piPs kontra pi60, känns onödigt med ny tråd för enbart detta

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andershelin

piPs kontra pi60, känns onödigt med ny tråd för enbart detta

Inläggav andershelin » 2008-05-05 20:28

Sitter just nu med ett par piPs men funderar på att byta till pi60.

Är så sjukt nöjd med denskira diskanten som jag får ur piPs;arna och är nu rädd att jag tappar det då jag byter till pi60...

Någon som povat bägge och jämfört diskanterna? Finns det risk att jag får sämre detaljåtergivning i de översta tonerna med pi60?

Har varit hos Ingenjörn men kommer inte ihåg just diskantåtergivningen.....

Anders

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2008-05-05 20:32

Har själv både piPs och Pi60s. piPs har en något ljusare karaktär jämfört med Pi60s vilket kan uppfattas som en mera detaljerad återgivning.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-05-05 21:07

hmmmm och jag som "bara" skall ha pi60.....kanske inte är såååå stor skillnad i diskantåtergivningen på pi60 och pi60s?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-05 21:12

pi60 av nuvarande generation är bättre på samtliga parametrar anser jag rent subjektivt då ;) Du kommer inte att förlora på den uppgraderingen !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2008-05-05 22:24

Jag tog steget och kunde inte vara mer nöjd. En "större" ljudbild och mer uppbackning i de låga registrerna är min åsikt. piPs klarade av röster väldigt bra och är en utmärkt högtalare (rent utav löjligt bra) för pengarna.
Men, jag saknar inte någonting i pi60 som jag hade i piPs. Har du råd, uppgradera!

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-05-06 02:41

pi60 har en mycket tråkig diskant, den tar helt udden av musiken enligt mitt tycke. piP är bättre men den är inte perfekt...
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-06 06:26

Bongo skrev:pi60 har en mycket tråkig diskant, den tar helt udden av musiken enligt mitt tycke. piP är bättre men den är inte perfekt...

Tråkig? Udden? Kan du förklara mer eftersom det är tvärtemot vad jag upplevt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-06 08:48

Bongo skrev:pi60 har en mycket tråkig diskant, den tar helt udden av musiken enligt mitt tycke. piP är bättre men den är inte perfekt...

Du skämtar eller hur ? Det måste du bara göra, för det du skriver tyder på att du isåfall enbart godkänner högtalare som kraftigt färgar....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-06 08:58

Vad ni triggar på bongos trollande.

piP och pi60 har olika spridning i diskanten. Jag har alltid upplevt piP som att den fungerar bättre i hem som inte är akustikbehandlade, än pi60 och uppåt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-05-06 09:35

Så det finns en risk att jag tappar den detaljrikedom jag har nu med mina piPs?

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-05-06 12:34

Alexi:
Vadå trollande, :x Här trollas inte, jag berättar vad jag tycker, inget annat! (även om jag på den senaste tiden slutat linda in allt jag säger så att ingen ska bli sur, utan istället säger det jag tänkt säga)

Subjektivisten:
Mina upplevelser av pi60 är att dom inte har den "topp" som jag vill ha i diskanten, framförallt i akustikbehandlade rum. Denna topp är en färgning som jag upplever mycket positiv i nästan all musik, men framförallt den musik som betyder mest för mig. Vid hög volym får även gärna en svag dist smyga sig in i diskanten då det förhöjer upplevelsen ytterligare för mig. (inte så det skär alldeles förskräckligt i öronen men lite grann)
Utan denna toppen upplever jag musiken som "uddlös", lite som skillnaden mellan ett bredbandselement och ett tvåvägssystem (dock inte i närheten av så grovt)

Bamsefar:
Nej jag skämtar inte.
Eftersom pi60 uppenbarligen är ofärgande per definition här så gillar jag den färgningen. Att det skulle vara en kraftig färgning håller jag inte med om, men ja, jag godkänner bara högtalare som färgar eftersom jag upplever musiken bättre då (med reservationen att pi60 är den ofärgande referensen).

Sorry till trådskaparen om det blev för off-topic.

Jag tycker att piP har trevligare diskant än pi60 men pi60's ljudtryckskapacitet gör den ändå till ett bättre alternativ.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-06 12:42

Bongo skrev:Alexi:
Vadå trollande, :x Här trollas inte, jag berättar vad jag tycker, inget annat! (även om jag på den senaste tiden slutat linda in allt jag säger så att ingen ska bli sur, utan istället säger det jag tänkt säga).
Ja att trolla, att skriva uppenbart provocerande. Sen väljer man såklart hur man presenterar sina åsikter. Sen så tror jag att förstår vad du menar, jag gillar också diskanten i piP, min beskrivning är att den är luftigare och det beror på bättre spridningsegenskaper har jag förstått. Jag är ju väldigt förtjust i banddiskanter som också har extremt bred spridning och därför också upplevs av mig som mycket luftiga. Sen att endel av denna luftighet iaf i banddiskanter beror på dist, är ju inte så kul men just för gles akustisk musik kan det vara fantastiskt vackert :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-05-12 12:52

Jag som har såväl piPs (dock i iPs utförande men samma diskant) som pi60 håller med Alexi.

piP diskanten är finfin och spridningsegenskaperna gör piP till (i mitt tycke) en utmärkt loungehögtalare och det låter mycket bra även om man är uppe och rör på sig mycket.

Dock så är pi60 en klart mer kapabel högtalare och den spelar aldrig sämre än piP/s i vettiga rum. Spelar man lite högre i volym så upplever jag diskanten i pi60 som klarare/mer detaljrik - utan att den någonsin blir vass. Gillar du piP/s diskanten så borde du älska pi60 - själv är jag allergisk mot zingande metalliska skrikdiskanter och gillar inte heller våt-filts-övertäckta diskanter. pi60-diskanten är härligt upplöst utan att dra iväg åt något elakt håll.

Att sedan piP/s i vissa rum/situationer trots allt känns som en lämpligare högtalare kan jag förstå - trots att jag trivs mycket bra med pi60 och inte ser piP som en konkurrent så kan jag inte förmå mig att vara utan iPs/piPs.

pi60 har inte piPs som konkurrent utan som komplement.
Skulle jag bo trångt kan jag tänka mig enbart piPs, men skulle sakna det där lilla extra nedåt som pi60 ger, ibland.
Inaktiv

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-05-12 16:06

Alexi skrev:
Bongo skrev:Alexi:
Vadå trollande, :x Här trollas inte, jag berättar vad jag tycker, inget annat! (även om jag på den senaste tiden slutat linda in allt jag säger så att ingen ska bli sur, utan istället säger det jag tänkt säga).
Ja att trolla, att skriva uppenbart provocerande.

Jag vill nog hävda att begreppet "trolla" bör reserveras för det när man gör inlägg enbart för att starta bråk.
"Troll" har i princip aldrig intresse av trådämnet i fråga.

Därför anser jag att bongos inlägg inte kan sägas vara att "trolla".
Möjligvis avsiktligt provocerande men det är inte givet.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-05-12 16:07

dubblett borttagen...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-12 17:04

Bongo skrev:Subjektivisten:
Mina upplevelser av pi60 är att dom inte har den "topp" som jag vill ha i diskanten, framförallt i akustikbehandlade rum. Denna topp är en färgning som jag upplever mycket positiv i nästan all musik, men framförallt den musik som betyder mest för mig. Vid hög volym får även gärna en svag dist smyga sig in i diskanten då det förhöjer upplevelsen ytterligare för mig. (inte så det skär alldeles förskräckligt i öronen men lite grann)
Utan denna toppen upplever jag musiken som "uddlös", lite som skillnaden mellan ett bredbandselement och ett tvåvägssystem (dock inte i närheten av så grovt)

Ahhh, då är jag med. Fast då skulle nog jag valt andra ord att beskriva pi60 diskant. Typ:
"pi60 har en mycket korrekt och ofärgad diskant, vilket jag finner tråkigt, för den tar helt udden av musiken, som enligt mitt tycke, borde färga ljudet mer"
:D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-05-12 18:27

Kan det inte helt enkelt vara så att pi60(s) har mindre energi (pga större riktverkan) än piP(s) uppåt i frekvens och att vissa vill ha denna extra energi? Huruvida man ska definera det som en färgning är nog tveksamt känner jag som inbiten Carlssonentusiast. :)

/Erik

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 18:50

Detta blir lite OT, men finns det någon mer erkänd högtalare som inte färgar ljud? Som faktiskt är byggd efter principen att återge det som den matas med i signalväg utan att "förbättra" skulle jag gissa att en tillverkare skulle kalla det.?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-12 19:19

danne-k skrev:Detta blir lite OT, men finns det någon mer erkänd högtalare som inte färgar ljud? Som faktiskt är byggd efter principen att återge det som den matas med i signalväg utan att "förbättra" skulle jag gissa att en tillverkare skulle kalla det.?

Nej, alla högtalare låter olika.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-12 19:33

danne-k skrev:Detta blir lite OT, men finns det någon mer erkänd högtalare som inte färgar ljud? Som faktiskt är byggd efter principen att återge det som den matas med i signalväg utan att "förbättra" skulle jag gissa att en tillverkare skulle kalla det.?

Vissa av PMCs modeller kanske ? Någon B&W kanske - men de är svårhittade ;)
Best Regards
Bamsefar

Återgå till Wänner af Ino