razor - har du vaknat på fel sida i eftermiddag
Jag håller med lite lite grann... ibland finns det rätt eller fel, det är inte en fråga om tycke och smak eller en diskussionsfråga. den flummigheten grasserade i alla fall ganska mycket under 70-talet på våra lärosäten. Och visst flummas det runt inom HiFi-världen åxå, att planlöst bara switcha runt bland olika apparater och bedöma vilken som "är bäst" tillhör väl flummet. Men inget ont i det så länge "flummaren" är lycklig och inte försöker presntera sina upplevelser som fakta eller "sanningar".
Själv köpte jag ett par uppsättningar hemsnidade signal-kablar av en kamrat för cirka ett år sedan. Kopplade in dom och tyckte att ljudet blev klart mer detaljerat, men även lite för ljust och hårt. Kamraten varnade mig för detta och sa att kablarna behövde spelas in. Mycket riktigt lugnade den lite hårda diskanten ner sig efter en vecka och det låter nu mycket behagligt. Byter jag tillbaka till de gamla kablarna låter dessa aningens aningens mörkare, men framför allt mindre detaljerat. Men det är små skillnader vi talar om här.
Frågan är då, vilken av kablarna är de "riktiga"? Jag har inte gjort några mätningar, men jag skulle bli förvånad om de uppvisade några större (om än några alls) mätbara skillnader. Så jag har två alternativ här:
1) Det finns mätbara skillnader och jag har helt enkelt vant mig vid det ljusare ljudet
2) Det finns inga mätbara skillnader och jag inbillar mig
Ett tredje alternativ kan förstås vara att jag hör en skillnad, men att den mätutrustning som används idag inte kan påvisa de skillnaderna mätmässigt.
För mig är denna urvalsprocess i allra högsta grad relevant även om den är lite flummig

Men jag kan knappast pådyvla någon annan åsikten att dessa kablar är "riktiga" i alla sammanhang och "bäst" bara för att dom låter bra hos mig. Dessutom är jag jag ganska lat av mig och har inte lyssnat på så många alternativ heller.... För mig har det delvis handlat om vilket "ljudideal" jag har, för skulle jag gilla runt gosigt engelskt ljud (vilket jag ibland gör) skulle jag kanske ha offrat detaljerna för det något varmare ljudet. Men ur ett "objektivt" mättekniskt perspektiv är förmodligen båda kabelvarianterna lika dåliga, fast på lite olika sätt.
Men frågeställningen "vilket ljudideal har du" har jag svårt att koppla till kommunism...
Min syn är denna; ALL ljudåtergivning är en kompromiss, behäftad med dist och färgningar. Det finns ingen anläggning i världen som återger musik till 100% av originalet. Så när man "designar" sin anläggning handlar det nästan alltid om vilken färgning, vilka tillkortakommanden som man accepterar (jag börjar känna igen mig själv, har säkert skrivit något liknande i en annan tråd). Dessa kompromisser är bland annat beroende på vilken musik man lyssnar på - och vilka preferenser man har. Översätt preferens till, just det - ljudideal!
Visst, man kan sitta hemma och sura med dom 10 bra fonogram som går att uppbringa och sedan bygga sin anläggning kring dessa. Men hur kul är det?
För hur du än bär dig åt kommer du aldrig att få en korrekt återgivning med de skivor som ges ut idag.
Personligen satsar jag hellre på ett ljud som jag tycker om och ger mig samma upplevelse som live, än att jag ska genomlida ett ljud som jag vet är "rätt" - ofta i betydelsen "mätmässigt rätt".
/ B