare kan vara ett bättre väl....

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-12 17:24

Så, då var att rengjort och jag pluggade in och provade snabbt. Kanske korkat att göra allt jobb innan man vet om det funkar, men det brukar ju funka. Nåväl, testat med två förstärkare och jag har jordbrum och inget ljud i höger kanal, även om nätsladden till spelaren varit utdragen. Hur kommer det sig? Är båda riaa stegen kass eller har jag jordfel i kablaget i spelaren?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-12 23:05

Testade med en tredje förstärkare nu när jag kom hem. Det visade sig att om man kopplade Left-right tvärtom så försvann jordbrummet men ena kanalen är död. Har lite dåligt koll på left och right, kan det bli jordfel om man kopplar det fel till förstärkaren? Varför är ena kanalen död? Var skall jag börja leta?

Mvh

Filip

Kanske kan locka till hjälp med lite bilder:

Innanmäte(till synes en enkel spelare?):

Bild

Diverse:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild