jeppe skrev:Tack, det beror väl på kvaliteten på upsamplingsprogrammet eller?
Tänkte jämföra 44khz filen med 48khz filen i Audicity ikväll
Finns det något typiskt sätt som ljudet förändras på som du vet?
Ja, just det.
Det ena är att stoppa in nollsampel mellan varje sampel så att man får en ny omgång sampel med 160 ggr så hög samplingsfrekvens, dvs 44100*160=7056000 Hz. Dessa sampel lågpassfiltreras med ett digitalt filter som skär bort allt över 22050 Hz. Därefter plockar man vart 147:e sampel och kastar bort resten. Då blir samplingsfrekvensen 7005600/147=48000 Hz. Eftersom signalen är bandbegränsad (via LP-filtret) till 22050 Hz är det inga problem att "sampla" den digitalt, dvs kasta bort samplen.
Lågpassfiltret är nyckelpunkten här när det gäller kvaliteten.
Det finns två sätt att göra det, signalprocessningsmässigt.
Det ena är med ett IIR-filter. Man kan klara sig med ett 16:e ordningens epileptiskt filter och det är det effektivaste om omsamplingsfaktorerna är små heltal. 147 och 160 är dessvärre stora heltal. och eftersom man då måste köra ljud med en väldigt hög samplingsfrekvens (7,056 MHz) geom filtret blir det en
massa räknande. Två multiplikationer och två additioner x 16 x 7056000=450 MFlops/s.
Det andra sättet att göra det är med ett FIR-filter. Fördelen med det är att man kan låta bli att räkna ut alla de där samplen som man ändå kastar bort. Nackdelen är att ett FIR-filter måste vara ganska långt, kanske några hundra tappar. Å andra sidan behöver det bara beräknas vid 48000 Hz. Kostnaden blir, vid 100 tappars längd, 100*(1 addition+1 multiplikation)*48000=9,6 MFlops.
Den senare varianten kan ses som en interpolation mellan sampel (och faktiskt den förra också) och det brukar vara den oinvigdes första approach när man ska göra omsampling. Det förekommer allt från den mer avancerade varianten som ovan, ner till linjär interpolation mellan sampel. Det senare låter apa. Alltför ofta ser man interpolation som bygger på bara ett tiotal sampel. Det låter lite bättre, men är knappast dugligt för hifi.
Sättet att testa om omsamplingen görs bra är att spela ett långsamt sinussvep från kanske 20-22050 Hz. Om man hör en massa "spöktoner" som åker åt fel håll i den omsamplade filen, så bör man se sig om efter en annan omsamplare. Det är iofs bara en grovsållare; det digitala filtret ska ju har rak tonkurva i passbandet också (under 22050 Hz) annars kan det påverka klangen hörbart bara genom tonkurvepåverkan. Är man noga får man nog lov att mäta, helt enkelt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.