Moderator: Redaktörer
Basreflexsimuleringen blir inte lika 'fin' som man vill ha det på 'riktiga' högtalare eftersom Qts ligger så högt men jag tror det blir rimligt bra ändå. Man kommer utan problem under 50Hz med lagom stor låda. Ex ger en låda på 7.5 l och en avstämning på 58 Hz (Ql=10) en -6dB-punkt vid 47 Hz i simuleringar. 8.3cm långt rör på 3.5cm i diameter.
Stenberg skrev:Även porten på ritningen ,30mm, skulle bli i lägsta laget (tror jag då jag besitter föga erfarenhet av låddimensionering).
Porten ger inte så mycket tillskott i ljudtryck och elementet har en liten knöl vid ~150 hz som förstärks med den ganska lilla lådan. Jag vet ju inte riktigt hur lådan är optimerad. Den blir ju ju inte så behändig om den görs dubbelt så stor..
/Marc
Naqref™ skrev:Hittade felet i min mätuppställning (windows hade helt plötligt fått för sig att jag ville ha 48kHz samplingsfrekvens med massa skräpartefakter istället för snygg 44.1kHz samplingsfrekvens) och gjorde en ny mätning. Högtalaren liggande direkt framför en hård yta.
Ser bra ut.
Stenberg skrev:Ja, en såndäringa låda skulle väl man kunna vända på några olika sätt för att bättre anpassas till rummet.
Maarten skrev:Stenberg skrev:Även porten på ritningen ,30mm, skulle bli i lägsta laget (tror jag då jag besitter föga erfarenhet av låddimensionering).
Porten ger inte så mycket tillskott i ljudtryck och elementet har en liten knöl vid ~150 hz som förstärks med den ganska lilla lådan. Jag vet ju inte riktigt hur lådan är optimerad. Den blir ju ju inte så behändig om den görs dubbelt så stor..
/Marc
Hej!
Tror att dimensionering är rätt bra utifrån förutsättningarna, men tänk på att placera dämpmaterialet (mineralull) rätt (90*130*130mm bakom element, - ej kloss an mot bakdelen).
Jag upplever inga uppenbara problem med basen och se Anders mätning nedan (lite osäker om det är svep eller MLSSA och hur tillförlitlig den är?):Naqref™ skrev:Hittade felet i min mätuppställning (windows hade helt plötligt fått för sig att jag ville ha 48kHz samplingsfrekvens med massa skräpartefakter istället för snygg 44.1kHz samplingsfrekvens) och gjorde en ny mätning. Högtalaren liggande direkt framför en hård yta.
Ser bra ut.
n3mmr skrev:Stenberg skrev:Ja, en såndäringa låda skulle väl man kunna vända på några olika sätt för att bättre anpassas till rummet.
Om man vill ha lådor till Mupp gjorda av dig, hur förfar man då??
Intresse: 2 Mupp enligt Naqrefs ritning i senaste MoLT, samt 2 surror. i EPS-W-stil eller på annat sätt.
Alexi skrev:Jag är också intresserad av lådor, har missat denna tråd helt.
gärna ett par portade OA-51 kloner
Stenberg skrev:Alexi skrev:Jag är också intresserad av lådor, har missat denna tråd helt.
Hej!
Finns det någon ritning på OA-51 vaianter? Jag har ju funderat på att göra egna sådana. Det kanske räcker att ha samma volym och avstämmning som BOSSO-lådorna?
/Marc
MoLt finns hos migStenberg skrev:n3mmr skrev:Stenberg skrev:Ja, en såndäringa låda skulle väl man kunna vända på några olika sätt för att bättre anpassas till rummet.
Intresse: 2 Mupp enligt Naqrefs ritning i senaste MoLT, samt 2 surror. i EPS-W-stil eller på annat sätt.
Hej!
Jag vet inte vilka det är, jag har inte tillgånng till MoLT![]()
Om man vill ha lådor tillverkade så kan man PMa eller ringa så man kan komma överens.
mvh
/Marc
Stenberg skrev:n3mmr skrev:Stenberg skrev:Ja, en såndäringa låda skulle väl man kunna vända på några olika sätt för att bättre anpassas till rummet.
Hej!
Jag vet inte vilka det är, jag har inte tillgånng till MoLT![]()
Om man vill ha lådor tillverkade så kan man PMa eller ringa så man kan komma överens.
mvh
/Marc

Ja samma lådvolym som vanliga portade. Finns ritningar på vanliga 51:or man men måtten måste förstås räknas om.Stenberg skrev:Alexi skrev:Jag är också intresserad av lådor, har missat denna tråd helt.
Hej!
Finns det någon ritning på OA-51 vaianter? Jag har ju funderat på att göra egna sådana. Det kanske räcker att ha samma volym och avstämmning som BOSSO-lådorna?
/Marc
Alexi skrev:Ja samma lådvolym som vanliga portade. Finns ritningar på vanliga 51:or man men måtten måste förstås räknas om.Stenberg skrev:Alexi skrev:Jag är också intresserad av lådor, har missat denna tråd helt.
Hej!
/Marc
Kaffekoppen skrev:Välkommen!
Användare som besöker denna kategori: 944_Driver, Conny och 22 gäster