Ventilation?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Brunnsbo

Ventilation?

Inläggav Brunnsbo » 2008-05-12 20:31

Finns det några "färdiga" ventilations lösningar till bio/ljudrum. Vill inte att ljud skall läcka in eller ut. Om jag inte gör hål i väggen kommer det bli attans instäng efter någon timme. Hål i väggen brukar innebära att det är fritt fram både för luft ljud mygg m.m.
Hur löser jag detta på bästa sätt?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-05-12 23:19

Det finns ljuddämpare för venilationsrör men tar oftast en del plats. Vet inte om det funkar att bara koppla på en på utsidan av rummet? Man kanske tom behöver en fläkt för att driva luften igenom?...
Bild
Du får antagligen konstruera/bygga ett litet lokalt ventilationssystem med ljuddämpad tilluft, ljuddämpad frånluft och en väl isolerad och dämpad fläkt placerad en bit bort från rummet. Bor du i villa är det nog inget problem... :wink:
semper simplicissima solutio

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-05-13 21:03

Finns det några byggbeskrivningar på sådana system?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-13 22:18

Fick just en idé, borde man inte kunna kombinera en bullerfälla med en absorbent? En stor helmholtzresonator som har ett extra hål genom väggen som utsug?

Kan det vara nåt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-05-13 23:25

Brunnsbo skrev:Finns det några byggbeskrivningar på sådana system?

Njaaa... Jag har då inte sett nån byggbeskrivning på en specifik biorumsventilation. Men det finns ventilationsfirmor... :wink:

Det finns ju ventilationssystem för badrum för hemmpysslare. Typ Fresh eller Pax. Nu har jag ju ingen som helst aning om hur dit biorum ser ut eller var i huset det är placerat men skulle man inte kunna sätta en badrumsfläkt modell kraftigare en bra bit bort och dra ett frånluftsrör från biorummet dit. Tilluften släpper du in antingen genom en ventil i ytterväggen, spaltventil i fönstret eller via en spalt över/under dörren?...
semper simplicissima solutio

Återgå till DIY-forum