Kompromissad XXLS subwoofer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2008-05-14 20:12

yttermått 40x40x40cm godstjocklek ca 2.5cm

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-05-14 22:25

det ger inte mycket mer än 42-45 liter tyvärr. men attans så snyggt det blev, får kanske gjuta själv.. men då blir nog aldrig ens projekt färdiga :roll:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-05-15 12:21

Det är väl inget problem att det inte blir mer än 42-45 liter ....använd en Linkwitz Transform krets för att få med det sista neråt.
Det går ju ganska lätt att mäta upp impedansen på lådan, sen är det bara att räkna ut det faktiska Q värdet. Sätta in detta i excel bladet och köra på.

Skulle bli riktigt bra tror jag.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-05-15 12:57

Hallo igen

Jag satte mig och snabbsimulerade i Basta! lite, jag hoppas att de verkliga värdena inte diffar för mycket från de på pappret.

Räknade med en låda på 42 liter, fick då fram ett F0 på 42,49Hz och ett Q på 0,697
Satte in dessa i excel bladet ....testade med flera olika med ganska snarlika resultat.
Du behöver faktiskt inte EQ:a speciellt mycket för att komma ner till 20Hz och lite till om du vill.
Fick det till ca 7dB förstärkning som behövs vid önskade värden på 20Hz och ett Q på 0.5
Du kommer inte att tappa så jättemycket i MaxSPL, ifall nu det skulle vara viktigt.
Vad jag kan se så kommer din förstärkare att klara detta och utan några problem, tack vare den "relativt" låga förstärkningen.

Det är iallafall den vägen som jag skulle gått istället för att ta upp ett hål till för en slavbas.

I övrigt en väldigt snygg låda tycker jag att det blev. :D

Frågor?

Patrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-15 23:27

Var på möbelvaruhus idag:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-15 23:40

Fjonkalicious skrev:Var på möbelvaruhus idag:

Haha, jag kan se det framför mig...: "Nämen, har du blivit trädgårdsintresserad?" :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2008-05-16 15:46

SlaitH skrev:Hallo igen

Jag satte mig och snabbsimulerade i Basta! lite, jag hoppas att de verkliga värdena inte diffar för mycket från de på pappret.

Räknade med en låda på 42 liter, fick då fram ett F0 på 42,49Hz och ett Q på 0,697
Satte in dessa i excel bladet ....testade med flera olika med ganska snarlika resultat.
Du behöver faktiskt inte EQ:a speciellt mycket för att komma ner till 20Hz och lite till om du vill.
Fick det till ca 7dB förstärkning som behövs vid önskade värden på 20Hz och ett Q på 0.5
Du kommer inte att tappa så jättemycket i MaxSPL, ifall nu det skulle vara viktigt.
Vad jag kan se så kommer din förstärkare att klara detta och utan några problem, tack vare den "relativt" låga förstärkningen.

Det är iallafall den vägen som jag skulle gått istället för att ta upp ett hål till för en slavbas.

I övrigt en väldigt snygg låda tycker jag att det blev. :D

Frågor?

Patrik

vad använder du för program för at räkna ut det?det blir alltså en liten extern krets med lite op ampar, eller hur fungerar det?
tack för att du la ned lite tid och räknade :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-05-17 00:15

Jag har samlat på mig ett gäng excel filer under åren som alla är bra på olika saker.
Men det som jag har använt mest är detta.
http://sound.westhost.com/linkxfrm.zip

Sen har farbror Linkwitz ett litet excel blad som heter closed box som är väldigt bra att räkna LT kretsar med.
http://linkwitzlab.com/closed-box1.xls

I den första filen finns ett kretsschema, det är precis som du skriver en extern krets som du sätter innan slutsteget.
Det som man ska tänka på är att varje LT krets som man mäter/räknar fram är unik för det elementet och den lådan. Det går inte att göra någon generell krets som fungerar för massa olika lådor.
Då är det enklare att använda en vanlig EQ isåfall.
Men har du någon möjlighet att mäta impedansen på din låda? Så det går att får fram en kurva, isåfall är det inte några problem att räkna fram det faktiska Q värdet på den.
För jag har märkt att det är inte alltid som det stämmer med simuleringarna.

Personligen tycker jag att detta är en väldigt bra princip att använda för att minska på storleken på lådan. Dock på förlust av MaxSPL som sagt, det blir lite av en kompromiss. Du kommer ändå att få bas i mängder så jag tror inte att du behöver oroa dig. Ifall det skulle vara så :wink:
Jag har byggt ett gäng olika lådor som är EQ:ade med LT kretsar och tycker faktiskt att de fungerar riktigt bra.

Kom gärna med fler frågor så ska jag svara efter bästa förmåga

Mvh
Patrik

Föregående

Återgå till DIY-forum