Squeezebox Duet versus Linn 5103- lyssningstest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-05-16 22:06

Det är nog så Richard som du säger, att man lätt blir referensmässigt hemmablind. Problemet är att veta vad som är "rätt". Akustiska referenser från instrument och röster i all ära, men de upplevelserna finns ju också i ett sammanhang tex de otaliga konserterna i Prags små kapell man bevistat och suttit riktigt nära, för att känna. Det blir lite som att afrikansk mat i Göteborg vs en sen kväll under stjärnorna i Gobi.
Lavryn är bra, men jag tänker leta vidare.
Lavry kostar runt 10000.- från Golden Age som har agenturen i Sverige.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-17 06:00

Ja, det är därför långtidslyssning hemmavid inte är så utslagsgivande för ett objektivt utlåtande av produkten.

Genom att F/E testa apparaterna kan man åtminstone få reda på hur apparaten färgar. Det näst bästa är väl kontrollerat blindtest- men då säger resultatet bara vad man föredrog i just den anläggningen.

Intressant ändå att du kan jämföra den ljudmässigt med en separat modern dac för 10000:- . Receiver ( da:n i duet ) kostar ju bara 1200:-...... den inbyggda dacen verkar ändå vara tillräckligt bra för de flesta, med andra ord.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-05-17 09:00

Richard skrev:Ja, det är därför långtidslyssning hemmavid inte är så utslagsgivande för ett objektivt utlåtande av produkten.

Genom att F/E testa apparaterna kan man åtminstone få reda på hur apparaten färgar. Det näst bästa är väl kontrollerat blindtest- men då säger resultatet bara vad man föredrog i just den anläggningen.

Intressant ändå att du kan jämföra den ljudmässigt med en separat modern dac för 10000:- . Receiver ( da:n i duet ) kostar ju bara 1200:-...... den inbyggda dacen verkar ändå vara tillräckligt bra för de flesta, med andra ord.

H. Richard.

Fast om det gäller ämnet så är det ju inte det lättaste att F/E-testa en Duet.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-05-17 10:23

SB duet producerar, enligt mig, ett fantastiskt bra ljud. Det kräver hög koncentration och ett selektivt val av skivor för att notera de mycket små skillnaderna mellan Lavryn och SB:n. Ett snäpp upp på nivån kan det kanske bli om man går direkt in i slutsteget utan att passera förstärkarens försteg. Nu har inte jag den finessen på min integrerade förstärkare så hur det blir kan jag inte uttala mig om. Hinner kanske låna ett bra slutsteg innan det är dags för återlämning. Återkommer med intryck i så fall.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi