Fråga om ringkärnetransformator

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Fråga om ringkärnetransformator

Inläggav Ceder » 2008-05-10 14:09

Har hittat en med beggad med följande spec (har inte köpt den än)

"Transformator, 2x30V 4A, 2x12V 1A"

Kan det verkligen stämma att den bara levererar 1A i 2x12 V, måste väl vara felskrivet? (om vi förutsätter att det stämmer med 4A vid 2X30V)

Och kan jag på något sätt utifrån detta räkna ut VA?

Nybörjarfrågor? you bet! :lol:

Tanken är att den skall anävndas för att driva en liten stärkare från: Kjell som sedan skall sitta i min lilla köksradio (annan tråd)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-10 16:26

Varför skulle den inte kunna leverera 1A vid 12V? Notera dessutom att 12V är ju 24V med mittuttag, aleternativt två 12V-lindningar. Står det nu 1A kan man fundera på hur den amperen fördelar sig. Är det 1A genom båda lindningarna alltså 24VA, eller är det 1A vid 12V (alltså ½A per lindning)??

Två sådana HÄR gör jobbet annars.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2008-05-10 17:00

2x30V 4A, 2x12V 1A är inget konstigt värde det finns säkert massvis med användningsomtåden till en sån trasformator. Men den passar inte till din förstärkare.

Om 30 voltaren ska lämna 4A och tolvan en A så ska arean vara 4 gånger så stor, det betyder att diameten blir dubbelt så stor, om du kollar med ett skjutmåt så ser du od det är rimligt eller inte.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2008-05-10 17:04

VA räknar du ut så här,
2x30V=60V; 60Vx4A=240VA, den andra lindingen bir då på 24VA
totalt blir det då 264VA
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-05-10 21:28

Tack för svar, har dessutom fått ett svar av säljaren så nu är jag helt på det klara att den inte går att nyttja.

Soundbrigade: tack för länken, blir väl något i den stilen i stället. Mewn då jag är lite snål nå jagar jag beggat först ;-)

En annan fråga: jag har "fått för mig" att ringkärnetranformatorer är "bättre" än "vanliga" (av den typ som Sonudbrigade länkade till) Hur är det?

Kan man få ett länktips så man kan bli lite klokare? (för 15 år sedan läste jag elektronik på gymnasie nivå, så jag har vissa grunder någonstans långt bak i huvudet)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-05-10 21:34

har hört att ringkärnor ger brumljud.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-10 21:49

Dåliga ringkärnor är dåliga medan bra är bra. Det finns inget generellt. En bra toroid ger mindre magnetiskt läckfält, medan en dålig är nära nog katastrofal.
En toroid har högre "inrush" ström, vad det nu innebär ... jo att den drar högre ström i startögonblicket.
En toroid kan också göras fysiskt mindre.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-13 14:10

Startströmmen kommer av att all energi går till att magnetisera järnkärnan. Läckinduktansen är låg, som annars skulle sno ström till magnetisering. En "vanlig" transformator har större läckinduktans och därför mindre startström, snällare mot dina proppar.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-13 14:13

housemicke skrev:har hört att ringkärnor ger brumljud.
Alla transformatorer brummar rent mekaniskt. En ringkärna som brummar irriterande hårt kan åtgärdas med ett DC filter på primärsidan men ibland kommer det utav att lindningen är lite lös så att plåten i kärnan skallrar. Vissa tillverkare är bra att att göra tysta transformatorer, andra är sämre.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-05-13 19:04

Transformatorn kan ju liknas men en växelströmsmotor som drar 4-8 ggr
märkströmmen vid startögonblicket,
men kan det vara så att olika konstruktiontyper av transformatorer drar olika mycket ström pga av dess konstruktion om de har samma VA??
8O
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-13 19:24

Ja, en toroidtrafo är väldigt törstig. Startströmmen kan vara toppspänningen delat med primärlindningsresistansen (som bara är några ohm). En 500 VA toroid drog 77A vid tillslag och det var trafon alena, utan någon som helst last. En vanligt trafo med EI-kärna drar betydligt mindre.
/Per-Anders

Återgå till DIY-forum