Hitachi HCA-8300 + HMA 8300 kass kanal+dist

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Hitachi HCA-8300 + HMA 8300 kass kanal+dist

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-14 21:18

:D

Att man inte kan låta bli... nåväl. Köpte enligt mig själv en väldigt fin stereo. Annonsen ligger kvar:

http://www.blocket.se/vi/16381684.htm?ca=23_3_s

Bild

Nåväl, jag hade fått info om att ena kanale strejkade på något vis, men jag tänkte att det säkert bara var lite skrap i någon balanspott eller ngt. Tji fick jag!

Kopplade in försteget och slutsteget när jag kom hem och eftersom jag sålt de två förstärkare som hade ett separat försteg så kan jag inte testa med annat försteg än det som följer med.

Jag tror att problemet är i slutsteget, men det kan även vara problem med försteget. Status är följande:

Vänster kanal låter fint. Höger låter kasst och inneslutet, ingen diskant eller mellanreg. Men det låter. Efter ett tag tycker jag höra en hel del dist. med.

Skiftar signalkabel vänster/höger på försteget eller slutsteget. Problemet är fortfarande kvar i höger högtalare(därav slutsatsen att det är slutsteget som är kass)

Vu-mätare på höger kanal på slutsteget rör sig inte, trots att det kommer ljud.

Man kan switcha vänster/höger på försteget, då låter det vara i ena kanalen. Man kan köra mono, då låter det lite murrigt och dåligt ur båda.

Efter ett tag så blev jag lite tveksam och undrade om jag hade strul med högtalarna så jag drog fram ett par till högtalare, samma effekt.

Körde mkt låga volymer för att jag var rädd att paja högtalarna, kände på slutsteget och det var lite varmt på ett ställe, närmre fronten höger sida.

Någon som har koll på detta, funderar på att lämna det på lagning för att det är fin kombo.

Ytterst tacksam för hjälp!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-14 21:48

Gott att höra!! Tänkte just tips om den. Bara skivspelaren var väl värd pengarna... grats :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-14 22:03

phloam skrev:Gott att höra!! Tänkte just tips om den. Bara skivspelaren var väl värd pengarna... grats :D

Om jag inte sett fel så har vår vän Kjell sålt en sådan för över 4000 kr, skivspelaren alltså.

Det följde med en extra nål också samt manualer till alla delarna. Jag hoppade över racket, för att det inte passar hemma hos mig. Annars var det nog original Hitachi, det stod ngt i stil med LV-8500 made in Japan på baksidan, bli inte sura på mig nu för det.

Här finns länkar till förförstärkare, slutsteg samt bandare. Saknar dock fjärren till bandaren som hade varit kul att ha. Sen saknar jag även tassar (märkte när jag kom hem) som man tagit av för att få in dom i racket.

http://www.thevintageknob.org/THEVAULT/8300/8300.html

http://www.thevintageknob.org/THEVAULT/D900/D900.html

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-14 22:09

Går säkert att repa. Finns ju många duktiga här på forumet. Den är ju värt att kosta på några kronor
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-14 22:31

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-14 23:48

Varför näsblod? :-)

Nåväl, kom att tänka på lite mer saker. Sonen till en äldre dam hade satt ut annonsen, så det var han jag pratade med initialt. Fick adress och hoppade in i bilen. När jag väl var framme så pratade jag med den pratglada damen och hon sade att den ena sonen hade sagt: Den där kan du inte få något för, den där gamla skorven. Tydligen hade den andra sonen varit lite mer vettig. Tänk om dom inte sålt det, undrar var det hade hamnat då? 8O

När jag var där så sade hon att vi kanske borde prova den, men jag avböjde, dels för att jag tyckte priset var rimligt, det såg iaf mkt bra ut alltihopa. Dels för att på väggarna högt upp i taket satt det små kuber(hitachi) ca 10 x 15 cm i frontyta och kanske 10 djupa vid varje hörn i rummet som var 8 meter långt. Ni vet, dom hörde knappt ihop med en bergsprängare, typen med platta element eller ngt. Haha, javisst, vi använder 2 x 200W till en 3W högtalare.

Och sen slutligen, när man plockade ut grejorna så åkte ju dammtrasan fram, damma av allt som togs ut. Ja, dom är goa de gamla damerna. Hon visade mig Teac:en med, men jag har inget behov, jag kunde nog fått den billigt, kul med fjärren, men inga pengar i pluskan och inget behov, så den fick stå.

Nå, jag driver min tråd FRÅN topic, jag behöver ju HJÄÄLP! Vad kan vara fel?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-15 00:20

Fjonkalicious skrev:Varför näsblod? :-)

Tja för att sakerna på bild var så grymt feta :) (Blocketbilden gör dem inte direkt rättvisa) Så det blev som i mangaserier, när nån får totalbryt så visas det med störtnäsblod (japaner är weirda...) :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-15 21:57

Det är ju inte utan att man blir lite trött. Tänkte att jag skulle göra mig själv lite lycklig och dra igång svarven idag, kopplad till en annan receiver. Sagt och gjort, ljuva toner kom ut och jag kände mig glad och nöjd. Till saken hör att jag har mina förstärkare nära ena högtalaren. Efter det gick jag och hämtade datorn för att sitta och mysa lite och lyssna, hann inte mer än sätta mig förrän jag hörde att det inte lät ngt ur vänster kanal, testade med en annan förstärkare, samma sak. Suck, vad gör man.... :(

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-05-15 22:49

buhu..varför har du sådan tur och hitta saker..har letat efter det där slutsteget länge nu i svart utförande...;( har bara förförstärkaren och lirar med ett "midislutsteg "(HMA-G2) .. önskar dig lycka till iaf:)
mvh

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-15 22:52

Länge? Då får vi väl hjälpa dig att hålla glöggarna öppna då! :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-15 23:17

vin-Tage skrev:buhu..varför har du sådan tur och hitta saker..har letat efter det där slutsteget länge nu i svart utförande...;( har bara förförstärkaren och lirar med ett "midislutsteg "(HMA-G2) .. önskar dig lycka till iaf:)
mvh

Tja, det är nog faktiskt inte bara tur. Jag har turen (och oturen) att ha onödigt mkt tid över och då har jag fått någon form av beroende till att leta fynd på nätet. När jag ser ett så hugger jag så fort jag kan. Jag har ju lite smågrejor sedan tidigare, men detta var ju första stora kompletta stereon jag fick tag.

Tråkigt nog är slutsteget bara tvåkanaligt, jag vill ju kunna driva två par högtalare. Så ser jag ett likadant till, till rätt peng så är jag sugen jag med.

Detta jag har nu, funkar ju inte för tillfället.

HMA-G2 är faktiskt ett snyggt midislutsteg. Det var någon som krängde en stereo med det steget,eq och bandare(det är försteg i bandaren) för 300 kr för någon månad sedan men det var utom räckhåll för mig tror jag. Min kompis farsa hade en sådan stereo.

Jag önskar dig också lycka till, du hittar säkerligen ett slutsteg snart, keep on lookin!

Just nu känns det bara lite halvsurt för jag måste mecka... :(

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-05-15 23:49

det var jag som köpte det:) jo lite ballt är det,men mer gediget med the real thing sas. Men stora vu-meters är det iaf.Slutsteget är helt ok,resten är crap enligt mig.Dom grejer jag köpte alltså:)

mvh

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-05-16 07:54

vin-Tage skrev:det var jag som köpte det:) jo lite ballt är det,men mer gediget med the real thing sas. Men stora vu-meters är det iaf.Slutsteget är helt ok,resten är crap enligt mig.Dom grejer jag köpte alltså:)

mvh

Kör med samma steg :)
Dcok har jag en scantic proffesional5002 som försteg...
Tycker inte du att eq:n är nåt att ha?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-16 08:33

vin-Tage skrev:det var jag som köpte det:) jo lite ballt är det,men mer gediget med the real thing sas. Men stora vu-meters är det iaf.Slutsteget är helt ok,resten är crap enligt mig.Dom grejer jag köpte alltså:)

mvh

Min kompis farsa hade även tillhörande cd-spelare. Ojoj, det var riktigt nytt då, det lös i ögonen på en. Den hade en lucka som tiltade utåt, roterande kring en axel i nederdelen. När den hängde ut så la man in cd-skivan som bara kom i spelaren till hälften. Därefter tryckte man på en knapp och spelare tiltade in skivan samtidigt som den sög ner skivan. Dock var detta i begynnelsen av cd-spelare och man kunde inte bara trycka på play utan man var tvungen att programera varje spår man ville lyssna på.

Den cd-spelaren finns att köpa här: http://www.blocket.se/vi/16244376.htm?ca=23_3_s

Jag vet inte i övrigt hur ni uppfattar Hitachi som just Hifi-märke, det är ju något av en japansk(?) doldis?

Mvh

Filip

(Som fortf. sörjer sina problem)

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Re: Hitachi HCA-8300 + HMA 8300 kass kanal+dist

Inläggav Roadrunner1 » 2008-05-16 18:55

:arrow:
Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 12:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-26 18:28

Tjena grabbar,

Har tagit mig tid att kika lite närmare på grejorna nu, dessutom har jag det där lilla "försteget" och slutsteget HMA-G2 att testa försteget och slutsteget separat.

Status är följande (inte så stor skillnad sedan tidigare men bekräftad):

Försteget låter bra i vänster kanal med mkt mkt lite ljud och med dist i höger kanal. Slår man på Loudness så är det mkt dist oavsett kanal. Man kan välja reverse och då ändras det så att den låtande kanalen flyttas över till andra högtalaren. Kör man mono så låter det rätt ruttet ur båda högtalarna.

Slutsteget funkar bra på vänster kanal men är nästintill helt dött på höger. Det enda jag kan tyckas mig höra är brus i mellanregistret, inget annat, kände på baselementet och det rörde sig inte alls. VU-mätaren är också död på höger kanal.

Plockade av skalet och tittade lite, bifogar lite bilder för dom som gillar sånt.

Seriöst, jag behöver verkligen hjälp med dessa prylar. Helst skulle jag vilja lösa problemen "själv" med stöd från någon som kan. Men mina kunskaper är väldigt små. Varför jag vill själv är ju för att lära sig och för att man delvis är lite snål. Känner du att du kan hjälpa mig så kontakta mig via Pm och vi kanske kan lösa ut någon deal, grejor mot hjälp eller pengar mot hjälp.

Mvh

Filip

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2008-06-08 17:30

:arrow:
Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-08 20:23

Jag har fått PM om anläggningen som ligger på blocket. Killen vill ha 4000 kr för försteg och slutsteg, har bud på 2500 kr som högst. Vad tycker ni? Jag är sugen som fan, men pank som en kyrkråtta(som vanligt). Dessutom är det i Stukholm(vill inte be brorsan ta 30 kg elektronik på tuben efter att ha låtit han och hans tjej bära på 30 kg högtalare var på tuben).

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-06-09 20:42

Tycker det låter i högsta laget ,visst är det fina saker men ändå ... Ska du inte prova att lämna in ditt slutsteg till någon klurgubbe ,sååå dyrt kan det väl ändå inte vara(?) Jag har som som sagt letat efter samma men om snubben kräver 4 lök så känns det som man ger upp innan,lovar ska inte buda. Dessutom hade det ju bara UV-mätare och inga VU... :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-09 23:25

vin-Tage skrev:Tycker det låter i högsta laget ,visst är det fina saker men ändå ... Ska du inte prova att lämna in ditt slutsteg till någon klurgubbe ,sååå dyrt kan det väl ändå inte vara(?) Jag har som som sagt letat efter samma men om snubben kräver 4 lök så känns det som man ger upp innan,lovar ska inte buda. Dessutom hade det ju bara UV-mätare och inga VU... :wink:

Hm, jag ligger lågt känns det som, har fått lite mer info om grejornas ljudkvalité och det skall väl inte vara übergrymma grejor. Jag vet inte, men brukar inte vara en budgivningsman, det skall vara raka puckar och mindre utsugning. Men vi får se, kanske borde ta tag i någon som kan laga det, men vet inte vem man skall lita på?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-06-10 08:05

Lider med dig Fjonkalicious!
Har mer än en gång köpt saker i tron om att "det är väl bara lite kontaktspray som behövs".
Vilket det senare visat sig inte alls vara, och med begränsad kunskap i elektronik så står man sig slätt.

Räknar i hyllan där hemma, 1, 2, 3, 4... nej, nu slutar jag räkna :cry:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-12 23:04

Har börjat så smått beta av den häringa anläggningen. Än så länge har jag fått snurr på radiodelen och skivspelaren. Har testat bandaren men den ville inte snurra, skall öppna och kika senare. Men däremot drog jag fram försteget i hopp att det kanske bara var ngt strul ngt reglage som gjorde att det lät så illa. Gav det en ordentlig omgång med spray och massage och kände mig ganska hoppfull, men icke.

Vin-tage, hur låter ditt försteg, detta låter riktigt illa?

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-09-13 12:56

Fjonkalicious skrev:Vin-tage, hur låter ditt försteg, detta låter riktigt illa?

Hej, jag tycker mitt har en avsaknad av diskant på låg volym. Känns som någon kastat en handduk över högtalaren. Man får liksom parera detta med hjälp av att kombinera "db"-knapparna för att få upp volymvredet utan att volymen i sig blir för hög, då "lossnar" diskanten. Det är väl den bristen jag tycker mig känna av.

Hör av dig om du vill sälja ditt defekta slutsteg :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-13 16:19

Ok, men då innebär det att det är ngt rejält FEL på mitt försteg. Undrar vad det kan vara. När man slår på Loudness så distar det något fruktansvärt. Man kanske skulle spela in lite för er på ljudfil?

Verkar inte som att någon tycker att det är så kul med dessa japsar.. så det kanske inte är ngn mening.

Mvh

Filip

Återgå till Vintage-hifi