Bygga Högtalare i Betong

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-14 23:08

knegolf skrev:Jag funderar även på om jag skulle ta och spara ur en del i betongen där elementen ska sitta, precis som om de skulle försänkas, fast istället för att försänka dem så ska där sitta en dämpande ring av latex eller silikon för att minska den mekaniska överföringen mellan element och låda. Några synpunkter på detta?

Om elementet blir mjukt upphängt mot lådan så kommer elementet att kunna rör sig lite (för att minska överföringen, så som du skriver). Detta är inte önskvärt, ty det är membranet som skall röra på sig. Membranet rör sig relativt element chassiet. Därför bör chassiet vara fast/stilla.

PS. Snälla minska storleken på bilden ovan. Den sabbar bredden på hela sidan och texten blir jobbig att läsa.

//Michael

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-14 23:18

Phu!

Skönt med sida! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-14 23:24

knegolf skrev: men som vanligt är jag ytterst tacksam för tips och idéer på alla punkter.

Jag vill bara varna för övertro på att betong skulle garantera någon sorts ljudnirvana.
En välbyggd låda i MDF ställer inte till med speciellt mycket problem jämfört med mycket annat,
som att få elementen att jobba snyggt tillsammans och att få ett bra ljudutrålningsmönster i olika vinklar vid olika frekvenser osv osv.
Det går säkert att få till en bra låda i betong, det är inte det,
men en prototyplåda att mäta på, och labba med, kanske vore på sin plats
innan man är säker på hur den egentligen borde utföras?
Senast redigerad av paa 2008-05-15 08:47, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-05-15 03:09

Mich, en låda som rör sig i motsatt riktning till den av membranet är inget problem då basfrekvenserna är rundstrålande. Däremot är en mjuk baffel inget att ha då den direkt ger en kortslutning.
/J

Cygnus resurectum

knegolf

Inläggav knegolf » 2008-05-15 05:27

Tråden om det gyllene snittet ska läsas igenom nogrant samtidigt som jag ska försöka ta reda på mer om gummigranulaterna som skulle blandas i betong.

Bildens storlek är för övrigt justerad nu, och nu flyter sidan på lite bättre.

Mich skrev
"Om elementet blir mjukt upphängt mot lådan så kommer elementet att kunna rör sig lite (för att minska överföringen, så som du skriver). Detta är inte önskvärt, ty det är membranet som skall röra på sig. Membranet rör sig relativt element chassiet. Därför bör chassiet vara fast/stilla. "

Om man har en lägre membranvikt så borde däl elementet inte vara lika beroende av en extremt fast förbindning mot baffeln?

PAA; Jag vet att betong inte är en ultimat lösning, annars hade ju marknaden varit full av high end högtalare av betong, men jag är väldigt nyfiken på att arbeta med materialet, därav bygget. Men tack för varningen. En prototyplåda är nog ingen dålig idé, det blir ju lättare att justera in volymen i lådan och reflexportar om man bygger en sorts flexibel modullåda.

Tackar igen för ert intresse.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-15 22:29

Vill bara säga att jag tycker det är väldigt kul att någon gör experiment
med betong som kabinett-material, och tycks vilja lära sig materialet för
att hitta sätt att hantera dess egenskaper på ett bra sätt.

Det är förvisso ett material med några påfallande nackdelar/svårigheter,
men det är ju ett material med fördelar också!

Få nackdelar är omöjliga att bekämpa - bara man ser till att lära känna
dem. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-16 08:48

gjuten betong i obehandlat skick, möjligen bara oljad, är ju riktigt snyggt. och det är ju en god anledning till att använda betong som byggmaterial, inte bara för högtalare
Bikinitider

knegolf

Inläggav knegolf » 2008-05-16 21:40

IngOehman: Det är alltid roligt med lite support på forumet.. jag ska försöka ta så mycket lärdom som möjligt av mina små experiment och se vad jag kan komma fram till. Första steget blir provgjutningar för att testa olika augmenteringar i betongen. bl.a. Glasfiber, Grannulater, ren betong och stenaugmentering. Dock skulle jag nog behöva lite hjälp med hur man går till väga för att mäta upp materialens egen dämpning och elastisitetsmoduler för respektive material.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-16 23:20

Bästa sättet att undersöka effekterna av dämpning är att gjuta stavar (2*4*24 cm) av materialet, och sedan hålla en stav hängande mellan fingrarna (på4 cm-ledde) 6 cm från toppen (18 cm hänger alltså nedanför stället där man håller staven) och anslå staven i nederkant från platta sidan.

Då är det lätt att med hörseln jämföra effekter av dämpning.

Inget av de förslag du nämnt kommer dock att ge någon direkt stor dämpning om jag får gissa. Med stor menar jag dämpning av samma dignitet som du får om du gör ett laminat av två 0,95*4*24 cm stavar som du sätter ihop med ett 1 mm tjockt dämpskikt.

Vh, iö

knegolf

Inläggav knegolf » 2008-05-17 12:12

det låter inte som en dålig idé faktiskt. att använda dämpskikt är en av mina tankar också, dock hade jag tänkt använda ett tunnare lager som skulle appliceras i den färdiga lådan. dvs gjuta en låda med alla sidor utom bakstycket, för att sen lägga ett lager av silikon eller latex och sedan trycka fast tunna skivor av något slag, möjligtvis masonit eftersom det är lätt att arbeta med. men då får man ju en typ av laminering med 25-30mm betong med någon typ av augmentering och ett dämpande lager latex/silikon och åter igen ett relativt styvt lager av syntetträ.

Synpunkter?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-17 13:11

Det skall optimalt vara lika mycket, och av samma material, på var sida om dämpskiktet om man vill att det skall vara maximalt verksamt.

Trä är mycket mjukare än betong, men visst är det bättre än ingenting. Jag skulle använda betong för både inner och ytterlådan dock.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-17 13:22

2x25-30mm betong - du får skaffa en truck när du ska möblera! :) Det är nog en god ide att titta lite noggrannare på vilka tillsatser som krävs för att gjuta tunnare! 8)

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-17 13:28

celef skrev:gjuten betong i obehandlat skick, möjligen bara oljad, är ju riktigt snyggt. och det är ju en god anledning till att använda betong som byggmaterial, inte bara för högtalare
Skall göra skivan till mitt vardagsrumsbord på det viset.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-17 13:29

Jocke skrev:2x25-30mm betong - du får skaffa en truck när du ska möblera! :) Det är nog en god ide att titta lite noggrannare på vilka tillsatser som krävs för att gjuta tunnare! 8)

/Jocke
Det finns redan klart, fiberbetong - betong med plastfibrer ingjutna så det behövs ingen extra armering.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-17 13:32

Jocke skrev:2x25-30mm betong - du får skaffa en truck när du ska möblera! :) Det är nog en god ide att titta lite noggrannare på vilka tillsatser som krävs för att gjuta tunnare! 8)

/Jocke

Varför skulle någon vilja göra 5-6 cm tjocka väggar? 8O

Det är inget jag talat om i varje fall. 1+1 cm är redan det rätt mycket.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-17 13:35

Ja, jisses, 25mm tjock laminerad betong är verkligen inte att leka med :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-17 15:21

Jag spolar tillbaka bandet!

IngOehman skrev:

/Jocke

IngOehman skrev:Varför skulle någon vilja göra 5-6 cm tjocka väggar? 8O

Nä, det undrar jag också!

IngOehman skrev:Det är inget jag talat om i varje fall. 1+1 cm är redan det rätt mycket.

Precis!

Så här skrev knegolf:

laminering med 25-30mm betong

och då svarade du:

Det skall optimalt vara lika mycket, och av samma material, på var sida om dämpskiktet om man vill att det skall vara maximalt verksamt.

Så jag lade ihop 2+2 och det blev 5 (tja, cm då!) :wink:

2x25-30mm betong

/Jocke

knegolf

Inläggav knegolf » 2008-05-18 16:36

men påverkar inte plastarmeringen eller dramexarmeringen elastisiteten gaska mycket? eller det är försummbart? att laminera lådorna kommer nog kräva en hel del arbete eftersom man förmodligen kommer att behöva använda sig av separat gjutna plattor som sen lamineras med latex eller silikon. plattorna får nog skruvas med hjälp av pluggar alternativt limmas med HILTI-HIT, dock vet jag inte hur det dämpande lagret av latex reagerar på det starka limmet?

Någon som har tips på metoder för att gjuta tunna plattor? eller är det lika bra att gå ut och köpa mineritskivor hos en bygghandel?
Är armeringsjärn ens att tänka på om man ska hålla de separata skivorna på runt 10-12 mm tjocka?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-18 17:58

Mineritskivor är faktiskt ingen dum idé alls! De är bara ett rent pain in the ass att kapa. Körde mina med cirkelsåg när jag gjorde bjälklagsskivor (råttor äter sig inte igenom betong 8) ) och det går hårt åt skivorna. Dammskydd anbefalles!

Jag förstår inte vad plastfibrerna skulle ha för nackdel egentligen, de ersätter ju bara armeringsjärnen...

Enda stället det är mindre lämpat med plastfibrer är i stallboxar eftersom fibrerna är elaka mot hästarnas små hovar :?

Betong är ju rent ut sagt rejält kasst på att ta hantera dragpåfrestningar, men pallar tryck innehelsikes bra - därav kombinationen betong/armeringsjärn eller fiberförstärkt betong.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-05-18 20:49

Kaffekoppen skrev:Mineritskivor är faktiskt ingen dum idé alls! De är bara ett rent pain in the ass att kapa. Körde mina med cirkelsåg när jag gjorde bjälklagsskivor (råttor äter sig inte igenom betong 8) ) och det går hårt åt skivorna. Dammskydd anbefalles!

Jag förstår inte vad plastfibrerna skulle ha för nackdel egentligen, de ersätter ju bara armeringsjärnen...

Enda stället det är mindre lämpat med plastfibrer är i stallboxar eftersom fibrerna är elaka mot hästarnas små hovar :?

Betong är ju rent ut sagt rejält kasst på att ta hantera dragpåfrestningar, men pallar tryck innehelsikes bra - därav kombinationen betong/armeringsjärn eller fiberförstärkt betong.

kapa minerit med fogsvans elller sticksåg istället så dammar det inte lika mycket, går att skära med kniv och bryta sen har jag för mig (om det är tunna skivor).
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-18 20:55

Det gick inget bra sist jag provade, mina var 6mm

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-18 22:30

Jocke skrev:Jag spolar tillbaka bandet!

IngOehman skrev:

/Jocke

IngOehman skrev:Varför skulle någon vilja göra 5-6 cm tjocka väggar? 8O

Nä, det undrar jag också!

IngOehman skrev:Det är inget jag talat om i varje fall. 1+1 cm är redan det rätt mycket.

Precis!

Så här skrev knegolf:

laminering med 25-30mm betong

och då svarade du:

Så jag lade ihop 2+2 och det blev 5 (tja, cm då!) :wink:

2x25-30mm betong

/Jocke

Då reder vi ut det missförståndet! :)

Att jag skriver att det skall vara lika mycket på var sida om dämpskiktet betyder inte att det skall vara dubbelt så mycket sammanlagt. Lika mycket på var sida kan ju betyda hälften på varje, eller hur? ;)

Så - om utgångspunkten är ett betockskit som är 25 mm tjockt med dämpning (1 mm?) på insidan, och jag skriver att det skall vara lika mycket material och av samma sort på var sida om dämpskiktet - det vill säga att dämpskiktet skall vara mitt i - så menar jag att det skall vara 12,5 + 1 + 12,5 mm = 26 mm.

Men 10 + 1 + 10 räcker nog rätt bra det också. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-18 22:52

Så är det säkert, Ingvar! Du brukar ju ha bra koll.

Men det blev mycket roligare att

du får skaffa en truck när du ska möblera! :)

/Jocke

knegolf

Inläggav knegolf » 2008-05-19 05:45

som jag ser det så finns det allt för många olika alternativ till armering och augmentering, så det enda vettiga att göra är väl plovgjutningar och elastisitetsmodulsberäkningar. och när det gäller det sista så är jag lyckligt lottat att ha en liten tjej som råkar vara riktigt bra på just elastisitetsmodulerna av någon anledning. Det får nog bli ytterligare lite tid innan jag bestämmer mig för material och hur jag ska montera lådorna.

Återkommer om det dyker upp nya frågor eller om det blir så att jag bestämmer mig för något.

PS. Tack för visat intresse.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-05-19 13:23

knegolf skrev:som jag ser det så finns det allt för många olika alternativ till armering och augmentering, så det enda vettiga att göra är väl plovgjutningar och elastisitetsmodulsberäkningar. och när det gäller det sista så är jag lyckligt lottat att ha en liten tjej som råkar vara riktigt bra på just elastisitetsmodulerna av någon anledning. Det får nog bli ytterligare lite tid innan jag bestämmer mig för material och hur jag ska montera lådorna.

Återkommer om det dyker upp nya frågor eller om det blir så att jag bestämmer mig för något.

PS. Tack för visat intresse.

Är det verkligen så många faktorer? Att gjuta en sandwich borde ju vara "rimligt" lätt att göra om man har en någotsånär rätvinklig form på lådan. Att bara förlita sig på materialets styvhet för en fullregisterlåda verkar vanskligt.

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-19 15:42

Håller med Dahlqvist. Ser inte alls problemet.

knegolf

Inläggav knegolf » 2008-05-19 18:30

så länge man använder sig av glasfiberarmering så borde det inte vara så svårt. men att använda minaritskivor har sina nackdelar har jag hört, det sägs vara oerhört svårt att fästa dem vid varandra med hjälp av latex eftersom det är väldigt svårt att få loss alla lösa fibrer som ligger på ytskiktet, alternativet är att använda ett dämpande lager av latex samt att skruva ihop dem i varandra för att få till de där laminerade skivorna. nå ja. jag får se vad jag kan lyckas hitta för lösningar till helgen, sen är det bara att få tummarna loss och börja tillverka formar.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-05-20 12:57

knegolf skrev:så länge man använder sig av glasfiberarmering så borde det inte vara så svårt. men att använda minaritskivor har sina nackdelar har jag hört, det sägs vara oerhört svårt att fästa dem vid varandra med hjälp av latex eftersom det är väldigt svårt att få loss alla lösa fibrer som ligger på ytskiktet, alternativet är att använda ett dämpande lager av latex samt att skruva ihop dem i varandra för att få till de där laminerade skivorna. nå ja. jag får se vad jag kan lyckas hitta för lösningar till helgen, sen är det bara att få tummarna loss och börja tillverka formar.

OK, jag ser att du redan börjat tänka på det praktiska. DET har full förståelse för att du tycker är knivigt. Jag tänkte mest på principlösningen. Att snacka går ju men att snacka så det går är ju en annan sak. Lycka till med projektet!

/D

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-20 17:36

Jag är också inne på att gjuta min hemmabio-frontmodul i betong som ska vara stomme för L-C-R + 2 x BP-Sub. Jag tänker använda 25 mm fyrkantsprofiler som jag svetsar ihop till ett "skelett". 15 x 15 cm armeringsnät kommer sedan svetsas in mellan "fyrkantsrörsrutorna". Sedan får man gjuta varje vägg för sig med några dagars mellanrum.

Låter det som en galen idé?

M

knegolf

Inläggav knegolf » 2008-05-20 17:44

Dahlqvist skrev:
OK, jag ser att du redan börjat tänka på det praktiska. DET har full förståelse för att du tycker är knivigt. Jag tänkte mest på principlösningen. Att snacka går ju men att snacka så det går är ju en annan sak. Lycka till med projektet!

/D

Tackar tackar.. jag gillar ditt sätt att uttrycka dig.. "Att snacka går ju men att snacka så det går är ju en annan sak".. i den här tråden har jag tänkt hålla snacket på en utförbar nivå, ingen space age-komposit här inte..

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum