Hemmabioreceivrars verkliga effektkuber-nya mätningar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-15 06:43

IÖ skrev:
Jag har roat mig med att undersöka effektförbrukningen från en 7.1-förstärkare när man spelar ett antal filmer av dramatisk typ, och brassar på så att minst en kanal är fullt utstyrd (ca 100 W) och funnit att det är yttersta sällsynt att HELA förstärkaren (tänk då också på att verkningsgraden inte är 100 % heller) drar mer än 350 W!

Som jämförelse kan nämnas, att om det varit en sjukanalig KlassA-förstärkare, och alla kanaler varit fullt utstryda samtidigt så hade toppeffektförbrukningen hamnat på närmare 1,5 kW, och nu kommer det som säkert förvånar många: Om det varit en klassB-förstärkare (=KlassAB med extremt låg tomgångsström) så hade toppförbrukningen ändå passerat 1000 W.

-------------------------------------------------------------------------
Dynamisk betyder inte "förhållande mellan svagt och starkt"... ...utan syftar till egenskaper som kan härledas ur ordets ursprungliga betydelse - kraft.
. . . Med dynamisk menar man inom fysiken system vars beteendes föränderlighetskonsekvens är knutet till både dess stimuli och dess historia (samma betydelse som i "(electro)dynamiska högtalare" alltså), till skillnad från statiska system vars föränderlighet är direkt relaterat till ögonblicksstimulit (samma betydelse som i "elektrostatiska högtalare" alltså).

Hänger ni fortfarande inte med? Om så: Orsaken till att man kallar den dynamiska impedansen (som bara berör ögonblickskvoten mellan spänning och ström strax efter det inledande steget på en fyrkantvåg) är att det som är av intresse är att det finns en historik, perioden (perioderna) förs transisionen - att det är finns "gammal reaktiv energi" lagrad i högtalaren, och att strömtoppen därför blir beroende av historien, av avståndet till föregående spänningstransision, och den före det och den föra det...

På samma sätt är membranpositionen och dess hastighet beroende av inte bara ögonblicksinspänningen till en dynamisk högtalare, utan även av dess signalhistorik. Det är därför det heter en dynamisk högtalare, det har ingen med dess förmåga att hantera stor dynamik att göra. :lol: Tro mig. 8)

Av motsvarande skäl kallas elektrostathögtalare för just elektrostatiska. Det betyder inte att de eller det som matar dem är stationärn eller statiskt (att signalen inte ändras) - utan på att membranet i huvuddelen av arbetsområdet antar en position som är beroende av insignalen i samma ögonblick! Alltså att det är ett så kallat statiskt system.

Vh, iö

Detta är ju ren undervisning. Tackar !

H. Richard

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-05-15 07:25

Richard skrev:IÖ skrev:
Jag har roat mig med att undersöka effektförbrukningen från en 7.1-förstärkare när man spelar ett antal filmer av dramatisk typ, och brassar på så att minst en kanal är fullt utstyrd (ca 100 W) och funnit att det är yttersta sällsynt att HELA förstärkaren (tänk då också på att verkningsgraden inte är 100 % heller) drar mer än 350 W!

Som jämförelse kan nämnas, att om det varit en sjukanalig KlassA-förstärkare, och alla kanaler varit fullt utstryda samtidigt så hade toppeffektförbrukningen hamnat på närmare 1,5 kW, och nu kommer det som säkert förvånar många: Om det varit en klassB-förstärkare (=KlassAB med extremt låg tomgångsström) så hade toppförbrukningen ändå passerat 1000 W.

-------------------------------------------------------------------------
Dynamisk betyder inte "förhållande mellan svagt och starkt"... ...utan syftar till egenskaper som kan härledas ur ordets ursprungliga betydelse - kraft.
. . . Med dynamisk menar man inom fysiken system vars beteendes föränderlighetskonsekvens är knutet till både dess stimuli och dess historia (samma betydelse som i "(electro)dynamiska högtalare" alltså), till skillnad från statiska system vars föränderlighet är direkt relaterat till ögonblicksstimulit (samma betydelse som i "elektrostatiska högtalare" alltså).

Hänger ni fortfarande inte med? Om så: Orsaken till att man kallar den dynamiska impedansen (som bara berör ögonblickskvoten mellan spänning och ström strax efter det inledande steget på en fyrkantvåg) är att det som är av intresse är att det finns en historik, perioden (perioderna) förs transisionen - att det är finns "gammal reaktiv energi" lagrad i högtalaren, och att strömtoppen därför blir beroende av historien, av avståndet till föregående spänningstransision, och den före det och den föra det...

På samma sätt är membranpositionen och dess hastighet beroende av inte bara ögonblicksinspänningen till en dynamisk högtalare, utan även av dess signalhistorik. Det är därför det heter en dynamisk högtalare, det har ingen med dess förmåga att hantera stor dynamik att göra. :lol: Tro mig. 8)

Av motsvarande skäl kallas elektrostathögtalare för just elektrostatiska. Det betyder inte att de eller det som matar dem är stationärn eller statiskt (att signalen inte ändras) - utan på att membranet i huvuddelen av arbetsområdet antar en position som är beroende av insignalen i samma ögonblick! Alltså att det är ett så kallat statiskt system.

Vh, iö

Ingvar kan du förklara närmare varför det elektrostatiska elementet inte är beroende av dess historik såsom en konventionell högtalare är. Jag tycker det här var mycket intressant och hoppas att du kan sprida lite mer ljus :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-05-15 09:03

Svante skrev:Mja, angående terminologidebatten:

Är det inte så att man använder begreppet dynamisk impedans för du/di. Eller är det småsignalimpedans man kallar det?
Jag menar alltså det man ser in i en olinjär komponent runt dess arbetspunkt, tex en transistor. Hursom, dynamisk betyder ju föränderlig och det är ju just det en sån impedans är, som funktion av arbetspunkten.

. :D

Helt riktigt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-15 10:22

Lysnade förklaring av IÖ!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-05-15 11:32

OK, Jag förstår resonemanget att fyrkantsvågen triggar repetitiva dynamiska skeenden så länge den är ansluten.

Men fyrkantsvågsmätningen. Var den inte mycket begränsad, när det gäller att visa dynamsika effekter eftersom den har ett fast spektrum och (vad jag förstår) att man inte varierade mängden effekt?

Om man vill se svåraste impedanshändelsen borde väl någon form av brusstimuli vara lämligare?
Senast redigerad av RogerJoensson 2008-05-15 11:36, redigerad totalt 2 gånger.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-15 11:34

hur kollar man stärkarens effekt på alla kanalerna samtidigt, har man en nivåvakt med peak hold funktion och tidslogg?

jag tycker det vore kul att ha en apparat att koppla in mellan stärkare och högtalare som håller koll på effektuttaget, finns det att köpa?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2008-05-15 19:02

Du menar en kabel med en liten låda på som förvränger ljudet.
Även utan att visa effekt så brukar de vara rätt dyra :wink:

Håller med om att det vore kul att se. Lite klurigt att avgöra hur "seg" den måste vara för att man ska kunna avläsa något.
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-15 23:06

Morello skrev:
Svante skrev:Mja, angående terminologidebatten:

Är det inte så att man använder begreppet dynamisk impedans för du/di. Eller är det småsignalimpedans man kallar det?
Jag menar alltså det man ser in i en olinjär komponent runt dess arbetspunkt, tex en transistor. Hursom, dynamisk betyder ju föränderlig och det är ju just det en sån impedans är, som funktion av arbetspunkten.

. :D

Helt riktigt.

Njae... Det du Svante talar om tror jag brukar benämnas dynamisk resistans. Alltså en DC-egenskap (som gäller för ström som inte växlar polaritet, eller rättare sagt utan frekvensberoende).

Den som man t ex definierar för en strömgenomfluten diod, och som förenklat kan beskrivas som resistansen i den förenklade modell av dioden såsom "en resistans i serie med en spänningsgenerator".

Då är ju resistansen just du/di, alltså strömökningen av en spänningsökning.

Att sedan dioden i verkligheten inte är korrekt representerad av en så enkel modell är en annan femma... ;)

Kretsar med låg dynmisk resistans brukar vara lågbrusiga också, men det är ingen naturlag att det behöver förhålla sig så. Dessutom har det väl just ingenting med ämnet att göra, så jag vet inte varför jag skrev det...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-05-16 11:24

Dynamisk impedans är bara en generalisering av dynamisk resistans, för att inkludera en reaktiv del. En backspänd PN-övergång är ett bra exempel på något som ger upphov till en dynamisk reaktans. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-05-16 12:49

Vad säger sällskapet om en sådan här kub?

8ohm 94-91-89-89-91W
4ohm 181-170-165-166-173W
2ohm 328-257-235-248-305W
1ohm 0-0-0-0-1-1W
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-16 13:02

Vad heter kubmätningen på engelska?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-05-16 13:21

cube measurment :roll: ???
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-05-16 13:44

Att mäta effekt i olika lastimpedanser (olika med avseende på såväl belopp som fas) är inget nytt eller konstigt, men man behöver inte redovisa i en kub.
-Innehar F-skattsedel-

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-16 14:57

Kribban skrev:Vad säger sällskapet om en sådan här kub?

8ohm 94-91-89-89-91W
4ohm 181-170-165-166-173W
2ohm 328-257-235-248-305W
1ohm 0-0-0-0-1-1W

Ser la bra ut om inte talaren går under 3 (lite marginal får man nog ha) ohm
Kan jag drista mig till att tycka

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-05-16 15:03

Den tillhör denna:

Panasonic SA-XR59
Bild
Miljö-alarmist

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-16 20:17

Är det en klass -d historia månne? Ger mycket effekt t.om 2 ohm.
Undras om inte denna testades i förra hemmabiotidningen?
Vars har du fått siffrorna ifrån ?

H. Richard.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-05-16 20:30

De är från ett test i Hemmabiotidningen. Den skall vara en suberb musikförmedlare enligt dem. Jag väntar på att Fyndbörsen ska få in den i lager igen men det verkar dröja. Dock har jag fått besked från Panasonic att den är på väg.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-17 13:40

En mycket märkligt ide att optimera nätdelen för en belastning om LÅNGT under en ohm, men förse samma förstärkare med strömbegränsning som inte tillåter 1 ohm...

Tänk vilken trevlig apparat det där hade varit om den istället levererat 165 W i 8 ohm, och 235 W i 4 ohm.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2008-05-17 15:26

Utläste du det ur kuben eller har du tjuvkikat någon annanstans?
Förstår inte hur det framgår riktigt...

Menar du att man skulle kunnat utgå från samma nätdel och ändrat lite så att förstärkaren skulle ge dubbla effekten?
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-05-17 16:48

IngOehman skrev:En mycket märkligt ide att optimera nätdelen för en belastning om LÅNGT under en ohm, men förse samma förstärkare med strömbegränsning som inte tillåter 1 ohm...

Tänk vilken trevlig apparat det där hade varit om den istället levererat 165 W i 8 ohm, och 235 W i 4 ohm.

Vh, iö

Antar att sådant är att till för att satisfiera dogmatiker med böjelse för stora toroider och dylikt. :)

Jag tror branschen skulle må bra av en hifi-press som tillämpar verklighetsförankrade testmetoder och helt enkelt slutade stressa slutsteg kontinuerligt i 1ohm och liknande tramstester som säger mer om testarens kompetens än om testobjektet per se..
-Innehar F-skattsedel-

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-12-14 12:21

Skakar liv i denna tråd, eftersom undran uppstått över drivförmågan hos hemmabioreceivers i en annan tråd.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-12-14 12:22

Hehe, hade precis tänkt bumpa den själv då jag kände mig lite som paa. Det
skötte du ju bra själv Richard :)
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-12-14 12:25

shifts skrev:Hehe, hade precis tänkt bumpa den själv då jag kände mig lite som paa. Det
skötte du ju bra själv Richard :)

ja- även om dessa mätningar troligen säger mera om de olika skydds/strömbegränsningskretsarna, än hur prestandan skulle kunna vara, utan dessa ljudförstörande tingestar.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-14 14:36

Mm, man undrar varför det blev omodernt med den här sortens grafer:

Bild

Jag gillar den för att den så tydligt visar ström- respektive spänningsbegränsningarna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-12-14 15:48

Ja den där var fin att titta på, den fattar t.o.m. jag. :)
Den presentationen borde alltid vara med i manualerna eller i tester.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-12-14 15:52

Omodern? Bara för att den är i 2d möjligen. De andra är ju i 3d. 8)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-12-14 15:57

:?: Bild?
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-12-14 16:09

Jag hittade bara en luddig bild från bilsport. Men effektkuber brukar visa effekt vid fasvridning och impedans visualiserat i en 3d-kub. Om jag inte minns helt fel. :oops:

http://www.bilsport.se/news.php?id=33716

(det var bara ett skämt ändå hur som haver. )

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-12-14 16:25

Jaha, ok men en sådan har jag mycket svårare att avläsa och tycker är mindre överblickbar samt sämre precition.

Sen vet jag ändå fortfarande (kanske lika bra det) inte vad fasvridning innebär eller har för verkan. Men det spelar (för mig ) mindre roll ändå.
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-12-14 16:31

Jo ja samma här. Var inte meningen att verka besserwisser på nåt vis. Tänkte bara att datorspel gått över till 3d så kanske det mesta ser snofsigare ut i 3d tyckte nån. :oops: Så det var ett fånigt skämt. Fasvridning vet jag inte exakt heller hur det uppstår men att det inte verkar så bra (om det inte är meningen) och att det förmodligen uppstår i delningsfilter i kombination med annat. Håller med om att "Svantes" graf är bra. 8)

mvh

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi