Vinklar och vrår (läs: 46 grader, både här och där) ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Vinklar och vrår (läs: 46 grader, både här och där) ?

Inläggav Bamsefar » 2008-05-10 21:05

De flesta, antar jag, har i alla fall hört talas om:

1.18
23 grader och eller 46 grader

Ovanstående beskriver ett mattematiskt samband mellan högtalarna och lyssningspositionen.

Min fråga är om inte just 46 grader också beskriver vinkel mellan en normal vägg och fronten på högtalaren ?

Alltså att en högtalare skall vinklas in så att dess frontbaffel bildar vinkeln 46 grader mot väggen (upprepning av ovanstående, men kanske tydligare beskrivning) ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-05-11 00:00

Nä, det tror jag inte. Lite mer än 23 grader lär det vara om riktningarna på fronten skall korsa lite framför dig men inte 46. Hade "riktningen" korsats mitt i lyssningsposition hade det ju varit "exakt" 23 grader. Om inte spontangeometrin är sned i mitt huvud...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-11 00:05

Det är korrekt - jag kör med 50 grader just nu ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-05-12 11:03

Jaha, då fattar jag antingen inte vilken vinkel vi pratar om eller så menar vi inte samma sak med "normal vägg". Eller så har jag rent av helt fel...

Pratar vi om "a" som varandes 23 grader nederst på bilden? Då får jag vinkel mellan vägg och front till 23 grader...

Tar man dessutom i beaktande att frontens projicerade förlängning skall korsa lite framför lyssnaren kan man ju komma lite högre än 23 vilket dock beror avstånden dvs mindre avstånd högre vinkelskillnad och tvärtom.

Bild

Det är ju inte direkt "rocket science" utan vanlig geometri så det bör ju vara rätt enkelt. Jag misstänker att jag missförstått dig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-12 11:15

Om man räknar bägge högtalarna så blir det ju 46 grader. :)

Nä, ca 25 grader är väl det som gäller om man räknar så. Det är ju en bra tumregel! 8O
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 11:30

Min erfarenhet är att det brukar bli mellan 25 och 30 grader i de flesta rum. Men man får prova sig fram, tumregler skall man ju alltid undvika. ;)

Däremot kan man ju ha ett startvärde för provandet, och då är ju 25 grader en lika bra vinkel som någon annan inom det intervall man brukar hamna. Själv brukar jag som startvärde ha att man precis skall se utsidan på resp högtalare när man sitter längst fram i mitten inom det lyssningsområde som finns i rummet.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan nämna att filmstandarden föreskriver +/- 22,5 grader och inte 23 grader. Skillnaden är dock så liten att den nog kan bortses ifrån. T-kvoten 1:1,18 ger som Bamsefar nämner 23 grader.

T-kvoten 1:1,2 ger 22,62 grader, vilket kan vara ett bra medelvärde mellan musik och film. Lättare att komma ihåg dessutom.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-05-12 15:07

Almen skrev:Om man räknar bägge högtalarna så blir det ju 46 grader. :)

Njo, visst kan man lägga ihop vinklarna och få 50 grader men "dess frontbaffel bildar vinkeln 46 grader mot väggen" antyder väl med "dess" att det handlar om en baffel och en vinkel. Kan jag nog tycka.

IÖs 25-30 grader låter ju rimligt med tanke på att det skall vara "lite mer" än 23 grader.

Jag misstänker att Bamsefar driver med mig och sitter vid sin dator med iP+pP på kort avstånd eller nåt...

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 16:08

jag tycker IÖ:s kommentar
Själv brukar jag som startvärde ha att man precis skall se utsidan på resp högtalare när man sitter längst fram i mitten inom det lyssningsområde som finns i rummet
förklarar allting klockrent, sen kan man ju bonka till den så den far ett par femtiondelar innåt eller utåt om man inte gillar det. kan man inte kalla det en tumregel IÖ? att se utsidan?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-12 16:40

UrSv skrev:
Njo, visst kan man lägga ihop vinklarna och få 50 grader men "dess frontbaffel bildar vinkeln 46 grader mot väggen" antyder väl med "dess" att det handlar om en baffel och en vinkel. Kan jag nog tycka.

Kanske skulle haft en ;) i alla fall, men trodde att :) skulle indikera skojfriskheten med mitt nonsensinlägg tillräckligt. :cry:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-05-12 17:06

Almen skrev:
UrSv skrev:

Kanske skulle haft en ;) i alla fall, men trodde att :) skulle indikera skojfriskheten med mitt nonsensinlägg tillräckligt. :cry:

Uschäkta, jag misstänkte nog att så var fallet... :oops: ...men snöade ändå tebax till min undran över hur Bamsefar egentligen menade.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-12 18:27

Tydligen oklart vad jag menar....

Bild

Iofs kan jag hålla med om att 50 grader var lite missvisande, men min poäng är att det inte är samma som för lyssningspositionen, och att det framförallt - vilket IÖ klargjorde mycket bra - finns en bra startposition även för relationen mellan högtalaren och väggen vad gäller vinkeln. Något som inte direkt diskuterats tidigare ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 18:37

danne-k skrev:jag tycker IÖ:s kommentar
Själv brukar jag som startvärde ha att man precis skall se utsidan på resp högtalare när man sitter längst fram i mitten inom det lyssningsområde som finns i rummet
förklarar allting klockrent, sen kan man ju bonka till den så den far ett par femtiondelar innåt eller utåt om man inte gillar det. kan man inte kalla det en tumregel IÖ? att se utsidan?

Tycker snarare att det är motsatsen till en tumregel. Vad jag gör är ju att klargöra att vinkeln bör fastställas med hjälp av experiment och inte med en tumregel. Ett startvärde är ju inte ett slutvärde, liksom. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 18:47

mja menade att principen att sitta så man såg, eller rättare sagt ställa högtalaren så man såg yttersidan med x antal cm till lyssnarpositonen kunde räknas som en tumregel, om man tolkar ordet "tumregel" som: "det är ungefär såhär, fast inte alltid"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-05-13 10:07

Bamsefar skrev:Tydligen oklart vad jag menar....

Bild

Iofs kan jag hålla med om att 50 grader var lite missvisande, men min poäng är att det inte är samma som för lyssningspositionen, och att det framförallt - vilket IÖ klargjorde mycket bra - finns en bra startposition även för relationen mellan högtalaren och väggen vad gäller vinkeln. Något som inte direkt diskuterats tidigare ;)

Nja, jag tyckte nog det var ganska klart vad du menade men jag hade ju lite svårt för att se sidan som "frontbaffel". Att vinklarna som sådana får utgångspunkter för test utifrån vinkelrekommendationen följer ju naturligt. Att det inte är samma vinkel som för lyssningspositionen är ju klart eftersom högtalarna vinklas in lite. Hade inte det gjorts hade det ju blivit samma vinkel exakt.

Som exempel borde ju 46 grader och 3 m mellan högtalarna resultera i att högtalarna "korsas" ca 1.8 m framför lyssningsposition dvs närmare högtalarnas placering i djupet än lyssnaren. För riktigt korta lyssningsavstånd kan man naturligtvis komma upp i 46 grader även om det nog i de flesta rum är ovanligt. Tror jag.

Återgå till Wänner af Ino