Maklöst vad du verkar hitta till alla skivmässor och loppisar. Dina inköp är dessutom alltid intressanta. Måste bara fråga med tanke på hur du köper skivor. Hur många skivor har du egentligen?? Du behöver givetvis inte svar på min fråga, men jag har förstått att du måste ha en ganska ansenlig skivsamling vid det här laget, eller? Ett mycket stort musikintresse kan jag ju i alla fall konstatera, säkert fler med mig.
Under några år blev det betydligt färre skivinköp. Nu, efter fyra års stök med hus, anläggning och ljudrum, är jag i den lyckliga situationen att jag kan betrakta teknikdelen av min hobby som så gott som färdig. Därför lägger jag nu nästan all tid, energi och pengar på skivletandet och lyssningen, som ju faktiskt är det verkligt roliga. Har inte räknat igenom min skivsamling på länge, men det är något jag ser fram emot att göra. Så många plattor har jag nu inte - skulle tippa på att det är ett par tusen cd och lika många vinyler fördelat på LP och singel.
Kul att musikvalet uppskattas! En upptäckt som jag gjorde tidigt i livet är att det inte finns bra eller dåliga stilar, utan bara bra eller dåliga låtar. Allt blir så mycket roligare om man utan mentala begränsningar kan frossa i allt från barnmusik, Edvard Persson och dansband till bluegrass, Kraftwerk och obskyra sextiotalstjejgrupper. Jag läste för övrigt en trevlig krönika i den klassiska tidskriften Opus vars budskap var att man ska luta sig tillbaka och bara låta all sorts musik flöda in i alla sinnen. Den inställningen stöder jag fullt ut!
Skivletandet har blivit något av en livsstil - jag skriver några rader om det på en tidigare sida i den här tråden. Att bolagen i dag massakrerar ljudkvaliteten på så gott som alla populärmusikåterutgivningar är också en bidragande orsak till att jag nästan uteslutande köper begagnat. Med god kvalitet på lyssningen och stor lyssningsvana blir man oerhört känslig för framför allt den diskanthöjning som plågar så många av de senaste femton årens utgivningar. Det är alltid en lisa för själen att komma hem och spela den där länge eftersökta tidiga cd:n från ca 1982-1988 där man inte hade skruvat till ljudet. Om bolagen gav ut raka överföringar (med tvåspårsmasterns dynamik och klang intakt) och sänkte priset på återutgivningar till mellan 50 och 100 kronor skulle jag med glädje köpa mer nytt både i butikerna och på nätet. En sådan policy skulle gynna både skivbranschen och musikkonsumenterna.
Ja, just det - dagens skiva:
Sweet - Desolation Boulevard, LP 1974, 10 kr
Med vänlig hälsning
Pekka