Fjonkalicious skrev:
En fråga, på motvikten där bak, skall den ha ett speciellt värde, när man städar så rattar man ju ganska friskt och jag har fått för mig att detta är en rätt viktig inställning?
Jag har inte provkört den än, vet inte ens om den funkar. Men när jag väl gör det så kommer den i vilket fall se snygg och ren ut. Inför stundande provspelning undrar jag också vad för typiska tillbehör man skall ha? Själv kommer jag ihåg sammetskudden, den där man tar bort damm med. Finns det någon speciell sådan man bör ha, dels för funktionen och dels för den goda känslans skull när man på ett rituallikt sätt spisar vinyl?
Jag har ju en som jag fick med en spelare, en gammal sak, tidigare ägare sade att man skulle fylla vatten i den, stämmer detta?
Nåväl, den är inte färdig riktigt än, kom en del GRUS ur den när jag vände upp och ner på den... gaaaah.
Du har helt rätt - motvikten reglerar nåltrycket.
Nu vet jag inte hur just din motvikt ser ut, men det brukar vara vanligt med att själva skalan går att snurra utan att motvikten vrids bakåt eller framåt.
Det du ska göra är att sätta ner pickupen bredvid skivan och sedan vrida själva motvikten så att armen står i balans. Alltså varken vill uppåt eller nedåt. I det läget ska du vrida enbart skalan på motvikten till noll.
Nu har du alltså noll grams nåltryck. Glömde att säga att om du har en anti-skatingratt på spelaren ska den ha ställts på noll för att undvika att armen rör sig i sidled.
Fäst armen på armhållaren igen och fortsätt med följande:
Beroende på vilket nåltryck som rekommenderas till den PU som sitter på vrider du nu in själva motvikten. Då bör även skalan följa med och då är det bara att vrida till du kan läsa av rätt värde. Vet du inte vilket nåltryck som rekommenderas är 1,5 g ett bra utgångsvärde. (Med tiden får du prova dig fram till en bra balans mellan spårningsförmåga och nål/skivslitage).
Vrid sedan anti-skatingratten till samma värde som nåltrycket och du har gjort de två mest rundläggande inställningarna för att köra igång.
Angående rengöringsborstar så tycker inte jag att "sammetskudde" är särskilt effektivt. Jag föredrar kolberborste, typ DECCA.
Har även en sådan borste du nämner som man kan fylla med skivtvättsvätska, men det var kring 20 år sedan jag använde den senast. Och när jag gjorde det var det bara innan inspelning till band.
Grus bådar inte gott...