Hur ställer ni er till kompression? Är ni likgiltiga eller finner ni det klena dynamiska omfånget irriterande?

Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Det är sällan som någonting bara är svart eller vitt. Det beror på vad det är för musik och hur det komprimeras...men det allra värsta är nog en då när man sätter in en brickwall limiter.
Vee-Eight skrev:Kompression är inget vidare på skivor, tycker jag. Givetvis, som sagt innan, att de beror på vad det är för inspelat ljud. Har hört ngn stans att man måste komprimera när man sänder radio för att den ibland svaga sändningsstyrkan inte tiillåter ngn större dynamik. Sveriges Radio komprimerar inte så hårt, de sänder ju med fläskigast styrka alltid. Komersiella stationer sänder oftast med relativt låg antenneffekt vilket gör som sagt att signalen måste komprimeras.
Morello skrev:Det är naturligtvis som Nagrania säger, nämligen att fullt utstyrda sampel inte nödvänigtvis betyder att programmaterialet är misshandlat.
Morello skrev:Vee-Eight skrev:Kompression är inget vidare på skivor, tycker jag. Givetvis, som sagt innan, att de beror på vad det är för inspelat ljud. Har hört ngn stans att man måste komprimera när man sänder radio för att den ibland svaga sändningsstyrkan inte tiillåter ngn större dynamik. Sveriges Radio komprimerar inte så hårt, de sänder ju med fläskigast styrka alltid. Komersiella stationer sänder oftast med relativt låg antenneffekt vilket gör som sagt att signalen måste komprimeras.
Det har inte med sändareffekt att göra. Vad som avgör styrkan när man lyssnar är medelmodulationen I Sverige är maximalt tillåten modulation +-75 kHz peak. Modulerar man mer än 75 kHz peak kommer man att göra anspråk på angränsande station. Således måste man ingalunda hårdkomprimera signalen innan sänding. SR komprimerar P2 sparsamt, men P3 är med mina referensramar svårt komprimerad. Inte lika illa som reklamradion.
Sändareffekten avgör hur långt man kommer, inte hur starkt det låter.
Nagrania skrev:Har man lyssnat en hel dag på t.ex. Vinyl 107 då har man nog hört hela deras skivarkiv.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster